Orientatie digitale mengtafel
(190 reacties. Pagina 8 van 20)Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 2-11-2011 11:50 |
Leuk dat hier nu allemaal high-end microfoons onder elkaar worden gezet maar als je kijkt naar de rest van de materialen lijkt me dat een beetje uit verhouding. Eerste vereiste lijkt me een goede microfoon op de kick. Voor dit bandje zou ik een beta 91 gebruiken. Ben het wel met Hugo eens dat het livegevoel mist en het allemaal wat te klinisch overkomt. Ik denk dat als je je drumstel wat beter EQ't en wat steviger in de mix zet je al een heel andere sfeer creeert. | |
Maar dat is MIJN mening... | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 2-11-2011 11:52 |
Een 91? Begin maar eerst met een Beta 52. Een 91 gebruik je als extra microfoon hierbij, maar alleen ... liever niet. Een 52 kost zeker en vast de kop niet en is een heel goede kickmicrofoon, voor live gebruik niet zonder reden "de standaard". Overigens zijn buiten die Neumann's het nu ook niet echt high-end microfoons. Dit is een betaalbare en steengoede drumkit. Net zoals een E906 naar mijn mening een stuk beter op een gitaar klinkt dan een SM57, maar helemaal niet duur is. | |
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 2-11-2011 12:13 |
bomdes schreef: Een 91? Begin maar eerst met een Beta 52. Een 91 gebruik je als extra microfoon hierbij, maar alleen ... liever niet. | |
Maar dat is MIJN mening... | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 2-11-2011 15:16 |
Fijn, tot je 90% van de andere drumkits moet doen. Een 52 is een flexibele mic waar je zo goed als elke kick mooi kan uit halen, een 91 niet meteen. Samen zijn ze een über combo, maar enkel een 91 in je drumkit opnemen zou ik nooit doen. | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 14-11-2024 Berichten: 1596 | 3-11-2011 21:41 |
Hey mannen (geen vrouwen, toch?), bedankt voor al jullie reacties! Hier ga ik wat mee doen. Zang: Tja, de good-old SM58's... Die ga ik voorlopig niet vervangen. Mijn hoofddoel is live-geluid (als betaalde hobby!). Opnames is een bijzaak/service voor bandjes die een fatsoenlijke demotrack op hun website willen zetten o.i.d. Dus voorlopig geen geld en - vind ik - ook geen noodzaak voor vervanging. Ik heb een paar keer met een KSM9 - van zangeres zelf - gewerkt en, ja, dat hoor je! En dan ben ik ook weer zo dat, als ik wat beters wil dan een SM58, dan ga ik ook meteen voor de top... dus misschien komt er ooit een KMS105 of KSM9 voor een zangeres die het waard is Snare: Die zou ik met een SM57 goed moeten kunnen krijgen. Waarschijnlijk stond hij deze keer te dicht op het vel van de snare. Daardoor krijg je meer laag en dus een doffer geluid. Ik zal ook nog 'ns naar de peq settings kijken die ik heb gebruikt. Volgende keer beter opletten. Kick: Ja, die heb ik nooit echt lekker gekregen met deze PG mic... Live klinkt het op sommige PA's wel (bijv. op JBL SRX/VRX), maar op mijn eigen set of op een opname... Misschien maar 'ns een Beta 52 (of D112?) op mijn verlanglijstje zetten . Het moet in ieder geval een allround kickmic zijn omdat ik meerdere bands doe, dus geen Beta 91 specifiek voor 1 drumkit. Livegevoel: Yep. In dit geval was de sfeer in de zaal bijna "huiskamer", maar ik heb inderdaad andere opnames met 800-900man publiek in de zaal waar je het publiek ook niet hoort... Ik heb voor andere klusjes ook behoefte aan wat extra condensatormics, dus misschien een keer de overheadmics upgraden en de PG81's voor het publiek gebruiken. Zijn de C430's dan aan te raden als overhead? Ik heb al een C430 voor hi-hat en ik heb graag mics van hetzelfde type. Reverbgebruik: Hmm. Da's persoonlijk. Ik hou ervan dat de ruimte waar de opname afgespeeld wordt, de sfeer bepaalt. Dus: geen stadionsfeer