Forum > Geluid

Behringer DCX-2496 problemen

(117 reacties. Pagina 8 van 12)
Moderator(s): Dré
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
14-11-2009 17:47
Om nog even verder te gaan op het voltage gain verhaal heb ik de handleiding van jouw versterker en eentje van Behringer naast elkaar gelegd.

De door jou gebruikte versterker is de DAP p1600, deze hanteert een gain van 91x/39dB.
De Behringer EP2500 hanteert een gain van 50x/34dB. Dat is al een verschil van 5dB.
De P1600 versterker levert zijn maximale vermogen bij 0dBU (0.775v), de EP2500 doet hetzelfde bij +4dBU (1.2v) Dat is een verschil van 4dB. Tel je het verschil in gain en gevoeligheid bij elkaar op dan heb je tussen twee versterkers een verschil van 9dB. Omdat de DCX zijn volume op de uitgang voor de limiter regelt moet de limiter ook 9dB eerder gaan werken. Maar, zoals je al gemerkt had, gaan deze niet lager dan -2dBU(=-24dB op display). Je zal dus ergens tussen de DCX en je versterker nog het signaal een dB of 10 moeten knijpen.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
15-11-2009 01:07
Het rare is alleen dat ik ook palladiums (1600,1200,900 en 700s) aangesloten heb zitten, en die staan echt helemaal open en mijn limiter staat op -24dB en het werkt. Ook slaan de output meters gewoon uit tot -20dB.

Bij dit probleem komen de output VU meters tot ca. -40dB en staan de versterkers op 3/10 en clippen de versterkers al. Dan is de conclusie dat deze DCX veel meer signaal uitstuurt dan die van mij en kun je geen gebruik maken van de limiter omdat deze werkt vanaf -24dB.

Wel in het achterhoofd houden dat 0dB in het digitale bereik FFFF betekend, er is geen leven boven 0dB bij deze schaal.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
15-11-2009 17:43
de amps clippen nu niet als ze volledig openstaan, maar naar mijn gevoel zou ik toch harder moeten kunnen limiten daar het echt nog hard gaat, bijna te hard als ik op mijn gehoor afga.
Maar ik zal binnenkort nog wat proberen. Het probleem ligt niet aan de amps want die doen het normaal. Clippen ook niet bij 3/10 (wel al bijna alle ledjes, maar dat zat verder onder de clip dan ik dacht)
www.bigsoundsystems.be
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
23-11-2009 08:45
Een late reactie van mijnentwege.
De limiters werken wel degelijk. Ik hoor een groot verschil tussen limiter on en off, maar als ze aanstaan, staan de ledjes op de amps ook vol open (niet in de clip).
Dat komt dan redelijk overeen met 0db op het mengpaneel, dus wat ik dan op het mengpaneel bijduw in het rood, komt niet bij de versterkers aan. Goed dus.

Echter is dan mijn bijkomende vraag: als ik zwakkere speakers aansluit op de amps (APX152 ipv X12-T) op dezelfde amp, kan ik de limiter niet zo hard laten ingrijpen dat ik de amp vol open mag draaien? Want 3 ledjes op een P1600 zijn toch teveel om continu op de APX152 los te laten (dat ingebouwde clipledje in de speakers zelf begint al bij anderhalf ledje op de amp te flikkeren, vrij rap vind ik persoonlijk, maar volgens mij is dit ook geen nauwkeurige indicatie).
Met de analoge limiter (MDX1600) kon ik het signaal wel zover terugdraaien dat bv max 2 van de 3 ledjes gingen branden, eender wat je instuurde. Het ging dan gewoon ruk klinken, maar dat vind ik niet erg, dan gaat de dj vanzelf wel wat zachter.

Ook staan de tresshold en releasetijden bij de dynamische EQ ipv bij de limiter. Dit heeft dan meer met compressie te maken ipv met limiting? Misschien dat via de dynamische EQ ook wat limiting toe te passen is?

Als er hier verder nog tips zijn voor EQ instellingen mogen deze geplaatst worden, dan kan ik deze als richtlijn gebruiken. Momenteel staat het nog flat.
Ik heb 2 of 4 18G50's met 2 of 4 X-12T toppen (schaalbaar setje).
EQ beetje omhoogkrikken rond 60hz voor wat punch te krijgen?
Low cut staat op 38hz
x-over op 100hz
Vanaf 18khz wordt het signaal langzaam afgezwakt via een van die filters.

Tnx
www.bigsoundsystems.be
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 413
8-12-2009 21:51
Nog even terugkomend op het verhaal wat in dit topic is behandeld over mijn DCX. Ik vind de DCX een heerlijke processor voor het geld. Ik heb het plan om mijn huidige processor te verkopen en dan een nieuwe DCX te kopen. Ik heb echter geen zin in nieuwe problemen met de processor. Daarom vroeg ik me af hoe het uitvalpercentage is van deze processor?

Ik lees verschillende verhalen hierover, enkelen zijn totaal niet tevreden over de betrouwbaarheid terwijl anderen het een erg goede processor vinden voor het geld.

Edit: ik zie dat de LEM DX-26 Plus in de superaanbieding is en maar €100,- duurder is dan een nieuwe DCX2496!. Is dit een betere keuze qua betrouwbaarheid? De DCX heeft wel wat meer mogelijkheden zo te lezen.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
14-1-2010 19:33
Even een kickje.
Ik heb een klein probleem met de editor.
Ik wil graag vooraf een aantal presets maken op de pc, vervolgens het bestandje met de laptop op de DCX zetten.
Nu zit er een functie "save internal presets" op, maar dat bestandje bevat na het laden weer gewoon het standaard lijstje.
Iemand ervaring mee? Of werkt dit niet zonder DCX aan de pc?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 276
14-1-2010 19:54
Als ik me niet vergis moet je in het connect menu het vakje PC naar DCX aanvinken, staat standaard op DCX naar PC.

Groet Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
15-1-2010 07:37
Jeroen, ik wil juist zonder enige connectie de programma's maken en opslaan. Mijn laptop gaat iets makkelijker mee naar de opslag dan mijn pc happy :)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 276
15-1-2010 08:19
Kijk, zeker een slaap moment gehad.

Via file kun je een 'set save-en' op de computer, naderhand weer laden in het programma en dan naar de dcx zenden.

Hopelijk is dit wat je bedoeld razz :p

Groet Jeroen
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
15-1-2010 09:44
Nu deze topic toch terug omhoog is, kan er iemand kort uitleggen wat je moet doen om de dcx als limiter te laten ingrijpen bij een lager volume da 0db op het mengpaneel?
Of is dat niet mogelijk? De handleiding is daar echt heel summier in.
alles +0DB afknijpen is mogelijk, maar ik wil voor carnaval toch een veiligheidsmarge.
De versterkers draaien ze toch vol open, dus wil ik de dcx instellen dat die het signaal een paar db omlaag haalt.
Dan mogen ze in het rood draaien zoveel ze willen, het geluid zal alleen maar ruk klinken (en dat zal mij een worst wezen, als mijn installatie maar heel blijft).
www.bigsoundsystems.be

Terug naar forum Reageer (zonder quote)