Forum > Algemeen Forum

Dap MC 206 audiokabel

(82 reacties. Pagina 8 van 9)
Moderator(s): Dré
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
24-3-2005 21:31
Dus of de witte en de rode gekruist ligt tegen over een andere kabel maakt dan niet uit?

Dus het maakt niet uit waar de rode of de wite op 2 en 3 zit.
---------------------------------------------------------
Geld dit verhaal voor aoudo en DMX en mic kabel??
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
24-3-2005 21:36
Lees is goed. Aan elke kant moet je hetzelfde doen. Dus aan elke kant de aarde (die dikke koperen) op 1. En dan de rode op pin 2 aan allebei de kanten. En de witte op pin 3 aan allebei de kanten.

Wat je dus ook kunt doen is de aarde op 1 aan elke kant. En dan de witte op pin 2 aan allebei de kanten. En de rode op pin 3 aan allebei de kanten.
Waar zit de cut op dit apparaat?
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
24-3-2005 21:40
Victor wat ik dan bedoel als je dan een kant en klare kabel dan weer aan je eigen gemaakte kabel klikt . kruisen wit er rood dan niet?? en is dat erg als dat wel gebeurt??

en is het geschikt evoor alle type die ik opnoemde.

Voor een kratje bier :-)
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
24-3-2005 21:42
Maakt niet uit. Lees ik iets over bier trouwens :D?
Waar zit de cut op dit apparaat?
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
24-3-2005 21:45
Victor Heel erg bedankt. kan ik weer aan het solderen gaan. Ehh drink er maar 1 van mij. Proost
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
25-3-2005 00:42
Poe hee,....

Zullen we gewoon even standaarden aan houden. Zolang je aan beide kanten van een kabel hetzelfde doet werkt het inderdaad wel, maar wekt wel verwarring. Wat als je later eens een keer een stuk afknipt, en een nieuwe kabel aansoldeert. Alles weer openhalen.. ??? pfff

Soldeer lekker gewoon rood op 2 (heet), wit op 3 (min), en de afscherming op 1 (aarde). Dat werkt, dat is logisch, en dat is makkelijk.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
25-3-2005 11:56
Bij veel fabriekskabels is wit altijd heet (omdat heet nu eenmaal links is en links is ook altijd wit (of zwart) ;-).

Ezelsbruggetje: Witheet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
25-3-2005 12:49
Dus wit op 2 nu ?? ik raak nu een beetje verward.
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
25-3-2005 13:10
Rood is rechts en rechts is koud.

Wit is heet en heet is links.

Met die 2 regels kun je ALLE kleurcombinaties uitvogelen.

Let wel: Er is hiervoor GEEN ANSI spec o.i.d. Het is gewoon een "common sense" spec.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Pa0nhcStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2006
Laatste: 24-2-2006
Berichten: 2
24-2-2006 10:03
Ik heb gisteren een haspel DAP MC-206 kabel gekocht. Het is inderdaad een gebalanceerde kabel, tamelijk soepel, en lijkt redelijk degelijk. De buiten isolatie lijkt tamelijk bestendig tegen beschadigingen. Ik kan niet goed zien hoeveel de signaal aders getwist zijn, dat is belangrijk ivm. de mate van on-balanceren van storingen, hoe meer getwist hoe beter. De afscherming bestaat uit ongevlochten koperdraadjes, lijkt redelijk dicht aaneengesloten (ook belangrijk voor storing ongevoeligheid), en is prima te solderen. De signaaladers lijken wat dun, maar dat is voor microfoonkabel van de gebruikelijke lengtes onbelangrijk, de verliezen zijn dan verwaarloosbaar, en de kabel is daardoor soepeler. Misschien is deze kabel wat minder goed in storing onderdrukking dan de "dubbel afgeschermde" kabel van 75 eurocent/m, en/of minder stil bij bewegen van de kabel dan de dure kabel van Euro 1,50. Dat moet ik nog testen. Ik doe dat door met een aangesloten condensator mike de kabel tegen een hevig statisch storende ring-TL lamp van een loep te houden, en om een magnetisch storend extern voedigntrafotje van mijn mengpaneel te wikkelen. Kabels vergelijken gaat dan prima. Pas op met dynamische microfoons, goedkope zijn zelf al zeer gevoelig voor magnetische brom van een transformator. Gevoeligheid voor bewegen is te controleren door GEEN microfoon aan te sluiten, maar wel aan het mengpaneel MET 48V fantoomspanning aan, en dan de kabel te bewegen en er tegen te tikken.

Kortom: goede prijs/kwaliteit verhouding lijkt me voor de low-budget audio amateur (zoals ik).

TIP: van die andere dubbel afgeschermde kabel van 75 Eurocent/m, de extra afschermende zwarte laag rond de signaal adres zo ver mogelijk VERWIJDEREN als je er een plug aansluit. Je mag dus geen zwart meer zien, alleen de rode of witte plastic isolatie rond de signaal adres. Die zwarte laag is zwak GELEIDEND (1 kOhm/cm) en veroorzaakt hevige kraak als je hem niet verwijdert en hij per abuis ook in contakt komt met de signaalpennen van de plug, terwijl er 48V fantoomspanning op staat! Heel gemeen, zonder fantoom spanning merk je weinig, maar met is hij dan onbruikbaar.

Groeten, Nico. ================

JeroenVDV schreef:

Even een vraagje over de Dap MC 206 audiokabel, op dit moment voor 35 euro per rol van 100 meter bij F**dback in de aanbieding.
Is deze geschikt om gebalanceerde XLR-kabels van te maken? Er zitten 2 aders in, en een afscherming (waar het dus om gaat). Is die afscherming te gebruiken om te solderen aan de 3e pin, zoals het hoort bij XLR?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)