Forum > Geluid

Subjes en vocht

(79 reacties. Pagina 8 van 8)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
19-9-2012 11:46
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 19-9-2012 11:51

BSS schreef:

Ventilatie is er niet echt aanwezig, maar gezien we het zelf gedaan hebben zal er hier en daar nog wel een kiertje zijn. Al heb ik het idee dat het best goed afgesloten is.

Nu lees ik hier van iedereen dat ventilatie zeer belangrijk is. Maar doe je dan net niet al je isolatiewerk te niet? Je wilt de temperatuur stabiel houden dmv isolatie, en dan ga je gaten maken waardoor het weer kouder wordt?
Je isoleert zodat de energie, nodig voor het stoken, niet met bakken tegelijk naar buiten gaat. Jij stookt echter niet. In zo'n geval... Isoleer je ook niet zozeer maar zorg je wél voor goede ventilatie!

Zie ook eerder in dit topic.

Ik zou dus voor de zekerheid even een nelson kapje op het dak zetten of zoiets (krijg je een mooie trek vanaf de kieren van de garagedeur naar het dak). Enige vorstbewaking zou ook wel prettig zijn (want als er al nog ergens opgesloten vocht zit dan kan dat, in combinatie met temperaturen onder het vriespunt, echt voor grote problemen zorgen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
19-9-2012 11:49
Vandaar dat de vraag is of het nu het verstandigst is om of te verwarmen of om ventilatie te voorzien en of het niet mogelijk is op een of andere manier beiden te doen.
Anders kan je het toch evengoed onder een afdakje zetten maar lijkt me dat dit toch niet gezond is.

En als het nu zeer koud wordt, of dergelijke isolatie mss toch de vorst kan buitenhouden zodat de spullen toch nog een béétje minder koud staan.
www.bigsoundsystems.be
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
19-9-2012 11:56
Isolatie vertraagd. Maar 25 cm isolatie en geen verwarming geeft gewoon vorst. Het duurt alleen langer voordat het er vriest en ook veel langer voordat het er weer boven 0 is!
Dus gewoon goed ventileren. Een afdakje is het andere uiterste, met name met mist e.d.
Heb zelf een paar houten kisten en planken onder een afdakje met deur staan. Je tocht eruit, maar het is kurkdroog.
Gewoon een polyesther golfplaatje op het dak.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
19-9-2012 17:48
Hoop maar één ding,dat je er rekening mee gehouden hebt dat hout leeft,mijn houten garage is in de winter 2 cm.hoger dan in de zomer.Wanneer je dan langs binnen overal platen tegenschroeft krijg je problemen.Deze is wel maar 2 jaar oud weet niet of dit na een aantal jaar ook nog het geval is.
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
20-9-2012 10:14
Gewoon ventileren, temperatuur maakt niet zo veel uit zolang er geen vocht op je spullen zit en zolang er geen temperatuurverschillen zijn zal er ook geen condensatie/rijping/verdamping etc. plaatsvinden. Niet stoken, want dan verbrand je gas in water en CO2, je speakers zijn nog koud, en dus condenseerd water op koude elementen (dus ook je subs), dus ook op je printplaten etc. Ik heb alles al jaren in een onverwarmde schuur staan met altijd een raam open voor de ventilatie. Werkt prima. Let wel op met laden in een warme zaal, dan moet je de gear etc. even op temperatuur laten komen voordat je loos gaat (ik gooi altijd meteen alle flightcases los om op de gear sneller op temperatuur te laten komen). Immers breng je dan gear van -5C in een ruimte van +20C... dat resulteert altijd tijdelijk in vocht op je gear. Daar is weinig aan te doen.
DjREsound
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
20-9-2012 10:30
die houten garage staat er al 25 jaar dus dat zal wel al "gezet" zijn :)

hm dadelijk is de conclusie dat al mijn isolatieinspanningen voor niets nodig waren :-) al heb ik er toch een beter gevoel bij als er wat meer dan een houten plankje tussen mijn gear en buiten staat.

Ik zal dan proberen wat ventilatie te voorzien. Net nadat we de laatste kieren gedicht hadden met tochtstrips en schuim..
www.bigsoundsystems.be
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
20-9-2012 12:52

BSS schreef:

Ik zal dan proberen wat ventilatie te voorzien. Net nadat we de laatste kieren gedicht hadden met tochtstrips en schuim..
Kieren en ventilatie zijn verschillende dingen. Kieren ontstaan door slordig werkt, ventilatie ontstaat door er goed over na te denken. Big difference! wink ;)

Die isolatie is nooit weg (helemaal als je zou gaan overwegen een vorstbewaking te gaan gebruiken).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
20-9-2012 13:19
Bij 2 overstaande wanden zou ik dan een luikje voorzien vanboven aan de wand, van bv 10*10cm.

Maar dan moet je denk ik wel uit je hoofd zetten om het ding vorstvrij te houden want de koude lucht komt dan natuurlijk binnen. Maar dat kan dus geen kwaad lees ik hier ;)
www.bigsoundsystems.be
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2053
20-9-2012 13:22
Ventileren kan je best diagonaal tegenover elkaar doen. Of een spleet onder de deur en een dakkapje (trekkend)
Zelfs met ventilatie kan je vorstvrij houden. Moderne nieuwbouwwoningen hebben ook een permanent draaiend ventilatiesysteem en verwarming. Is zelfs gewoon bij wet verplicht.
En het aantal keren dat wij hier in huis de roostertjes dicht hebben is ook minimaal.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
20-9-2012 13:25
ik ga wat op bouwforums bijlezen.
De deur is een zelfgemaakte deur, dus er zit een paar mm speling tussen de deur en de vloer.
Voor de rest is het best wel dicht eigenlijk..
merci voor de tips alvast
www.bigsoundsystems.be

Terug naar forum Reageer (zonder quote)