Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Pa0nhc
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 2 bijdrage(n) van Pa0nhc (Pagina: 1 van 1)
Topic: Dap MC 206 audiokabel (24-2-2006 11:29:00)
Microfoonkabel aansluiten.
Het maakt wel uit hoe je de rode draad van een microfoonkabel aansluit. Bij luisprekers aansluiten bij voorbeeld is de fase van belang. Verkeerde fase veroorzaakt slecht "laag" en een slecht stereo beeld. De fase van elk MICROFOONsignaal is zelfs genormaliseerd. Op pen 2 van een microfoon XLR connector komt ALTIJD (kortsondig) een POSITIEVE spanning te staan als er druk op het membraan van de microfoon wordt uitgeoefend. Op pen 3 staat dan tegelijk een even grote negatieve spanning. Door ALLE aangesloten kabels en ALLE erop volgende versterkertrappen zo te maken, dat er aan de uitgang van alle kabels (of mengpaneel of versterker) op pen 2 van de XLR uitgang dan ALTIJD weer een positieve spanning staat, wordt de fase van alle signaalbronnen gelijk gehouden. Dit is belangrijk bij gebruik van meer dan één microfoon, dus bij stereo of orkest opnames.
Zouden microfoon signalen NIET in fase gehouden worden, dan kunnen er zeer hinderlijke duidelijk hoorbare ongewenste extra effecten optreden ("phasing"). De totale frequentie karakteristiek van twee of meer microfoons is dan niet neutraal meer, maar vertoont zeer diepe scherpe dalen, de lage tonen verdwijnen, en het stereo beeld is slecht. NB: soms treedt dat zelfde ongewenste effect op door een bepaalde microfoon opstelling, een fase-omkeer-schakelaar op een microfoonvertsrker schijnt dan juist te kunnen helpen.
Kortom: ik sluit rood alijd op alle pennen 2 aan, en de andere signaal ader op pennen 3. Als dat OVERAL precies andersom gebeurt, is het ook goed. In die zin is het "onbelangrijk" waar welke kleur wordt aangesloten.
---- Als rood PER KABEL maar ALTIJD op dezelfde pennen aangesloten wordt. ----
Maar wat doe je dan als je een kabel repareert en je geen vast systeem aanhoudt (de ene kabel rood=2, een andere kabel rood=3) ? Dan moet je de andere plug aan die defecte kabel ook open maken om te zien waar daar rood op zit, en dat op de opnieuw aan te sluiten plug ook zo doen. Lastig en meer kans op vergissingen. Daarom is bij mij standaard rood -> 2 . Zo is geen twijfel mogelijk, en is er minder kans op fouten en onverklaarbare effecten tijdens een hektische opname.
EXTRA: Het metalen huis van een XLR connector aansluiten?
Bij mengpanelen is het huis van elke XLR microfoon ingang, van het metalen chassis GEÏSOLEERD. Dit voorkomt een aardlus en brom in het mengpaneel. Bij mijn goedkope Ph***c mengpaneel is die XLR ingang daarom gewoon van plastic. Het plughuis van de male kabel connector die daar ingestoken wordt, MOET DUS IN DIE PLUG ZELF GEAARD WORDEN AAN DE AFSCHERMING VAN DE KABEL. Anders is dat plughuis ONgeaard en dus gevoelig voor aanraken (brom).
Het huis van elke microfoon is intern doorverbonden met pen 1 van de XLR connector. Het huis van de erop aangesloten female XLR kabel connector wordt dus automatisch ook geaard, ook als dat huis in die plug NIET is doorverbonden met zijn eigen pen1. Het huis van een female XLR connector hoeft dus in de connector zelf NIET aangesloten te worden.
LET OP: van kabels die ik bij C****d kocht, waren de huizen van de pluggen NERGENS aangesloten. Dat kan brom veroorzaken omdat voor de lengte van de beide pluggen de kabel NIET afgeschermd is !! Van goedkope kabels die ik bij F**dback kocht, waren BEIDE huizen aangesloten, dat kan mi. voor de lengte van de pluggen kleine aardlusjes veroorzaken (massa via plughuizen en intern via penen 1), en dus weer brom of kraak. Controleer eventueel je kabels.
Ik bedraad mijn kabels als volgt:
De afscherming van elke kabel is aan beide XLR connectoren op pen 1 aangesloten.
Rood aan beide connectoren -> 2.
De andere signaal ader aan beide connectoren -> 3.
ALLEEN IN DE MALE XLR connector (die met pennen) verbind ik het metalen huis door met pen 1 (de afscherming).
Bij de FEMNALE XLR connentor (die met bussen) sluit ik de lip van het metalen huis dus NIET aan !
