Forum > Geluid

Live mixer

(90 reacties. Pagina 9 van 10)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
2-7-2012 09:08
Dan moet je maar eens gaan werken op een degelijk doordachte digidesk met motorised faders. Zeker voor festivals heeft digitaal juist sterke voordelen. Omdat je je kanalen digitaal kan patchen is het meteen veel makkelijker om even een extra gitaar er tussen te steken die niet op de rider staat, zonder dat je heel de stagebox moet om prikken om die gitaar niet helemaal na de vocals te hebben bv.
Bij digitaal is voorbereiden het halve werk, heb je een goede basepatch dan kan elke pummel er mee werken.
Het is wel waar dat je maar 1 channel strip tegelijk kan aanpassen, maar als je tijdens je optreden continu 2-3 strips tegelijk hun EQ of gain moet bijvijzen dan heb je imho je voorbereiding slecht gedaan.

En als de X32 al gewoon even goed is als de demotafel op de messe die nog beta software had, dan gaat die tafel absoluut potten breken.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
2-7-2012 12:17

Frank76 schreef:

Enne monitors regelen op een Ipad?? Hoe wil je dat fatsoenlijk doen?
Dat werkt fantastisch!
Tijdens de soundcheck ga je naast het betreffende bandlid staan en terwijl jullie samen hetzelfde horen en eenvoudig kunnen communiceren draai je zijn/haar monitormix in elkaar. Is een zeer relaxte manier van werken.

Ik zou tegenwoordig in vrijwel alle gevallen een digitale boven een analoge mengtafel verkiezen (wel merk afhankelijk natuurlijk).

Nog een voorbeeld uit de praktijk waarbij je met een digitale mixer gewoon veel makkelijker mee uit de voeten kunt: standaard concert, hoofdact met 2 voorprogramma's.
's Middags komt als eerste de hoofdact binnen voor een soundcheck, je maakt een mix voor 8~10 monitorgroepjes (zelfde geldt natuurlijk ook voor FoH), iedereen tevreden: sla je de settings op.
Daarna komt het tweede voorprogramma binnen, zelfde verhaal, we maken een lekkere monitormix waar iedereen tevreden over is, daarna slaan we de settings op.
Tenslotte komt het eerste voorprogramma binnen, ook hiervoor is weer een aparte monitormix nodig.

Op de avond zelf hoef ik na het eerste voorprogramma enkel nog de settings van die middag terug te roepen, idem voor de hoofdact. Dat kost mij minder dan 5 seconden en ik weet dat er dan een goede mix voor de band klaar staat. Op een analoge tafel is dat ONMOGELIJK tenzij die tafel zoveel kanalen heeft dat je er 3 bands (naast elkaar) op kwijt kunt (en je dat tussendoor kunt gaan lopen omprikken). Je hebt het dan al snel over een tafel met meer dan 90 kanalen. Lijkt me geen optie.

Tel daarbij op dat je 1) geen FX-rack meer hoeft mee te zeulen, 2) gemiddeld genomen een kleinere tafel mee hebt, 3) minder gewicht hoeft mee te slepen, 4) geen zware, grote, analoge multikabel hoeft te gebruiken (afhankelijk van merk/type). Dat scheelt je dus ook al gigantisch in gewicht en transportvolume. Reken al die zaken mee en je zult zien dat een (grote) analoge tafel gewoon veel te onpraktisch/duur is.
De digitale tafels waar ik doorgaans mee werk (DiGiCo SD series, Yamaha M7CL en PM5D beide via Rocknet) zijn klankmatig ook prima, dus ook dat hoeft geen argument te zijn om niet voor digitaal te kiezen.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
5-7-2012 13:38

Frank76 schreef:

Maar wie mixt er zijn monitorkanalen vanaf een FOH digitafel? Heb je dan wel voldoende contact met de artiesten?
Bij een analoge tafel staan wij vrijwel altijd met een separate monitortafel op het podium.
Toch wordt er genoeg monitoren vanaf FOH gemixt analoog als digitaal. Doe ik ook regelmatig en digitaal net zo makkelijk als op analoog. Ik ben nog nooit "contactgestoord" geweest in deze setting. Ook niet in een theater waar ik in het donker zit.

