Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe top/line-array kast ( 4x8" )

(139 reacties. Pagina 9 van 14)
Moderator(s): Dré
PurplehazeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 9-2-2019
Berichten: 64
1-6-2007 15:25
ok, ik weiger me alleen neer te leggen bij de redenering dat iets goed is en per definitie goed klinkt omdat de metingen goed zijn.
Metingen zijn belangrijk om te zien of je het beoogde resultaat ook bereikt/ benaderd.
Oren bepalen het eindoordeel.
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 455
1-6-2007 15:26
van de kast waar nieuwe batterijen voor het toetsenbord liggen? laugh :D
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
1-6-2007 15:31
Als ze voor jouw oren goed klinken, wil nog niet zeggen dat het voor iedereen goed klinkt. Zeker bij PA is dan een 'big issue'. Bij Hifi is het belangrijkste dat ze voor jou goed klinken, PA is een ander verhaal, omdat je daar grote groepen mensen mee moet 'bedienen'.
Metingen zeggen niet alles, dat ben ik met je eens. Maar het biedt je houvast, metingen zijn absoluut (zoals Reemski al aanhaalde).

Zo heb ik vaak genoeg PA's gehoord die ik afschuwelijk vond, maar waarbij de dienstdoende tech het allemaal prima en uitermate goed vond klinken, wie is er dan gek? Ik weet het niet, want elk oor is zo'n beetje anders.
Zo zou ik uitgaan van de metingen en dan eventueel nog wat fine-tunen op gehoor, maar niet teveel!

EDIT: @ sis: moet je wel even aangeven wat jouw stelling is? wink ;) Dat jouw oren je beste meetinstrumenten zijn? Dat geld misschien voor jou, maar daarmee is het nog niet zo voor iedereen, maar dat heb ik hierboven al uitgelegd.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
1-6-2007 15:42
1 x bewerkt. Laatst door Reemski op 1-6-2007 15:45
Ja en dan gaan we weer in de richting van : welk systeem vinden wij goed en welk systeem niet, gelijk welke zelfbouw of als super fabrikanten ??
Nee, sorry ik ben het er niet mee eens
En weerleg mijn stelling maar eens, dan zal je het krap moelijk hebben ( krijgen )!
Mijn oren zijn mijn beste referentie(s)
En nee ik ben nog niet doof,
Het is niet zo dat ik jou de les gaat spellen, maar denk er eens over na !
Trouwens het principe dat IVO gemaakt heeft is nog niet zo slecht, EAW ( mackie ) heeft ook zo'n kast ( niet hetzelfde ) maar in die richting
sis
Alsjeblieft zeg.... Lees mijn post eens eigenwijs!

Jouw oren zijn JOUW referentie. Die kan ik niet hierheen halen, en die kan je niet gebruiken bij een vergelijk over langere periode. Tuurlijk moet het goed klinken voor jezelf. Maar nogmaals, bij een meting heb je een referentie! Iets wat je kan vergelijken.
Je gaat in je reactie op mijn post nergens werkelijk in op wat ik geschreven heb (naast dat kleine bruggetje wat je maakte bij referentie / maar daar helaas de plank mis slaat).

Overigens heeft niemand beweert dat wat Ivo maakt niet goed zou zijn (qua kast / of principe), maar ik kan begrijpen dat mensen benieuwd zijn naar metingen.

En idd. Jou stelling weerleggen is vrij lastig, want ik zie ook geen stelling!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
1-6-2007 15:42

sis schreef:

Ja en dan gaan we weer in de richting van : welk systeem vinden wij goed en welk systeem niet, gelijk welke zelfbouw of als super fabrikanten ??
Nee, sorry ik ben het er niet mee eens
En weerleg mijn stelling maar eens, dan zal je het krap moelijk hebben ( krijgen )!
Absoluut. Geval is namelijk dat jij de "geloof" kant aanhangt (en een geloof is NOOIT te weerleggen zoals ervaring getoond heeft).
Mijn oren zijn mijn beste referentie(s)
In dat geval heb jij een slechte set meetapparaten staan. Geval is namelijk dat het stapeltje meetapparaten dat ik heb staan stuk voor stuk de vloer aanvegen met de nauwkeurigheid van mijn oren (en die van elk ander normaal levend wezen).
Trouwens het principe dat IVO gemaakt heeft is nog niet zo slecht, EAW ( mackie ) heeft ook zo'n kast ( niet hetzelfde ) maar in die richting
Als ik naar een huis kijk en iets zelfbouw dat er net zo uitziet, zou jij er dan in gaan wonen? Ik geef je natuurlijk GEEN draagkrachtberekeningen en zo (maar trust me, het zit wel goed...).