Ik voorkom op deze manier een klein aardlusje in/om de XLR connectoren, en hopelijk brom/kraak.
Groeten, Nico. ===============
Dus het maakt niet uit waar de rode of de wite op 2 en 3 zit.
---------------------------------------------------------
Geld dit verhaal voor aoudo en DMX en mic kabel??
Topic: Dap MC 206 audiokabel (24-2-2006 10:03:00)Het maakt wel uit hoe je de rode draad van een microfoonkabel aansluit. Bij luisprekers aansluiten bij voorbeeld is de fase van belang. Verkeerde fase veroorzaakt slecht "laag" en een slecht stereo beeld. De fase van elk MICROFOONsignaal is zelfs genormaliseerd. Op pen 2 van een microfoon XLR connector komt ALTIJD (kortsondig) een POSITIEVE spanning te staan als er druk op het membraan van de microfoon wordt uitgeoefend. Op pen 3 staat dan tegelijk een even grote negatieve spanning. Door ALLE aangesloten kabels en ALLE erop volgende versterkertrappen zo te maken, dat er aan de uitgang van alle kabels (of mengpaneel of versterker) op pen 2 van de XLR uitgang dan ALTIJD weer een positieve spanning staat, wordt de fase van alle signaalbronnen gelijk gehouden. Dit is belangrijk bij gebruik van meer dan één microfoon, dus bij stereo of orkest opnames.
Zouden microfoon signalen NIET in fase gehouden worden, dan kunnen er zeer hinderlijke duidelijk hoorbare ongewenste extra effecten optreden ("phasing"). De totale frequentie karakteristiek van twee of meer microfoons is dan niet neutraal meer, maar vertoont zeer diepe scherpe dalen, de lage tonen verdwijnen, en het stereo beeld is slecht. NB: soms treedt dat zelfde ongewenste effect op door een bepaalde microfoon opstelling, een fase-omkeer-schakelaar op een microfoonvertsrker schijnt dan juist te kunnen helpen.
Kortom: ik sluit rood alijd op alle pennen 2 aan, en de andere signaal ader op pennen 3. Als dat OVERAL precies andersom gebeurt, is het ook goed. In die zin is het "onbelangrijk" waar welke kleur wordt aangesloten.
---- Als rood PER KABEL maar ALTIJD op dezelfde pennen aangesloten wordt. ----
Maar wat doe je dan als je een kabel repareert en je geen vast systeem aanhoudt (de ene kabel rood=2, een andere kabel rood=3) ? Dan moet je de andere plug aan die defecte kabel ook open maken om te zien waar daar rood op zit, en dat op de opnieuw aan te sluiten plug ook zo doen. Lastig en meer kans op vergissingen. Daarom is bij mij standaard rood -> 2 . Zo is geen twijfel mogelijk, en is er minder kans op fouten en onverklaarbare effecten tijdens een hektische opname.
EXTRA: Het metalen huis van een XLR connector aansluiten?
Bij mengpanelen is het huis van elke XLR microfoon ingang, van het metalen chassis GEÏSOLEERD. Dit voorkomt een aardlus en brom in het mengpaneel. Bij mijn goedkope Ph***c mengpaneel is die XLR ingang daarom gewoon van plastic. Het plughuis van de male kabel connector die daar ingestoken wordt, MOET DUS IN DIE PLUG ZELF GEAARD WORDEN AAN DE AFSCHERMING VAN DE KABEL. Anders is dat plughuis ONgeaard en dus gevoelig voor aanraken (brom).
Het huis van elke microfoon is intern doorverbonden met pen 1 van de XLR connector. Het huis van de erop aangesloten female XLR kabel connector wordt dus automatisch ook geaard, ook als dat huis in die plug NIET is doorverbonden met zijn eigen pen1. Het huis van een female XLR connector hoeft dus in de connector zelf NIET aangesloten te worden.
LET OP: van kabels die ik bij C****d kocht, waren de huizen van de pluggen NERGENS aangesloten. Dat kan brom veroorzaken omdat voor de lengte van de beide pluggen de kabel NIET afgeschermd is !! Van goedkope kabels die ik bij F**dback kocht, waren BEIDE huizen aangesloten, dat kan mi. voor de lengte van de pluggen kleine aardlusjes veroorzaken (massa via plughuizen en intern via penen 1), en dus weer brom of kraak. Controleer eventueel je kabels.
Ik bedraad mijn kabels als volgt:
De afscherming van elke kabel is aan beide XLR connectoren op pen 1 aangesloten.
Rood aan beide connectoren -> 2.
De andere signaal ader aan beide connectoren -> 3.
