Forum > Zelfbouw Speakers

Beyma 15K200 met 1" Pr audio

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
15-7-2004 03:52
Ik heb dus 2 boxjes gekocht...
maar er zit een beyma 15k200 in en een 1" PR audio hoorn.

hoog komt er goed klinkend en zat uit.
maar nu is mn vraag is deze box wel op maat gemaakt voor zo'n beyma >?
normaal zit er een andere speaker in snapie.

ik het volledige spul al door van die Winisd progs gegooit maar toch kom ik niet uit.
dus wat doe ik , ik geef de t/s waardes van de bass en de maten van de al bestaande kast.
en dan moeten jullie effe zeffen of de kast in orde is voor deze speaker. ( aub )

de t/s parameters zijn : www.usspeaker.com/beyma%2015K200-1.htm

de kast is deze : users.skynet.be/bk258517/box.jpg
of users.skynet.be/bk258517/box.htm

ik zit vooral met de vraag hoe zit dat met die gaten in de voorplank. waar is dat voor ? uiteraard zijn dit zelfbouw boxen maar ik weet niet of die persoon zomaar wat van speakers erin gepleurt heeft dus vandaar deze vraag/.
ik heb er overigens 200€ voor betaalt per stuk deze boxen. ( volledig nieuw he )
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
15-7-2004 12:55
moeten jullie effe -> Zouden jullie voor mij willen
Vooruit, omdat je het zo vriendelijk vraagt. happy :)

Ik heb aangenomen dat dit je buitenmaten zijn, de voorplaat 25mm verzonken ligt en het plaatmateriaal 18mm dik is. De inhoud komt hiermee op 80-82liter met aftrek van de volumes van de drivers.

Er zitten 2 poorten in van elk 13x4cm, dus een totaal oppervlak van 104cm2, met als lengte de houtdikte.

De afstemming van de kast ligt dan rond 60Hz en is daarmee te hoog. Ik zou de kast aanbevelen om af te stemmen rond de 40Hz. Dit kun je doen door de poorten te verlengen naar 150mm.

Ik vermoed dat in deze kast geen versterking zit en de houtdikte van de voorplaat (wellicht de hele kast) erg klein is. Daardoor gaan de wanden mee trillen en dat wil je niet, want hoe meer de kast gaat trillen des te minder de luchttrilling zal zijn. En die trilling van de lucht is verantwoordelijk voor het geluid dat je oor bereikt.

Verder zal de conus hierbij ongewenst grote uitwijkingen maken. In extreme gevallen kan deze uitwijking wel tot 50% afnemen bij verhuizing naar een robuuste behuizing.

Dus als je er de moeite voor wilt doen, zou ik een hele nieuwe kast maken met de bovenstaande inhoud en aanbevolen afstemming. Van 18mm MDF of berken en ruimschoots WTW bracing.

Groeten Daniël.

ps. Die gaten zijn dus de basreflex poorten. Zie de uitleg van Dré:

www.new-line.nl/forum/read/?m=26154#26154
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
15-7-2004 22:52
De kast is dus 20mm dikte ( hout ). het is dus absoluut niet zomaar een kastje van we slaan hem effe in mekaar. het is een kast van TSA audio die otch behoorlijk producten maken ,,alleen de stoffe buitenkant vind ik wat goedkoop. daarom vermoedt ik dat het MDF is en helaas geen berken want die zou volgens mij geen stof nodig hebben/. laat je beter zwart is nog mooier ook.

en dat zijn de binnenmaten niet de buitenmaten die afmetingen wat ik gegeven heb.

maar dus de rest gaat ermee akkoord voordat ik zomaar wat begin te zagen de reflex poorten moeten iets langer ? krij ik op 60Hz afstelling minder bass of wat is daar de bedoeling van ?is dat die afstelling de hz vanaf waar hij begint te spelen ?
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
16-7-2004 00:06
Daniël ga jij uit van de gegevens van New Line? Deze zijn niet bepaald consistent, het rendement (2,5%) komt niet overeen met de T/S paramters die gegeven zijn, doorrekenen hiermee zou uitkomen op een Qms van bijna 500! Ook levert tunen boven de 68Hz in een 80l kast met de gegeven paramters een negatieve poortlengte...

Dré zou je naar de gegeven gegevens van de 15k200 kunnen kijken want volgens mij klopt er niet veel van.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
16-7-2004 00:25
Hoi,

Als dat de binnenmaten zijn veranderd mijn verhaal. De afstemming ligt in dit geval op zo'n 55Hz. Nog steeds iets te hoog afgestemt. Hierdoor ontstaat er een bult in de weergavekarakteristiek te wijten aan de bijdrage van de poort.

