Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 90 van 130)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
5-10-2006 13:01
Het kan natuurlijk wel zijn dat er een bepaalde SPL-grens moet worden overschreden voordat de sub fysieke impact krijgt, die als "loskomen" ervaren wordt. Met de 18LW1400 in een 90 liter kastje getuned op 46 Hz is dat zo'n 500 W, ver voor de fysieke grenzen van de sub zelf.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
B&M SOUNDSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 7-5-2010
Berichten: 34
5-10-2006 16:23
En weet je toevallig wat dat van de punisher is?

m.v.g. Bram
2 down
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
5-10-2006 17:06
Hallo,

De meeste drivers in BR-kasten bereiken hun maximale mechanische slag al voordat het maximale elektrische vermogen wordt bereikt. De Punisher heeft zo'n 1500W nodig om de Ciare 12.00SW maximaal te laten bewegen. Dit kan echter ook met minder vermogen als je het highpass filter lager laat ingrijpen (bijv. 35Hz i.p.v. 45Hz)

Het is dus niet zo dat de Punisher niet werkt met minder vermogen, maar om alles uit de kast te halen is veel vermogen wel handig. Met zulke vermogens begint de Punisher dan ook zeer goed door te drukken.

Dit zul je helemaal goed merken in de openlucht. BR kasten produceren een aardig sloot vervorming. Deze vervorming klinkt in onze oren 'hard'. Een hoorn is een 'lowpass' en deze filtert de vervorming er dus voor een groot deel uit. Dit is waarom hoornkasten 'verder dragen': Op grote afstanden is de vervorming van de BR niet meer te horen en de echte druk is ook weg omdat het akoestisch vermogen lager ligt dan bij een hoorn.

In feite kun je eenvoudig weg stellen dat een kast die in de openlucht op grotere afstand meer (voelbare) druk geeft een grotere akoestische output genereert. (lage tonen stralen min of meer bolvormig af voor kleinere stacks/enkele kasten).

MVG Contour
B&M SOUNDSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2006
Laatste: 7-5-2010
Berichten: 34
6-10-2006 10:01
Hallo,

Contour bedankt voor je uitleg! Ik heb echter nog wel 1 vraagje: Is een punisher eigenlijk niet te gebruiken in kleinere zalen? Dus voel je daar de druk wel, of voel je die pas in het volgende gebouw?

m.v.g. Bram
2 down
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-10-2006 13:51

Rademakers schreef:

Het kan natuurlijk wel zijn dat er een bepaalde SPL-grens moet worden overschreden voordat de sub fysieke impact krijgt, die als "loskomen" ervaren wordt.
Klinkt leuk... Welk principe steekt hierachter?
Met de 18LW1400 in een 90 liter kastje getuned op 46 Hz is dat zo'n 500 W, ver voor de fysieke grenzen van de sub zelf.
Hoe heb je dat bepaald?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
6-10-2006 16:29
Klinkt leuk... Welk principe steekt hierachter?
Ja inderdaad...Welke mogelijkheden zie jij?
Hoe heb je dat bepaald?
Diverse vermogens waaronder 500 Wrms op genoemde combinatie losgelaten.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-10-2006 13:12
Als het gedrag van een speaker (dat gezien kan worden als een redelijk lineair element) boven een bepaald punt "anders" wordt dan komt dit doordat hij zich dan NIET meer lineair gedraagt -> kleuring/vervorming (same difference).

Zelfs voor een beul van een woofer is een 500W LF stimulus meer dan voldoende om hem "anders" te laten gedragen... Denk alleen maar eens aan het dynamisch zijn van de T/S parameters (denk excursie, vering...). Bij PA is een redelijk groot gedeelte van de compliantie voor rekening van de driver. Bij HiFi niet (en daar hebben variaties in compliantie dan ook veel minder invloed dan bij ons).

Eigenlijk is een speaker voor geen meter een constante en is het al een kunst dat er nog geluid uit komt ;-)

Neemt niet weg dat als iemand zegt "hij moet zoveel hebben om 'los' te komen" hij eigenlijk zegt "hij moet zoveel hebben om over z'n nek te gaan". Maar ja, dat laatste klinkt natuurlijk fiks minder netjes.

PS: Ook in hoorns spelen niet lineaire dingen (ook al staat die driver nog zo mooi stil vanwege de straffe koppeling aan de hoorn). Alleen al het feit dat lucht zich niet oneindig laat manipuleren (iets dat zeker speelt in de compressiekamer) is een mooie bron voor niet lineair gedrag (waarbij dan weer de vraag naar voren komt hoeveel programma's HIER rekening mee houden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
7-10-2006 14:01

Dré schreef:

PS: Ook in hoorns spelen niet lineaire dingen (ook al staat die driver nog zo mooi stil vanwege de straffe koppeling aan de hoorn). Alleen al het feit dat lucht zich niet oneindig laat manipuleren (iets dat zeker speelt in de compressiekamer) is een mooie bron voor niet lineair gedrag (waarbij dan weer de vraag naar voren komt hoeveel programma's HIER rekening mee houden).
Je moet voor de grap eens zowel een bashoorn als de topkast in fase inverteren. Hoewel dit theoretisch in geluid niks uit zou mogen maken, is er hoorbaar een degelijk verschil. Ook impuls metingen van een bashoorn zien er vaak niet zo netjes uit.

Laat meer eens een blokspanning met een duty cycle van 20% op los en draai de polariteit eens om.

TCMC
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
15-11-2006 08:18
Als ik de punisher met de hoorn naar beneden leg.
En dan een ruimte van ca. 30cm eronder heb.
Kan deze zijn druk nog goed kwijt?

En als ik er 4 achter elkaar leg zodat ik een stack heb van 50 diep en 280 breed.
Deze ook 30cm van de vloer af.
Krijg ik dan nog een volle bas die op afstand te horen is?

Dit omdat ik met het idee loop om 4 punishers in een carnavalswagen te leggen.
Deze komen in het midden van de wagen te liggen en achter elkaar.
Dus ze liggen tussen het chassis en zo'n 30cm van het wegdek.

Ik wil dit zo maken om te zorgen dat de druk uit de wagen kan en niet erin blijft zitten.
En natuurlijk dat je de bas buiten de wagen kan horen (en eventueel kan voelen).

En kan de punisher kapot gaan als hij te weinig vermogen krijgt?
Dit omdat ik de set langzaam wil opbouwen ivm het budget.
Ik weet dat ik het beste resultaat krijg met genoeg vermogen,maar dat is voor de toekomst.
En als ik deze constructie wil toepassen,moet heb ik dan te maken met een nog grotere delay omdat het van onder de wagen vandaan moet komen?

Tips of suggesties zijn altijd welkom.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
15-11-2006 08:43

Crxtreem schreef:

En kan de punisher kapot gaan als hij te weinig vermogen krijgt?
Nee
En als ik deze constructie wil toepassen,moet heb ik dan te maken met een nog grotere delay omdat het van onder de wagen vandaan moet komen?
Delay is simpel uit te rekenen. Het subgeluid heeft dan meer meters af te leggen, dus zal het er langer over doen. Men neme dus het aantal meters dat heb subgeluid heeft af te leggen (inclusief in de hoorn), trekken daar het aantal meters dat het mid/hoog af te leggen heeft van af, en rekenen dit verschil om naaar miliseconden mbv de geluidssnelheid. Overigens kun je natuurlijk ook alleen de extra benodigde delaytijd op deze manier uitrekenen en deze bij de punisher behorende delay optellen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)