Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 9 van 19)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
22-9-2007 21:51
Je mag alleen BTW in rekening brengen als je BTW-ondernemer bent (en als ondernemer bij de belastingdienst bent beschreven). De wet zegt wel dat als je als particulier (of als niet-ondernemer) BTW in rekening brengt je deze verplicht bent af te dragen.

Dus: factuurtje uitschrijven kan altijd, BTW in rekening brengen alleen als je BTW-ondernemer bent. Dat laatste ben je al heel gauw: als je buiten de familiekring drive-in shows verzorgt ben je BTW-ondernemer, ook als je geen winst maakt. Je bent dus eigenlijk *verplicht* je te melden als BTW-ondernemer.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
23-9-2007 01:15

addiksipkes schreef:

Heey,

Ik zit met de volgende vraag. Als ik met een vriend een feest draai en de klanten vragen om een factuur/betaalbewijs. Kan ik deze dan gewoon uitschrijven? Heb ik hier verder geen btw nummer voor nodig ofzo?

Mvg, Addik
Gewoon blanco/naamloos a4-tje met bedrag en datum,
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-9-2007 12:17

djp schreef:

addiksipkes schreef:

Heey,

Ik zit met de volgende vraag. Als ik met een vriend een feest draai en de klanten vragen om een factuur/betaalbewijs. Kan ik deze dan gewoon uitschrijven? Heb ik hier verder geen btw nummer voor nodig ofzo?

Mvg, Addik
Gewoon blanco/naamloos a4-tje met bedrag en datum,
blanco... geweldig!!!! Voor de buurtvereniging kan dat nog wel, iedere andere vereniging, club of welke instantie dan ook zal toch wel iets meer willen weten.. Anders kun je het net zogoed op een bierviltje zetten!

Mijn boekhouder wees mij er trouwens op dat men bij de belastingdienst druk in de weer is in het bedrijfsleven van entertainment.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 9491
23-9-2007 13:15

Watt-Xtra schreef:

Mijn boekhouder wees mij er trouwens op dat men bij de belastingdienst druk in de weer is in het bedrijfsleven van entertainment.
Dat zijn ze altijd.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
23-9-2007 17:25

Watt-Xtra schreef:

djp schreef:

addiksipkes schreef:

Heey,

Ik zit met de volgende vraag. Als ik met een vriend een feest draai en de klanten vragen om een factuur/betaalbewijs. Kan ik deze dan gewoon uitschrijven? Heb ik hier verder geen btw nummer voor nodig ofzo?

Mvg, Addik
Gewoon blanco/naamloos a4-tje met bedrag en datum,
blanco... geweldig!!!! Voor de buurtvereniging kan dat nog wel, iedere andere vereniging, club of welke instantie dan ook zal toch wel iets meer willen weten.. Anders kun je het net zogoed op een bierviltje zetten!

Mijn boekhouder wees mij er trouwens op dat men bij de belastingdienst druk in de weer is in het bedrijfsleven van entertainment.
och zo is het hier altijd gegaan in het begin, nooit geen gezeur gehad bij wie dan ook.
AddiksipkesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-12-2005
Laatste: 21-9-2008
Berichten: 20
24-9-2007 15:43

Victor schreef:

Je mag alleen BTW in rekening brengen als je BTW-ondernemer bent (en als ondernemer bij de belastingdienst bent beschreven). De wet zegt wel dat als je als particulier (of als niet-ondernemer) BTW in rekening brengt je deze verplicht bent af te dragen.

Dus: factuurtje uitschrijven kan altijd, BTW in rekening brengen alleen als je BTW-ondernemer bent. Dat laatste ben je al heel gauw: als je buiten de familiekring drive-in shows verzorgt ben je BTW-ondernemer, ook als je geen winst maakt. Je bent dus eigenlijk *verplicht* je te melden als BTW-ondernemer.
Maar als ik onder de 18 ben en niet tot nauwelijks winst maak met de drive-in? En als ik alleen of met een vriend draai in een club zonder m'n apparatuur mee te nemen?

Addik
Ach jee..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
24-9-2007 16:07
De omzetbelasting kent geen leeftijds (onder-) grens en geen winsteis. Ook iemand van 16 die constant verlies maakt is dus ondernemer voor de omzetbelasting, als hij maar "een bedrijf zelfstandig uitoefent" (artikel 7 Wet omzetbelasting).

Als je alleen in een (lees: één) club draait en geen andere klanten hebt voldoe je waarschijnlijk niet aan de zelfstandigheidseis en ben je bij die club in loondienst. Dat betekent dat er loonbelasting en premies werknemersverzekeringen op je loon moeten worden ingehouden. Je bent dan geen ondernemer voor de omzetbelasting (en trouwens ook niet voor de inkomstenbelasting).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
24-9-2007 17:27
Om geen speciaal topic aan te maken: denken de mensen met een VAR eraan deze te verlengen? wink ;)
Vergeet niet te lachen
Perfect EffectsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2005
Laatste: 15-2-2016
Berichten: 123
24-9-2007 17:38
Haha,

Ik had het al op mijn kalender staan, 2 september had ik al het formuliertje opgestuurd.
Verhuur & verkoop van special effects
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
25-9-2007 14:33

Melo-G schreef:

Om geen speciaal topic aan te maken: denken de mensen met een VAR eraan deze te verlengen? wink ;)
Tja ik heb wel een var, maar nog nooit gebruikt... Maar goed, kan hem natuurlijk gewoon verlengen voor het geval dat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)