Dit oneffenheid is inderdaad niet echt de moeite waard om de kast te gaan modificeren.

Zoals Dré al vermeldde werkt een basreflex als een massaveersysteem. Bij de resonantie van de poort zal de conus niet bewegen. Ver onder deze frequentie zal de conusuitwijking zeer groot worden. Om dit beter te begrijpen kun je een simpel proefje doen. Hang aan het uiteinde van een veer een massa. Je zult zien dat bij een bepaalde trilling van de veer het blokje stil blijft hangen. (Dit gebeurt bij de poortresonantie) Beweeg je de veer sneller of langzamer zal het blokje op en neer bewegen. (Bewegen van de conus)

Of zoals je zelf zei: begint de kast hier pas te spelen. Plaats onder deze poortafstemming dus altijd een subsonic filter om het "blind vermogen stoken" te vermijden.

@Stefan
Ik heb blind de gegevens genomen die staan op www.thielesmall.com Of de gegevens valide zijn heb ik niet naar gekeken. Overigens kloppen de opgegeven parameters vrijwel nooit helemaal. Voor het beste resultaat kun je de speaker dan ook beter zelf even doormeten.

Groeten Daniël
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
16-7-2004 04:19
Ter aanvulling op het toch wel zeer goede relaas van Daniel,

Er bestaan ook instelbare basreflexbuizen welke zeer eenvoudig op lengte te stellen zijn zonder je kast direct te verbouwen. Met deze buizen kun je heel eenvoudig op het gehoor kijken wat het beste klinkt. Dit zal niet per definitie de computeraanbeveling zijn...

MVG Contour
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
16-7-2004 09:21
goh ja die dingen ben ik hjelemaal vergeten dat ze bestaan.
zit nu namelijk ook met een probleempje, een sub met twee noname woofers laugh :D .
weer eens naar de c*nrad surfen.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
16-7-2004 11:24
Om even een onbekende zijweg in te slaan...
Als je een poort te groot in diameter maakt dan krijg je problemen in het mid gebied doordat de poort dan als een pijpresonator kan gaan fungeren (en dat wil je niet). Bij subs (die sowieso beperkt zijn in bandbreedte) is dit probleem van mindere orde MAAR het is nog steeds zo dat je niet zo maar even een absurd grote poort moet kiezen. Ook de poortverliezen zullen groter worden als de poort ECHT groot wordt (lagere koppel Q) EN de poort zal gewoonweg een hoop ruimte in gaan nemen.
Bij een gefilterde subkast veranderd de bandbreedte toch niet en blijft de Q-faktor gelijk? Waarom zouden er dan poortverliezen optreden?

Verder is me die hele koppel Q niet echt duidelijk. Iemand die me dit heel concreet wil uitleggen? Wat de relatie is tussen de koppel Q met het poortvolume.

Mijn ervaring leert dat zeer grote poortoppervlakken uiterst weinig verliezen hebben.
Ik spreek dan over oppervlakken ter grootte van het membraan. In mijn geval het oppervlak van een 12inch driver.

Ook bij de befaamde "Voice of the theater" was een grote reflexopening aangebracht. En de prestaties van de kast waren destijds imponerend.

Ik ben benieuwd, Daniël.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
16-7-2004 12:09

Stefan schreef:

Dré zou je naar de gegeven gegevens van de 15k200 kunnen kijken want volgens mij klopt er niet veel van.
Fixed.

Er stond 1 bitje fout waardoor een aantal waarden op de waarde "-1" kwamen te staan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
16-7-2004 20:42
Hallo Daniel,

Zoals beschreven in het standaard werk van Dickason is een poort in de orde grote van de membraan wel degelijk aan te bevelen! De gebruikelijke formules die de minimale poortoppervlakte aangeven zijn niet toereikend voor het echte zware werk. ik heb grafieken gezien waarin heel duidelijk blijkt dat een zeer grote poort wel 1,5-2 dB meer output kan leveren (bij grote elektrische vermogens) dan de meer standaard reflexbuisjes.

Ik zou ook zeer graag van Dre een uitleg ontvangen waarom de kastverliezen en dergelijke problematisch worden bij een grote poort. Wanneer men de massa matrix en de stijfheidmatrix opsteld voor een kast met kleine poort of dezelfde kast maar dan met grote poort (gelijke afstemming) zul je ongetwijfeld tot exact dezelfde matrices komen... en aangezien het hele mechanische trilgedrag hierin zit opgesloten via:

M x u'' + K x u = sin Wt

Kan ik me niet voor de geest halen waarom de grote poort nadelig is. Tevens lijkt mij de koppeling tussen driver en poort (via de lucht in de kast die als veer functioneert) beter wanneer de poort groter is.

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)