Forum > Algemeen Forum

Gloeilamp verbod; gevolgen voor de professionele wereld?

(164 reacties. Pagina 9 van 17)
Moderator(s): Dré
Ruud_schepersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2003
Laatste: 15-8-2013
Berichten: 297
9-12-2008 12:51

eddy wally schreef:

Ruud_schepers] word het massaal lampen inkopen en op voorraad leggen in 2011

Ik zie niet in waarom,ik ken geen enkel toestel waar een klasieke gloeilamp van 100/75/40 of 25 watt inzit.de 15 watt is jaren geleden al verdwenen.De lampen welke in deze sector gebruikt worden blijven gewoon bestaan.
Je vergeet de smiley erachter aan wink ;). Was ook niet echt serieus bedoelt namelijk sneaky :V
Nu ook via de .eu te bereiken.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
9-12-2008 13:57
Lees net op een andere site dat de halogeenlamp ook volgt in 2016, dat maakt het weer wat lastiger wink ;)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
9-12-2008 14:52
in 2012 vergaat de wereld toch? laugh :D Dus hier moeten we ons al niets van aantrekken.. laugh :D
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
9-12-2008 16:06

DJ Bartje schreef:

in 2012 vergaat de wereld toch? laugh :D Dus hier moeten we ons al niets van aantrekken.. laugh :D
2011 al volgens de inka's laugh :D
de halogeenlamp leeft nog 5 jaar langer sneaky :V
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
10-12-2008 10:32
"The Mesoamerican Long Count calendar forms the basis for a New Age belief, first forecast by José Argüelles, that a cataclysm will take place on or about December 21, 2012, a forecast that mainstream Mayanist scholars consider a misinterpretation, yet is commonly referenced in pop-culture media as the 2012 problem."
(Het gaat hier over de Maya kalender..)
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 431
10-12-2008 10:44

dj-bart schreef:

zonnepanelen zijn zo'n onzin.

HEt maken van een paneel kost zoveel energie dat hij het nooit zal opbrengen.

NEt als de spaarlamp, bij het kaoptgaan van de lamp en de vernietinging hiervan komen zoveel schadelijke stoffen vrij dat het mileu net zo zwaar belast wordt. En aangezien 90% van de lampen niet netjes weggebracht wordt is het totale onzin
Als je zonnepanelen zet moeten die na ongeveer 20j vervangen worden. Bij gemiddeld gebruik heb je die na 9j terug gewonnen. Qua recyclage is het de taak van de overheid om effectief streng te controleren en te zorgen dat (in de mate van het mogelijke) alle lampen correct worden verwerkt.

deWit schreef:

Windenergie is leuk, maar bij onvoldoende wind zit je in het donker. Zelfde verhaal geld voor zonnepanelen. Er is gewoon nog geen goed alternatief om grote hoeveelheden energie op te slaan op een zodanige manier dat het ook per direct beschikbaar is.
Windmolens zitten in een andere luchtstroom als waar wij ons bevinden. In die luchtstroom is er zo goed als altijd wind... Als een molen stilstaat is die in 99% van de gevallen stil gezet. Ook draaien ze altijd op dezelfde snelheid, wanneer ze trager draaien worden ze ook afgeremd... Qua altijd beschikbare energie zijn molens wel betrouwbaar (als je ziet dat er hier in de buurt bedrijven afhankelijk van molens werken moet het zijn dat het toch voor een deel betrouwbaar is)...

Volgens mij zouden landen de ontwikkelende bedrijven moeten pushen om binnen x aantal tijd een deftige led lamp te ontwikkelen (bij vari*lite komen ze met een mh die volgens hen revolutionair zal zijn met leds, het kan dus...). In japan gebeurt dit veel bij dit soort ontwikkelingen, waarom hierbij ook niet?
Ik geloof wel dat de led binnen x aantal jaar de gloeilamp zal kunnen vervangen, we zullen gewoon aan het nieuwe licht gewoon moeten worden en de ontwikkeling ervan zal moeten gepushed worden.
Fun is serious business!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
10-12-2008 11:08
3 x bewerkt. Laatst door Dré op 10-12-2008 11:11

dj-bart schreef:

zonnepanelen zijn zo'n onzin.

