Forum > Algemeen Forum

Veiligheid: hoe ver gaan we?

(101 reacties. Pagina 8 van 11)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
4-1-2007 16:53

vanniekerk schreef:

Bij een gewone trussklem denk ik dat dat de t4 er wel afschiet, denk dat dit alleen maar bij halfcouplers opgaat zou het niet?
In m'n eerdere bericht schreef ik dan ook:

Uiteraard ging het hier om klemmen die per stuk het effect makkelijk konden dragen.

En die tekst staat er, zoals wel vaker, niet voor de kat z'n viool (ik zit niet verlegen om typwerk namelijk ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
4-1-2007 16:57

Dré schreef:

Gebruikersnaam Dré
E-mail forum@new-line.nl
Aantal berichten 16690
Ik zie het, jij zit niet om typwerk verlegen inderdaad laugh :D razz :p
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
4-1-2007 17:10

Dré schreef:

In m'n eerdere bericht schreef ik dan ook:

Uiteraard ging het hier om klemmen die per stuk het effect makkelijk konden dragen.

En die tekst staat er, zoals wel vaker, niet voor de kat z'n viool (ik zit niet verlegen om typwerk namelijk ;-)
Het geet mij niet om het feit dat die haken het niet zullen houden. Al hang je er een haak aan die 500kg kan dragen. Het ophangpunt IN de T4 houdt het gewoon niet en scheurt uit, als 1 haak het begeeft creeer je een hefboom van dik 1.5 mtr, lijkt me geen verder uitleg benodigd watvoor effect dat dat heeft op je andere haak/bout/bevestigingspunt, waarbij, in een T4, die laatste het zal begeven.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
4-1-2007 17:43
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je (zoals Dré) brede halfcouplers gebruikt, en die met een bout door en door vastzet met aan de binnenkant van de balk een carosseriering. Ten eerste geen last meer van afbrekende bussen van de T4 zelf, en doordat de halfcoupler breed is en de balk van binnen uit gesteund wordt door een carosseriering is de kracht op het gat van de bout aanzienlijk kleiner en zal het dus niet snel begeven. Andere uiterste is een lang (12/13cm) maatje G-haak die in de bus van de T4 vastzit.

Zelf heb ik gewoon aan beide kanten een M10 hijsoog aan de kant van het display gezet, waar de safetys doorheen gaan.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
4-1-2007 17:57

Martijn schreef:

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je (zoals Dré) brede halfcouplers gebruikt, en die met een bout door en door vastzet met aan de binnenkant van de balk een carosseriering. Ten eerste geen last meer van afbrekende bussen van de T4 zelf, en doordat de halfcoupler breed is en de balk van binnen uit gesteund wordt door een carosseriering is de kracht op het gat van de bout aanzienlijk kleiner en zal het dus niet snel begeven.
Dat maakt het geheel zeker een stuk veiliger, alleen ken ik een hoop mensen die hier niet aan gedacht hebben en uit dit topic ook niet kunnen opmaken dat het dan zo moet. In eerste instantie las ik: 2 haken dus geen safety nodig, niks over carossieringen etc. Daar was ik t dus niet zo mee eens.

De bout van de haken bij al onze par barren (T4 of niet) gaat dwars door de balk heen, de buitenste spots hangen dus aan dezelfde bout als de haak. Op die manier elimineer je het uitbreken al helemaal. Toch zitten er nog per haak safetys aan (ook dmv oogbouten). Da's tevens handig als je een keer je barren verticaal ophangt aan 1 haak, dan heb je een deugdelijke bevestiging voor je safety, zonder dat ie kan afschuiven, of je balk aan 1 par komt te hangen met zn safety oid.
De kans dat zon hele constructie het uberhaupt al aan 1 kant begeeft is bijzonder klein, dus de kans dat je tot dat hefboom effect komt ook, maargoed, als we zo gaan redeneren is de kans dat een kop die met een M12 bout/borgmoer etc vastzit aan een trigger die 250 kg kan dragen naar beneden komt zeilen ook bijzonder klein, dus moet daar ook geen safety om..