Frank76 schreef:

Digitaal is leuk als je altijd hetzelfde doet, doe je een festivalletje met een soundchecktijd van 5 minuten, dan lijkt mij het hopeloos tobben.
Juist niet, goede basis setup maken en opslaan in het geheugen. Doe jij dat maar eens met een analoge tafel (binnen 5 seconden in een goede basis setup terug komen). Komen de bands allemaal vooraf soundchecken, helemaal ideaal. Na elke soundcheck de setup opslaan. Bij een bandwissel heb ik wederom in 5 seconden hun complete setup in de tafel zitten en dat lukt jou ook niet analoog.

Frank76 schreef:

Mij overtuig je niet zomaar met digitaal, ik zie de voordelen niet bij wisselende setups.
Men kon mij 5 à 6 jaar geleden ook nog niet (goed) overtuigen. Tijden veranderen. Digitaal is nu volwassen en daarom steeds meer de standaard gaan worden juist vanwege alle voordelen tegenover analoog. Laat je eens goed informeren want de vraag is niet of maar wanneer jij vroeg of laat ook achter een digitale tafel staat te werken.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 2053
5-7-2012 18:24
Als je ruim de tijd hebt om met een band te soundchecken, tot in den treure, ieder instrument, iedere monitor, dan zal het zeker werken.
Monitoring vanaf FOH of naast FOH op een aparte tafel gebeurd ook wel bij ons, maar dan nog lijkt het me lastig met 1 digitafel om on the fly wat aan te passen.
Situatie waar ik op doel is een festivalletje wat wij jaarlijks doen. Daar komt de band om 15:00 uur aan, podium kunnen ze om 15:15 op en om 15:25 moeten ze spelen.
Dan ben ik toch heel blij dat ik meerdere kanalen tegelijk kan aanpassen, een basis in kan zetten en zowel monitor als FOH op een aparte tafel staan.
Zo gaat het het hele festival door. Geen soundcheck tijd, continu muziek.

Desalniettemin zou ik best eens wat willen stoeien met een digitafel, maar ze zijn nog net te duur om er voor dat doel eentje te kopen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
5-7-2012 22:52

Frank76 schreef:

Situatie waar ik op doel is een festivalletje wat wij jaarlijks doen. Daar komt de band om 15:00 uur aan, podium kunnen ze om 15:15 op en om 15:25 moeten ze spelen.
Dan ben ik toch heel blij dat ik meerdere kanalen tegelijk kan aanpassen, een basis in kan zetten en zowel monitor als FOH op een aparte tafel staan.
Zo gaat het het hele festival door. Geen soundcheck tijd, continu muziek.
En daarom proberen o.a. hugo en ik jou duidelijk te maken dat wij maar 5 seconden nodig hebben van die 10 minuten om steeds weer in een goede basis te komen met digitaal op dit soort festivals. Niet met de hand alles in basis hoeven draaien/schuiven à 5 kostbare minuten. Met een goed ingerichte setup is het helemaal niet nodig om meer kanalen tegelijk te willen aanpakken (ik ben ook nog eens een man zegt mijn vrouw razz :p). Het is ook een kwestie van wennen aan een andere manier van denken en werken is mijn eigen ervaring. Bang dat je digitaal niet snel genoeg die ene instelling kan maken. Achteraf lach ik om mijzelf als ik hier aan terug denk.