HEt maken van een paneel kost zoveel energie dat hij het nooit zal opbrengen.
Ik denk dat je reactie reeds nu al ingehaald is door de tijd ;-)

Zonnepanelen (en die zijn er in verschillende soorten en systemen) kunnen zeker rendabel zijn, zeker als de energiemaatschappijen verplicht worden gesteld de energie af te nemen tegen een redelijk tarief (zoals nu het geval is in Duitsland). Daarnaast zijn zonneboilers (een andere toepassing van zonne-energie) reeds nu rendabel te maken (dus zonder dat je daarvoor de medewerking van grote energiemaatschappijen nodig hebt).
NEt als de spaarlamp, bij het kaoptgaan van de lamp en de vernietinging hiervan komen zoveel schadelijke stoffen vrij dat het mileu net zo zwaar belast wordt. En aangezien 90% van de lampen niet netjes weggebracht wordt is het totale onzin
Spaarlampen kunnen prima gerecycled worden. Daarbij kan de kwik keurig terug gewonnen worden. Ook zijn er spaarlampen (zoals van Megaman) die amper gevaarlijke stoffen bevatten. Die zijn alleen een stuk duurder in aanschaf.

Het niet netjes afvoeren van de spaarlampen door de consument is een kwestie van voorlichting en duidelijke regelgeving. Het is niet zo erg moelijk de spaarlampen in de rode container te doen (lijkt me iets dat binnen iedereen z'n bereik ligt). Er zullen wellicht nog wat Postbus 51 spotjes aan vooraf moeten gaan.

deWit schreef:

Windenergie is leuk, maar bij onvoldoende wind zit je in het donker. Zelfde verhaal geld voor zonnepanelen. Er is gewoon nog geen goed alternatief om grote hoeveelheden energie op te slaan op een zodanige manier dat het ook per direct beschikbaar is.
Nou... Die is er dus WEL. Alleen is het niet altijd en overal hetzelfde. Zonne energie heb je namelijk alleen overdag (duh) MAAR als wij in het donker zitten is er nog een dikke helft van de aardbol waar dat NIET het geval is. Daarnaast moet je het niet zien als "of-of" maar als "en-en". Ook het gebruik van getijde-energie (bijvoorbeeld door het ijselmeer als spaarbekken te gebruiken) zou eens wat dieper onderzocht moeten worden...

Wat te denken van die niet meer gebruikte kolenmijnen. Die kunnen en/of als spaarbekken gebruikt worden voor de opslag van energie (uit water) en/of gebruikt worden voor de winning van aardwarmte. Die aardwarmte is er altijd (meest geschikt voor de diepere schachten), die spaarbekkengedachte (meest geschikt voor de minder diepe schachten) kan vooral gebruikt worden voor het opvangen van pieken en dalen.

Bij huisverlichting is de LED een prima alternatief voor de gewone (en halogeen) lamp zodra het gaat om een "spot" functie. Zodra het gaat om een rondstraalfunctie is een spaarlamp voorlopig nog steeds een VEEL betere keuze. Overigens moet er ook bij de LED lamp rekening gehouden worden met het correct recyclen (aangezien ook de led spot gevaarlijke stoffen bevat).

Wat me minder logisch lijkt is nu nog conventionele centrales te bouwen, in de wetenschap dat bijvoorbeeld aardgas over ca. 25 jaar op is in Nederland...

En nee, ik ben geen groene muts; ik zie mezelf wel een beetje als een realist die sinds hij kinderen heeft zich er een beetje meer verantwoordelijk voor voelt ervoor te zorgen dat ook onze kinderen straks nog een toekomst hebben. Bij ons (zowel privé als zakelijk) zijn de gloeilampen dan ook nagenoeg allemaal vervangen door een combinatie van T5 TL buizen, spaarlampen en LED spots en wordt overwogen in de toekomst een rij zonnecellen neer te zetten op de ongebruikte ruimte achter onze loods.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
10-12-2008 11:09
Hmz, mag ik al mijn licht dus wegdonderen als er geen lampjes meer voor verkrijgbaar zijn. Ben benieuwd hoe bedrijven zoals EML hiermee om gaan?
I Love House Music!
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 431
10-12-2008 11:11

Mifex schreef:

Hmz, mag ik al mijn licht dus wegdonderen als er geen lampjes meer voor verkrijgbaar zijn. Ben benieuwd hoe bedrijven zoals EML hiermee om gaan?
Tegen dat die tijd er komt zal EML zoals gewoonte wel weer als eerste het nieuwste hebben en super LED lichteffecten hebben, zoals de nieuwe Vari*Lites die in ontwikkeling zijn.
Fun is serious business!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-12-2008 11:13

Mifex schreef:

Hmz, mag ik al mijn licht dus wegdonderen als er geen lampjes meer voor verkrijgbaar zijn. Ben benieuwd hoe bedrijven zoals EML hiermee om gaan?
Het gaat toch echt over huishoudens.. shut up :X
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)