Forum > Geluid

rood draaiers hoe te beschermen?

(137 reacties. Pagina 8 van 14)
Moderator(s): Dré
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
19-8-2009 23:41
Op die momenten heb ik rustig op en over het randje staan draaien.

Ik ben genezen van de boel totaal asociaal over de rooie draaien toen ik eens in Tivoli het ene moment van een dj genoot die heerlijk zuiver en hard fijne platen aan het draaien was, terwijl zijn opvolger zo als een idioot tekeer ging met dezelfde DJM-600 dat ik met oorpijn en een éng lang aanhoudende fluittoon in mijn hoofd thuis kwam.
Dan weet je dus ook wat je je eigen publiek aan het aandoen bent....
Die lopen dus allemaal een gehoorbeschadiging op omdat jij vindt dat het setje ontoereikend is voor de zaal.
Daarnaast loop je kans de spullen stuk te draaien, daar is de eigenaar de dupe van en die heeft misschien het maximale neergezet voor het beschikbare budget.
Twee redenen waardoor ik het behoorlijk asociaal vindt wat je aan het doen bent. sneaky :V

Ik vind, als ik een gig heb, dat ik moet doen wat ik afgesproken heb en meestal is dat het zo goed mogelijk verzorgen van het geluid op een feest.
Wanneer er bijvoorbeeld te weinig stroom is regel ik op voorhand dat het in orde komt of ik vertel de opdrachtgever met welke beperkingen ik mijn werk moet doen. Maar, ook al zijn die beperkingen er, dan nog doe ik mijn stinkende best het zo goed mogelijk te doen.
Wanneer je, omdat er naar jouw mening een te krap setje staat, bewust een feest gaat staan verzieken ben je niet heel erg pro bezig, misschien een goeie tip om op voorhand te informeren naar wat er aan apparatuur staat en hoe groot het feest is.

Door dit soort acties krijg je als DJ volkomen terecht het imago waar het hier om gaat. Vergeet ook niet dat heel vaak DJ's naar feesten gaan met slechts CD spelers en een mixer en er van uit gaan dat ze kosteloos in mogen prikken op de PA en dan vervolgens fijn de boel gaan oversturen.
Bij een live optreden waar de band de hoofdact is wordt er van een DJ verwacht dat hij de pauzes opvult en niet fijn ff 10 dB harder gaat draaien dan de band speelt.

Geloof me, ondanks mijn misschien felle reactie heb ik echt niets tegen DJ's laugh :D
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
19-8-2009 23:42

YourLiVe schreef:

.... Tja, dan ga je vanzelf in het rood draaien om een beetje fatsoenlijk volume te halen, met name als de geluidsman in kwestie inmiddels gezellig met de rest van de band in de kleedkamer zit te kletsen...
Dat hij je terug zet om jou niet harder te laten gaan dan de band is logies, zou ik zelf ook niet doen, maar als jij er vervolgens misbruik van maakt dat als de betreffende geluidstechnicus bij de band in de kleedkamer zit
(omdat de beste man ook eindelijk eens pause wil!!! ipv hele tijd alleen maar onafgebroken te werken)
Dan zou ik je ook zo extreem terug zetten zoals de technicus jou in het begin al deed shut up :X
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
19-8-2009 23:57

YourLiVe schreef:

Daarbij heb ik regelmatig meegemaakt dat de geluidsman (vaak de vaste geluidsman van de betreffende band) mij als dj een stuk zachter zette dan de band. Alsof ik een achtergrond cd'tje was angry
Ook even het stukje ervoor quoten dan he... ik hoef als dj echt niet harder te draaien dan de band maar zeker ook niet op de helft van het volume. Als ik als dj wordt ingehuurd om de pauzes van een band op te vullen is dat om de sfeer erin te houden, en dat lukt niet als het opeens een stuk zachter gaat.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
20-8-2009 04:24

MusicXtra schreef:

Twee redenen waardoor ik het behoorlijk asociaal vindt wat je aan het doen bent. sneaky :V
Ik reageerde enkel op een eerdere opmerking dat dj's zich niet melden in dit topic. En dit is dus de reden waarom niet. Bovendien ga je volkomen voorbij aan de strekking van mijn post, en pluk je precies dat stukje eruit waarop je een rant kunt afsteken. Beetje te gemakkelijk.

Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met uitbaters of geluidstechnici (hoogstens met de mensen die daarvoor door moesten gaan).
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
20-8-2009 07:57
Even voor de duidelijkheid dat over mijn eerder geposte stuk.
Het is niet zo dat de DJ van mij 10 dB minder krijgt, zeker niet. Maar de DJ in kwestie wilde gewoon rode lampjes op de versterkers zien, los van de set, de zaal en het aantal mensen.
Bij een lekkere rock'n roll band op een kerstgala stond een trance DJ de boel "op te warmen"
Hij draaide erg ontoegankelijke muziek, duidelijk voor zichzelf, terwijl het gala publiek graag een stijldansje had willen doen. Als er dan 2 mensen op de vloer zijn die een chacha proberen te doen op die vage trance/dance dan is het overdone om de set tot op zijn top te jagen.
Duidelijk geen gevoel voor de avond en het publiek.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
20-8-2009 18:00
Ik reageerde enkel op een eerdere opmerking dat dj's zich niet melden in dit topic. En dit is dus de reden waarom niet. Bovendien ga je volkomen voorbij aan de strekking van mijn post, en pluk je precies dat stukje eruit waarop je een rant kunt afsteken. Beetje te gemakkelijk.

Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met uitbaters of geluidstechnici (hoogstens met de mensen die daarvoor door moesten gaan).
Dan heb ik je tekst verkeerd geïnterpreteerd....
Maar, voor wie de schoen wel past, dit is wel wat er in de praktijk vaak gebeurd.
De oorzaak hiervoor zit heel vaak in de communicatie tussen organisatie, geluidstechnicus en DJ maar veelal is het ook gewoon onwil van de DJ en/of geluidstechnicus en in dat geval is er vaak geen redelijke oplossing mogelijk waardoor beiden de hakken in het zand zetten ten koste van het feest.
En dat laatste is wat eigenlijk nooit zou mogen gebeuren.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
RickvanulftStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2008
Laatste: 9-10-2014
Berichten: 61
20-8-2009 19:08
Bij feesten waar ook live gespeeld wordt, komt ook de DJ netjes met 2 lijntjes binnen in de zaalmix. fader staat aan het begin van de DJ set netjes afgeregeld op 0 db. Aan het einde van de set, staat de fader bijna de helft als waar deze aan het begin stond.

Misschien wel een hype? Ik vind m met jullie allemaal toch wel lichtelijk irritant. T geluid kom t iig niet ten goede.
T is en blijft 'n passie..
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
20-8-2009 22:29

YourLiVe schreef:

ik hoef als dj echt niet harder te draaien dan de band maar zeker ook niet op de helft van het volume. Als ik als dj wordt ingehuurd om de pauzes van een band op te vullen is dat om de sfeer erin te houden, en dat lukt niet als het opeens een stuk zachter gaat.
Precies!
Ook al vaker meegemaakt, maar ik krijg het daar niet koud of warm meer van; mijn opdrachtgever komt bij me klagen en die stuur ik vervolgens netjes naar de geluidstafel(band).
Die is tenslotte ook door hem ingehuurd..... werkt altijd wink ;)
Zo'n feest maak je samen zeg ik altijd, ik hoef echt niet harder MAAR jullie ook niet!
Alles komt goed....
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
20-8-2009 22:41
En wat nou als de opdrachtgever niets zegt? Jij krijgt als dj hoe dan ook een slechte naam.
Robustsound
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
21-8-2009 08:50
En treed een mooi fenomeen op.....:
Een bandje staat op een x moment lekker live te spelen, lekkere sound. De meters op de mengtafel geven rond de -3 db aan.
Vervolgens een dj met CD's (plat gecompressed, dus lang niet zoveel dynamiek als een live bandje).
Om de zelfde SPL te verkrijgen als het bandje, staat de meter echter op -10db.
Terwijl het geluidsvolume perceptie hetzelfde is.....

DJ klaagt vervolgens......
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set

Terug naar forum Reageer (zonder quote)