Nu sta ik in festivalsituaties meestal ook met een aparte man op monitoren. Ook theatervoorstellingen met (groot) orkest in de bak gaat met aparte man op monitoren. Echter (voorstellingen met) klein bandje of orkestband kan het prima vanaf foh.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 2053
6-7-2012 08:15
Ikke niet snap nie.
Jij gaat een goede basis maken op basis van wat?
Er is geen rider, de band is er nog niet en je hebt geen soundcheck...
Welke basis wil je dan laden? De enige basis is een kanalen verdeling en alle EQ's recht zetten. En dat gaat met een digitafel stukken sneller dan met een analoge waar nog een band op stond te spelen, ben ik met jullie eens. Hoewel dat tijdens het afbreken op het podium van de vorige band ook in no-time is gedaan door de FOH tech.
Maar het opnieuw inregelen gaat dan ineens niet zo snel volgens mij. Terwijl de gasttech namelijk de tafeleq kan ie jou instructies geven voor compressing etc.
Heb je ideeen voor een "testtafeltje" wat goed betaalbaar is?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1595
6-7-2012 08:48
1 x bewerkt. Laatst door PvG op 6-7-2012 09:15
Als testtafeltje om kennis te maken met digitaal? Op dit moment is de Presonus StudioLive 16 of 24 de betaalbaarste digitafel (<3keuro) met de beste klank/meeste features voor het geld en met een gebruikersvriendelijke interface. Je moet dan wel door de beperkingen van de StudioLive heen kijken. Geen digisnake, geen gemotoriseerde faders, geen uitbreidingskaarten. Maar wel ipad/iphone control, 24-kanaals opname, 2-mixers (2x16 of 2x24 kanaals) linkbaar tot 1 grote mixer.

De oudere, 2e hands systemen (roland vm7200, 01v96, enz) leggen het af kwa bedieningsgemak, klank of interne processing (fixed-point ipv floating-point en daardoor veel meer kans op intern clippen of kwantisatieruis op de mixbussen).

Als je full-blown digitaal wilt testen, is de beste optie volgens mij een set huren voor enkele opdrachten, bijv A&H iLive of GLD, Roland M300/400 serie en/of mogelijk over een tijdje de X32? Misschien wel ff een middagje uitleg regelen en daarna een middagje zelf klooien in de opslag, voordat je op klus gaat. Anders wordt het zeker zweten omgeacht het weer ;-)
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-7-2012 09:03
GLD/iLive kan je prima van A&H een weekje mee in demo krijgen.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1595
6-7-2012 09:16

bomdes schreef:

GLD/iLive kan je prima van A&H een weekje mee in demo krijgen.
En er zijn ook regelmatig "cursusdagen".
't is maar een hobby...
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
6-7-2012 09:47

Frank76 schreef:

Jij gaat een goede basis maken op basis van wat?
Welke basis wil je dan laden? De enige basis is een kanalen verdeling en alle EQ's recht zetten. En dat gaat met een digitafel stukken sneller dan met een analoge waar nog een band op stond te spelen, ben ik met jullie eens. Hoewel dat tijdens het afbreken op het podium van de vorige band ook in no-time is gedaan door de FOH tech.
Kan elke basis zijn die men wenst achter een digitale tafel. Het zal sterk van de tech, locatie en situatie afhangen.

Frank76 schreef:

Maar het opnieuw inregelen gaat dan ineens niet zo snel volgens mij. Terwijl de gasttech namelijk de tafeleq kan ie jou instructies geven voor compressing etc.
Jij staat er naast met de software op een laptop gekoppeld aan de tafel en gaat op zijn instructie dus gewoon de compressie etc. inregelen terwijl de gasttech de eq doet op de tafel zelf.

Frank76 schreef:

Heb je ideeen voor een "testtafeltje" wat goed betaalbaar is?
Neem eens contact op met bijvoorbeeld TM-Audio. De A&H GLD80 kun je bij hun bekijken en proberen (d.m.v. multitrack). Kan één op één met een medewerker maar ze organiseren ook dagen waarbij je met andere techneuten kunt brainstormen. Ook is het vaak mogelijk om op een dagklus er een te lenen (of huren met aftrek van huurkosten bij aankoop) om de tafel echt aan de tand te voelen.

Het is zoals PvG aanraad wel goed om niet de eerste keer met digitaal gelijk live te willen werken zonder hands-on ervaring. Het zou dan wel eens zweten kunnen worden inderdaad.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)