Forum > Algemeen Forum

Dap MC 206 audiokabel

(82 reacties. Pagina 9 van 9)
Moderator(s): Dré
Pa0nhcStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2006
Laatste: 24-2-2006
Berichten: 2
24-2-2006 11:29
Microfoonkabel aansluiten.
Het maakt wel uit hoe je de rode draad van een microfoonkabel aansluit. Bij luisprekers aansluiten bij voorbeeld is de fase van belang. Verkeerde fase veroorzaakt slecht "laag" en een slecht stereo beeld. De fase van elk MICROFOONsignaal is zelfs genormaliseerd. Op pen 2 van een microfoon XLR connector komt ALTIJD (kortsondig) een POSITIEVE spanning te staan als er druk op het membraan van de microfoon wordt uitgeoefend. Op pen 3 staat dan tegelijk een even grote negatieve spanning. Door ALLE aangesloten kabels en ALLE erop volgende versterkertrappen zo te maken, dat er aan de uitgang van alle kabels (of mengpaneel of versterker) op pen 2 van de XLR uitgang dan ALTIJD weer een positieve spanning staat, wordt de fase van alle signaalbronnen gelijk gehouden. Dit is belangrijk bij gebruik van meer dan één microfoon, dus bij stereo of orkest opnames.

Zouden microfoon signalen NIET in fase gehouden worden, dan kunnen er zeer hinderlijke duidelijk hoorbare ongewenste extra effecten optreden ("phasing"). De totale frequentie karakteristiek van twee of meer microfoons is dan niet neutraal meer, maar vertoont zeer diepe scherpe dalen, de lage tonen verdwijnen, en het stereo beeld is slecht. NB: soms treedt dat zelfde ongewenste effect op door een bepaalde microfoon opstelling, een fase-omkeer-schakelaar op een microfoonvertsrker schijnt dan juist te kunnen helpen.

Kortom: ik sluit rood alijd op alle pennen 2 aan, en de andere signaal ader op pennen 3. Als dat OVERAL precies andersom gebeurt, is het ook goed. In die zin is het "onbelangrijk" waar welke kleur wordt aangesloten.

---- Als rood PER KABEL maar ALTIJD op dezelfde pennen aangesloten wordt. ----

Maar wat doe je dan als je een kabel repareert en je geen vast systeem aanhoudt (de ene kabel rood=2, een andere kabel rood=3) ? Dan moet je de andere plug aan die defecte kabel ook open maken om te zien waar daar rood op zit, en dat op de opnieuw aan te sluiten plug ook zo doen. Lastig en meer kans op vergissingen. Daarom is bij mij standaard rood -> 2 . Zo is geen twijfel mogelijk, en is er minder kans op fouten en onverklaarbare effecten tijdens een hektische opname.

EXTRA: Het metalen huis van een XLR connector aansluiten?
Bij mengpanelen is het huis van elke XLR microfoon ingang, van het metalen chassis GEÏSOLEERD. Dit voorkomt een aardlus en brom in het mengpaneel. Bij mijn goedkope Ph***c mengpaneel is die XLR ingang daarom gewoon van plastic. Het plughuis van de male kabel connector die daar ingestoken wordt, MOET DUS IN DIE PLUG ZELF GEAARD WORDEN AAN DE AFSCHERMING VAN DE KABEL. Anders is dat plughuis ONgeaard en dus gevoelig voor aanraken (brom).

Het huis van elke microfoon is intern doorverbonden met pen 1 van de XLR connector. Het huis van de erop aangesloten female XLR kabel connector wordt dus automatisch ook geaard, ook als dat huis in die plug NIET is doorverbonden met zijn eigen pen1. Het huis van een female XLR connector hoeft dus in de connector zelf NIET aangesloten te worden.

LET OP: van kabels die ik bij C****d kocht, waren de huizen van de pluggen NERGENS aangesloten. Dat kan brom veroorzaken omdat voor de lengte van de beide pluggen de kabel NIET afgeschermd is !! Van goedkope kabels die ik bij F**dback kocht, waren BEIDE huizen aangesloten, dat kan mi. voor de lengte van de pluggen kleine aardlusjes veroorzaken (massa via plughuizen en intern via penen 1), en dus weer brom of kraak. Controleer eventueel je kabels.

Ik bedraad mijn kabels als volgt:

De afscherming van elke kabel is aan beide XLR connectoren op pen 1 aangesloten.
Rood aan beide connectoren -> 2.
De andere signaal ader aan beide connectoren -> 3.
ALLEEN IN DE MALE XLR connector (die met pennen) verbind ik het metalen huis door met pen 1 (de afscherming).

Bij de FEMNALE XLR connentor (die met bussen) sluit ik de lip van het metalen huis dus NIET aan !

Ik voorkom op deze manier een klein aardlusje in/om de XLR connectoren, en hopelijk brom/kraak.

Groeten, Nico. ===============

Danny25 schreef:

Dus of de witte en de rode gekruist ligt tegen over een andere kabel maakt dan niet uit?

Dus het maakt niet uit waar de rode of de wite op 2 en 3 zit.
---------------------------------------------------------
Geld dit verhaal voor aoudo en DMX en mic kabel??
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
25-2-2006 13:34
Ik laat de behuizingen altijd zweven, net als patchpanels. Het risico op rare problemen als connectoren tegen elkaar of een geleidend rack aan PE of wat ook aanliggen is me te groot.
Als dat problemen met het audio geeft is er ergens iets echt mis, de verbinding niet goed sym. of een idiote hoeveelheid "storing" uit een zware zender oid.

Kies kabels uitsluitend op kosten vs levensduur en gebruiksvriendelijkheid, verder ook met lange en moeizame verbindingen (tussen installaties in verschillende zalen door kabelgoten) geen problemen, zolang alles maar strikt symmetrisch is.

De constructie van moderne apparatuur is in het algemeen in orde, soms alleen niet zo handig. In het wel of niet aansluiten van huizen van xlr connectoren heb ik me nooit verdiept.
MSSSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 10-5-2010
Berichten: 108
25-3-2006 01:21

Dré schreef:

Rood is rechts en rechts is koud.

Wit is heet en heet is links.

Met die 2 regels kun je ALLE kleurcombinaties uitvogelen.

Let wel: Er is hiervoor GEEN ANSI spec o.i.d. Het is gewoon een "common sense" spec.
Ik heb hier nog een kleine toevoeging voor:

1: Je staat op de grond ( aarde)
2: Je ziet een vrouw van de achterkant ( heet)
3: Ze draait zich om en...juist ( koud)

[EDIT] Zag dat de laaste post al een maand oud was ashamed :$ Nou ja..tis al laat he.
Liefde moet van twee kanten, zowel voor- als achterlangs!:P

Terug naar forum Reageer (zonder quote)