Als je dan toch zo heftig begint met elimineren van risico's, elinineer die laatste paar dan ook, zeker als het gaat om een paar simpele safety's ashamed :$
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
4-1-2007 19:32
Tjsa, safeties...
Voor mij is het een extratje bij sommige lampen, iets wat eigenlijk niet nodig is, maar je doet het toch.
Laats was ik ergens waar ik m'n derby volgens de eigenaar makkelijk kon ophangen. Helaas was de buis wat dun, maar met een klein boekje pastte het heel mooi. Dan ben je toch wel blij dat je een safety hebt, mocht de boel gaan glijden.

Sommige effecten (van bepaalde merken) hebben een mooi oog aan de achterkant zitten, maar andere weer niet. Nu is volgens mij de kans dat bij een effect met bewegende onderdelen (zoals een derby of een MH) de kans groter dat de trusshaak los komt van de ophangbeugel groter dan dat de ophangbeugel van het effect losraakt, en dan zit de safety natuurlijk precies goed.

René
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
5-1-2007 11:27

CyberDance schreef:

Het geet mij niet om het feit dat die haken het niet zullen houden.
Wellicht had ik moeten schrijven "waarbij elk ophangpunt de volledige last kan dragen". Dan was het mogelijk wat duidelijker geweest. Bij mijn T-4 hingen de haken ca. 70cm uit elkaar (dus geen hefboom van 1,5 meter maar eerder van 70cm (30cm ene kant, 100cm andere kant). Overigens is een hefboom van 1,5 meter bij een T-4 nogal onmogelijk aangezien een T-4 slechts 1,3 meter lang is en zelfs origineel niet de beugels aan de uiterste punten heeft zitten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
5-1-2007 11:31

CyberDance schreef:

De kans dat zon hele constructie het uberhaupt al aan 1 kant begeeft is bijzonder klein, dus de kans dat je tot dat hefboom effect komt ook, maargoed, als we zo gaan redeneren is de kans dat een kop die met een M12 bout/borgmoer etc vastzit aan een trigger die 250 kg kan dragen naar beneden komt zeilen ook bijzonder klein, dus moet daar ook geen safety om..
Het gaat om dubbel borgen. Iets dat met één klem simpelweg niet mogelijk is. Met 2 klemmen is er echter duidelijk sprake van dubbel borgen MITS elk draagpunt de volledige last kan dragen.
Als je dan toch zo heftig begint met elimineren van risico's, elinineer die laatste paar dan ook, zeker als het gaat om een paar simpele safety's ashamed :$
Onnodige handelingen zijn meestal onnodig...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
6-1-2007 02:49

GoeieGast schreef:

Wat me een beetje verbaast is dat de safety vaak tussen de ophangbeugel en het ophangpunt zit. Als ik namelijk ergens geen vertrouwen in heb, dan is het vaak de connectie tussen de ophangbeugel en het effect / de par zelf.
Ik heb het idee dat vanwege de TUV het is aangescherpt.
Veel nieuwe effect units met ophangbeugel hebben een apart oog aan de unit zelf, en daar maak je dus je safety aan.

Martin.
kvm entertainment
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
30-6-2007 12:29
Kick.

Nederlandse roadie gedood bij tour Rolling Stones
Uitgegeven: 29 juni 2007 16:51
Laatst gewijzigd: 29 juni 2007 17:42


MADRID - Twee roadies bij de tournee van de Rolling Stones zijn vrijdag in Madrid om het leven gekomen toen zij het podium van de groep aan het afbouwen waren. Een van de slachtoffers zou een 44-jarige Nederlander zijn, zo meldde de krant El Mundo. Hij viel samen met een Spaanse collega tien meter naar beneden toen een deel van het podium door nog onbekende oorzaak instortte.
ANP


Twee opbouwmedewerkers raakten gewond bij het ongeval in het Vicente Calderon stadion, de thuisbasis van voetbalclub Atletico Madrid. Een van de gewonden is er ernstig aan toe.

Bron: Nu.nl
(c) ANP
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)