Hopelijk point taken (maar in geval van "geloof" ben ik bang dat ik tegen windmolens vecht).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
1-6-2007 15:43

SebasVD schreef:

Als ze voor jouw oren goed klinken, wil nog niet zeggen dat het voor iedereen goed klinkt. Zeker bij PA is dan een 'big issue'. Bij Hifi is het belangrijkste dat ze voor jou goed klinken, PA is een ander verhaal, omdat je daar grote groepen mensen mee moet 'bedienen'.
Metingen zeggen niet alles, dat ben ik met je eens. Maar het biedt je houvast, metingen zijn absoluut (zoals Reemski al aanhaalde).

Zo heb ik vaak genoeg PA's gehoord die ik afschuwelijk vond, maar waarbij de dienstdoende tech het allemaal prima en uitermate goed vond klinken, wie is er dan gek? Ik weet het niet, want elk oor is zo'n beetje anders.
Zo zou ik uitgaan van de metingen en dan eventueel nog wat fine-tunen op gehoor, maar niet teveel!

EDIT: @ sis: moet je wel even aangeven wat jouw stelling is? wink ;) Dat jouw oren je beste meetinstrumenten zijn? Dat geld misschien voor jou, maar daarmee is het nog niet zo voor iedereen, maar dat heb ik hierboven al uitgelegd.
Tja iedereen is gek op dit gebied, elk zijn eigen merk !
En ja deze duscussie zal nooit niet overgaan, deze blijft, het wordt dus een lang besproken topic ...
En om even aan te geven wat mijn stelling is wink ;)
Netjes klinken , niet agressief, weinig EQ gebruik enz...
Ooit al eens meegemaakt dat de mensen met hun oren dicht zitten ???
Kijk daar heb ik geen problemen mee, ik heb mijn goede oren
Ik geloof in IVO zijn kast maar ik heb ze nog niet gehoord
Heeeeeeeeeeeeeeelepppp , ik wil ze horen laugh :D
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
1-6-2007 15:56
@ to dré en reemski, wat zijn volgens jullie het criterium waar een topkast moet aan voldoen?
In principe gaat dit over een topkast alla of niet alla line-array
Ik denk dat we gewoon eens allemaal moeten gaan luisteren naaar IVo zijn kast !
Daarna kunnen wij zeggen : dit en dat is niet goed aan deze kast
Metingen zijn hier absoluut niet aan de orde, vind ik !!
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
1-6-2007 15:57

sis schreef:

@ to dré en reemski, wat zijn volgens jullie het criterium waar een topkast moet aan voldoen?
Je snapt het niet Sis. Jij spreekt over luisteren, wij over ontwerpen. Jij spreekt over het wonen in een huis, wij over het ontwerpen van een huis. Jij spreekt over hoe mooi de huiskamer moet zijn en de rest van het huis. Wij spreken over hoe je het huis het beste kunt ontwerpen (hoe sterk alles moet zijn, waar de leidingen komen enz. enz.).

En dat je dat verschil niet snapt, dat snap ik niet. Snap je? wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
1-6-2007 16:05
Om maar weer eens de standaard zin erbij te halen: Meten is weten! laugh :D Het is niet alleen voor de klank belangrijk om bepaalde metingen te verrichten maar ook voor de constructie van de kast, eventuele dips en verbeterpunten. Met je oor kan je(subjectief dus) luisteren hoe je (subjectief!) de set vindt klinken. Iemand anders kan daar heel anders over denken. Maar sommige dingen kan je ook niet met je oor. Kijk naar de andere punten die ik eerst aanhaalde. Je kan heel goed speakers bouwen zonder te meten, maar met gaat het een stuk beter.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
1-6-2007 16:08

Dré schreef:

sis schreef:

@ to dré en reemski, wat zijn volgens jullie het criterium waar een topkast moet aan voldoen?
Je snapt het niet Sis. Jij spreekt over luisteren, wij over ontwerpen. Jij spreekt over het wonen in een huis, wij over het ontwerpen van een huis. Jij spreekt over hoe mooi de huiskamer moet zijn en de rest van het huis. Wij spreken over hoe je het huis het beste kunt ontwerpen (hoe sterk alles moet zijn, waar de leidingen komen enz. enz.).

En dat je dat verschil niet snapt, dat snap ik niet. Snap je? wink ;)
Jawel hoor ik snap het wel, maar ik versta niet waarom en zoveel commotie ontstaat over IVO zijn kast
Ik wil niet bot doen Dré, ik ken je niet enz ...
Maar als je zoveel verstand hebt van speakerkasten en kwaliteit dan kan je meteen de helft van jou webshop schrappen...
Ik weet dat dit niet leuk is, maar we moeten de feiten onder ogen zien !
Misschien komt IVO zijn kast nog wel in jou webschop, je weet maar nooit !
En DAN ga jij of ( U ) ook blij zijn als er veel van deze kasten verkocht gaan worden
Beschouw dit niet als tegenaanval, maar gewoon zakelijk Dré
sis
Freelance muzikant, producer, componist .

Terug naar forum Reageer (zonder quote)