ALLEEN IN DE MALE XLR connector (die met pennen) verbind ik het metalen huis door met pen 1 (de afscherming).
Bij de FEMNALE XLR connentor (die met bussen) sluit ik de lip van het metalen huis dus NIET aan !
Ik voorkom op deze manier een klein aardlusje in/om de XLR connectoren, en hopelijk brom/kraak.
Groeten, Nico. ===============
Danny25 schreef:
Dus of de witte en de rode gekruist ligt tegen over een andere kabel maakt dan niet uit?Dus het maakt niet uit waar de rode of de wite op 2 en 3 zit.
---------------------------------------------------------
Geld dit verhaal voor aoudo en DMX en mic kabel??
Ik heb gisteren een haspel DAP MC-206 kabel gekocht. Het is inderdaad een gebalanceerde kabel, tamelijk soepel, en lijkt redelijk degelijk. De buiten isolatie lijkt tamelijk bestendig tegen beschadigingen. Ik kan niet goed zien hoeveel de signaal aders getwist zijn, dat is belangrijk ivm. de mate van on-balanceren van storingen, hoe meer getwist hoe beter. De afscherming bestaat uit ongevlochten koperdraadjes, lijkt redelijk dicht aaneengesloten (ook belangrijk voor storing ongevoeligheid), en is prima te solderen. De signaaladers lijken wat dun, maar dat is voor microfoonkabel van de gebruikelijke lengtes onbelangrijk, de verliezen zijn dan verwaarloosbaar, en de kabel is daardoor soepeler. Misschien is deze kabel wat minder goed in storing onderdrukking dan de "dubbel afgeschermde" kabel van 75 eurocent/m, en/of minder stil bij bewegen van de kabel dan de dure kabel van Euro 1,50. Dat moet ik nog testen. Ik doe dat door met een aangesloten condensator mike de kabel tegen een hevig statisch storende ring-TL lamp van een loep te houden, en om een magnetisch storend extern voedigntrafotje van mijn mengpaneel te wikkelen. Kabels vergelijken gaat dan prima. Pas op met dynamische microfoons, goedkope zijn zelf al zeer gevoelig voor magnetische brom van een transformator. Gevoeligheid voor bewegen is te controleren door GEEN microfoon aan te sluiten, maar wel aan het mengpaneel MET 48V fantoomspanning aan, en dan de kabel te bewegen en er tegen te tikken.
Kortom: goede prijs/kwaliteit verhouding lijkt me voor de low-budget audio amateur (zoals ik).
TIP: van die andere dubbel afgeschermde kabel van 75 Eurocent/m, de extra afschermende zwarte laag rond de signaal adres zo ver mogelijk VERWIJDEREN als je er een plug aansluit. Je mag dus geen zwart meer zien, alleen de rode of witte plastic isolatie rond de signaal adres. Die zwarte laag is zwak GELEIDEND (1 kOhm/cm) en veroorzaakt hevige kraak als je hem niet verwijdert en hij per abuis ook in contakt komt met de signaalpennen van de plug, terwijl er 48V fantoomspanning op staat! Heel gemeen, zonder fantoom spanning merk je weinig, maar met is hij dan onbruikbaar.
Groeten, Nico. ================
Is deze geschikt om gebalanceerde XLR-kabels van te maken? Er zitten 2 aders in, en een afscherming (waar het dus om gaat). Is die afscherming te gebruiken om te solderen aan de 3e pin, zoals het hoort bij XLR?
Kortom: goede prijs/kwaliteit verhouding lijkt me voor de low-budget audio amateur (zoals ik).
TIP: van die andere dubbel afgeschermde kabel van 75 Eurocent/m, de extra afschermende zwarte laag rond de signaal adres zo ver mogelijk VERWIJDEREN als je er een plug aansluit. Je mag dus geen zwart meer zien, alleen de rode of witte plastic isolatie rond de signaal adres. Die zwarte laag is zwak GELEIDEND (1 kOhm/cm) en veroorzaakt hevige kraak als je hem niet verwijdert en hij per abuis ook in contakt komt met de signaalpennen van de plug, terwijl er 48V fantoomspanning op staat! Heel gemeen, zonder fantoom spanning merk je weinig, maar met is hij dan onbruikbaar.
Groeten, Nico. ================
JeroenVDV schreef:
Even een vraagje over de Dap MC 206 audiokabel, op dit moment voor 35 euro per rol van 100 meter bij F**dback in de aanbieding.Is deze geschikt om gebalanceerde XLR-kabels van te maken? Er zitten 2 aders in, en een afscherming (waar het dus om gaat). Is die afscherming te gebruiken om te solderen aan de 3e pin, zoals het hoort bij XLR?