in een huiskamer. Ook als je een instrument onversterkt in een ruimte zet, bepaalt de ruimte de sfeer. Maar jullie vinden dus dat het best een beetje meer mag. Ok. Ik heb nog wel een uitdaging liggen: een opname van een 5-koppige band en ik heb al gehoord dat de live-mix vreselijk klinisch klinkt (en je hoort bijna niets van de 800-900 schreeuwende mensen @ >90dB), dus daar zal ik mijn tanden/reverb binnenkort 'ns in gaan zetten. Ben in ieder geval zeer tevreden over de Presonus SL24. Nu nog wachten op de iPhone app om de mixer vanaf een willekeurige plek in zaal/op podium te bedienen (iPad app is er al wel, maar dan loop je continu met zo'n groot ding). BTW: Iemand anders nog een mix om te delen? Ben wel benieuwd wat er zoal wordt gemaakt (vooral live). | |
't is maar een hobby... | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 3-11-2011 22:41 |
D112 live : NIET doen. Fijn voor de studio, live geen knijt waard. De beste keuze is naar mijn mening de Beta 52, hoewel een Audix D7 ook niet mis is. Ik gebruik zelf de C430 naar alle tevredenheid voor overheads, ook voor grote gigs. In jouw geval zou ik, als je het budgettair kan, een 2e C430 kopen en dan een KM185 voor de hihat. | |
Dj-nspStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-12-2008 Laatste: 21-3-2013 Berichten: 313 | 4-11-2011 00:57 |
Ik heb een vraag met betrekking tot digitale mengtafels besturen op afstand. Ben al een tijdje aan het kijken om mijn mengtafel (yamaha 01) vanaf afstand te besturen. Nu heb ik verschillende dingen gelezen zoals zelf een router(??) mee te nemen maar hoe werkt dit nou? Graag zou ik wat tips ontvangen hoe dat nou het beste kan. | |
?Quote? | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 14-11-2024 Berichten: 2079 | 4-11-2011 08:06 |
De Yamaha Promix 01 kun je alleen op afstand bedienen via midi. Je kunt eventueel een pc ertussen zetten en deze opnemen in een netwerk, en met software kun je dan uiteindelijk praktisch alles... | |
Niet goed, wel hard! | |
HugovanmeijerenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-7-2004 Laatste: 19-5-2014 Berichten: 463 | 4-11-2011 11:02 |
bomdes schreef: D112 live : NIET doen. Fijn voor de studio, live geen knijt waard.De beste keuze is naar mijn mening de Beta 52, hoewel een Audix D7 ook niet mis is. Waarschijnlijk bedoel je de Audix D6, dat is inderdaad een mooie kick-mic. De beta 52 is ook wel oké, maar het grote probleem wat ik daarmee heb, is dat hij zo ontzettend gevoelig is voor contactgeluid (trillingen), als je op een podium staat met een niet al te vaste vloer en je hebt een springende zanger dan krijg je wel zo ontzettend veel gerommel in het laag binnen op b52, heel vervelend... Zelf heb ik een Electro-Voice N/D868, dat is ook een hele mooie, ondergewaardeerde microfoon. Sowieso zijn de microfoons van EV erg goed (ik heb ook de 'eitjes' voor op de toms, de N/D468). Zeker de moeite waard om in je keuze mee te nemen. Ik heb zelf ook nog wel een paar live-mixen die ik wel wil laten horen, ik zal dit weekend proberen even wat online te zetten. Groeten Hugo | |
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro | |
BomdesStandaard Lid Uit: België Sinds: 28-3-2011 Laatste: 5-7-2020 Berichten: 1331 | 4-11-2011 12:20 |
De electrovoice is idd ook een mooie microfoon, maar ik moet zeggen dat met de nieuwste generatie dat contactgeluid in de Beta 52 toch zeer minimaal is. Een goed (K&M) statief helpt daar ook enorm bij. Audix is idd de D6, ik verwar met de D7 omdat ik de hele kit eens op demo gehad heb. Qua toms ben ik toch echt een enorme voorstander van de Beta 98, en vele drummers met mij. Puur omdat ze zo mooi te richten zijn en bijna geen plek innemen. De klem is ook veruit de beste die ik ken voor een tommic. | |