Forum > Zelfbouw Speakers

HK elias uitbreiden

(139 reacties. Pagina 8 van 14)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
26-1-2013 09:24
1 x bewerkt. Laatst door Frank76 op 26-1-2013 09:37
hier geef je aan dat men (wie was dat dan?) aan heeft gegeven dat dit "het best lijkend op het origineel"
Maar wat zijn hun toetsingscriteria?
Misschien vond men de inbouwmaat wel heel belangrijk omdat men dacht dat je een bestaande speaker wilde vervangen in je originele kasten...
edit:
Als ik je buitenmaten zo zie, ook nog het feit dat je er een versterker in gaat proppen, moet je blij zijn als je op 90-95 liter NETTO uit gaat komen.
Hoe je aan die 200 komt is mij een raadsel, maar zelfs bruto haal je dat never nooit niet.
Bruto kom je op 145 liter hooguit... Wellicht een cursus rekenen basisschool?

Uitgaande van 95 liter kom je op een poortfrequentie van 55 Hz, wat een poort geeft van 167 mm met jouw maten.
Je weet vast ook dat je alles onder de poortfrequentie moet wegfilteren om schade te voorkomen?
Met een -3 dB punt van 60 Hz en een dikke bult op 100 Hz (zie WinISD) wordt dat geen speaker die IK zou waarderen.
WinISD geeft als ideale maat een kast van 500 (!) liter netto aan...

Ik hou meer van speakers die min of meer lineair gedrag vertonen, maar heb dan ook nog nooit een HK setje goed horen klinken.
Kan ook aan de man/vrouw achter de knoppen hebben gelegen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
26-1-2013 09:30
zie hier mijn mailverkeer hoe ik aan deze speaker kom

EMINENCE
Dear x,
You have contacted the original manufacturer of the H&K speaker. It would make sense then, that we, above any other recommendation you could find, would have the best answer for you. The original speaker only has 1.8mm of Xmax.

Thanks again for your use of our product.
Tom James/Product Design Manager

IK
Are u 100% shure this is the correct speaker than i order by my dealer.
I see it has max excurtion of 3mm that is not much

EMINENCE
Greetings x,
The speaker you have is a custom design for Hughes & Kettner in Germany. We do not have that exact speaker in our catalog but have one very close that is called a Delta15A. It is available through Adam Hall in Neu-Anspach, Germany.

If you wanting to purchase a large quantity of a custom driver, our friends at Adam Hall can also assist you with that.

www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Delta_15A

IK
I got a speaker from eminence and like to know if i can order this and what does it cost

See attachments please
Woede is een zwakte
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
26-1-2013 09:31
Heb je een link voor een werkende winisd? heb net een gedownload maar werkt nie
Woede is een zwakte
Kvdb013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2012
Laatste: 15-7-2018
Berichten: 109
26-1-2013 09:33
Met een x-max van 2.7mm lijkt de delta 15a niet echt geschikt te zijn als subwoofer. Het lijkt mij ook sterk dat deze speaker als beste optie voor jou kast word gegeven.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
26-1-2013 09:39
Er is een heel topic over winisd.
Ik denk dat jij het beste toch kant en klare kasten kan kopen. Is een stuk veiliger. Je weet niet echt wat je aan het doen bent en bent te dwars om alle eerdere adviezen op te volgen en doolt nog steeds...
Dit zal nooit goedkomen, maar is wel goed voor de economie... shut up :X
Dat je zelf een versterker gaat bouwen zie ik helemaal niet goedkomen als ik eerlijk ben.

In het 2e hands forum heeft Watt-Extra een stel JBL subs te koop staan en ook staan daar nog een paar glijbanen volgens mij.

Genoeg tips gegeven en veel huiswerk voor jou.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
26-1-2013 09:51
Ah, economie... t kost me 180€ vr de speakers, heb nog hele plaat mdf staan freeswerk is gratis, versterker word gratis gemaakt door een kennis dus in t ergste geval ben ik180€ kwijt...

Ik ga aan de slag met winisd.

Elias subs gaan niet onder 48Hz dus denk da dit realistisch is met deze spaeker. mijn bedoeling was om identieik zelfde bij te maken
Woede is een zwakte
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
26-1-2013 10:12
www.mijnbestand.nl/Bestand-LGAHZ4NKUOIW.wid

hier mijn win berekening, wat dent u er van? ik zou enkel de vent lengte nog op 120mm moeten zetten maar lukt niet
Woede is een zwakte
CivicskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-6-2012
Laatste: 9-4-2023
Berichten: 212
26-1-2013 10:15
blijkbaar zijn de vent waarden versprongen moet 10cm*38cm zijn en 12 baffle lente
Woede is een zwakte
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
26-1-2013 10:16
Ben ik het wel aardig mee eens...

Als hij de kasten 1 op 1 kopiëert, met de speaker die volgens de designtechneuten bij Eminence het meest lijkt op wat hij nu heeft, en iemand met kennis van zaken de versterkermodules bouwt zou het toch redelijk goed moeten gaan.
Het enigste is dat het volume van de versterkermodules de boel wat in de war zou kunnen schoppen, maar zolang daar netjes voor gecompenseerd wordt zie ik dat ook nog wel goedkomen.
Misschien zal je wat moeten expirimenteren, maar hout is niet duur, en als je alles toch al CNC freest is het ook niet veel werk om je ontwerp aan te passen mocht versie 1.0 niet werken..

Misschien zijn er betere oplossingen te verzinnen, maar ik vind dit persoonlijk ook wel `n aardige.

Om nou te adviseren om in het wilde weg totaal andere subs bij zijn toppen te zetten lijkt me ook niet zo`n goed plan, nu gaat hij in ieder geval uit van een kast die er bewezen klankmatig goed bij past, alleen wat max. volume tekortschoot.
Met dubbel versterkervermogen, en dubbel aantal laagdrivers/kasten zou dat volumeprobleem toch wel eens over moeten zijn?

O, ingeving: zodra je drivers binnen zijn, wissel er eens eentje om met een van je huidige kasten en doe een directe vergelijking.
Dan heb je in ieder geval een idee of ze qua sound overeenkomen.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
26-1-2013 10:18
laugh :D

Hoe vind je het zelf gaan? sneaky :V
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)