Forum > Geluid

Beste subwoofer onder de €350,-???

(134 reacties. Pagina 8 van 14)
Moderator(s): Dré
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
21-10-2005 12:07
Niemand ervaring met een van deze Samson speakers?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
21-10-2005 13:31

Dré schreef:

Da's kunstig. De K-112 en de K-115 gebruiken beide dezelfde HF driver. Een 15" driver kan nooit hoger gewisseld worden dan een vergelijkbare 12" driver.

Waar dat pareltje van verkooppraat dan vandaan komt... Geen idee.
De hornflares van de K-112 en K-115 zijn totaal verschillend. De spreiding van de K-115 is veel beter. Wellicht laat dat ook een hogere crossover frequentie toe.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-10-2005 14:34

TCMC schreef:

Dré schreef:

Da's kunstig. De K-112 en de K-115 gebruiken beide dezelfde HF driver. Een 15" driver kan nooit hoger gewisseld worden dan een vergelijkbare 12" driver.

Waar dat pareltje van verkooppraat dan vandaan komt... Geen idee.
De hornflares van de K-112 en K-115 zijn totaal verschillend. De spreiding van de K-115 is veel beter. Wellicht laat dat ook een hogere crossover frequentie toe.
TCMC
Even zien... Dus de hoornflare van de K-115 z'n HF driver laat toe dat de 15" woofer verder gebruikt kan worden dan de 12" woofer? Da's kunstig. De hoornflare zit namelijk voor de HF driver en niet voor de woofer.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
21-10-2005 16:27
hier vlakbij is een zaakje (in harderwijk),

dit is een klein (en duur) electroboertje die ook die samson kastjes hebben staan !
ze hebben ook de sub(s?) die jou wel leuk leek er staan..
Mischien iets om te overwegen ?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
21-10-2005 16:39

Dré schreef:

Even zien... Dus de hoornflare van de K-115 z'n HF driver laat toe dat de 15" woofer verder gebruikt kan worden dan de 12" woofer? Da's kunstig. De hoornflare zit namelijk voor de HF driver en niet voor de woofer.
Het heeft nogmaals te maken met de afstraalhoek (spreiding van de hoorn met de HF driver, alsook het fasegedrag van de HF driver en speaker onderling. Ook het off-axis gedrag mag niet uit het oog verloren worden. Hierin is de K-115 een stuk beter dan de K-112.

Probeer beide types eens actief te filteren, zoek de ideale overname frequenties en maak ook off-axis metingen. Je zult dan vreemde en ietwat tegenstrijdige resultaten tegenkomen. Eentje ervan is dat de K-115 een hogere crossover frequentie nodig heeft dan de K-112. Hoofdoorzaak is dat 12" speaker van de K-112 een dip heeft rond de 1200 Hz, vandaar de hoge waarde van de condensator van 22 µF (Q-factor verhoging) over de 12" speaker.

TCMC
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
21-10-2005 16:50
hier vlakbij is een zaakje (in harderwijk),

dit is een klein (en duur) electroboertje die ook die samson kastjes hebben staan !
ze hebben ook de sub(s?) die jou wel leuk leek er staan..
Mischien iets om te overwegen ?
Misschien moet ik eens een retourtje Harderwijk nemen. Kan je mij (via mail?) misschien het adres en wat meer gegevens geven? Hebben ze een internet site ofzo? Heb je de speakers al eens beluisterd? Alvast bedankt.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
_ferry_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2004
Laatste: 13-7-2008
Berichten: 47
21-10-2005 22:07
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Uiteindelijk voor de punishers gegaan, 2x. (dan ben je dus inclusief div. onderdelen zo'n 800€ kwijt) Sowieso ook omdat ik de punisher al eens gehoord had, en er al een beetje gek op was wink ;)

Eerst zat ik te denken aan 1x punisher en dan een 8ohm driver zodat ik mijn amp. kon bruggen en de punisher zo 1200 watt kon geven. Maar het probleem daarbij is dat als je gaat uitbreiden en dus een 2e koopt je een versterker moet hebben die 2x1500watt op 8ohm doet. Duur dus. Daarom besloten om 2x de 4ohm te kopen, nu dus duur, maar het scheelt je later veel in versterker vermogen happy :)

Even een vergelijking:
Ik had de beschikking over 2x de Phonic Impression 15SB. Die kosten zo'n 200€ per stuk en zijn 8ohm, de punisher dus 4ohm. Vervolgens aangesloten op een 2x600watt @ 4ohm versterker, waarbij de punisher de 2x phonics)overtrof. Terwijl de prijs elkaar weinig danwel niets ontloopt.

De prijs van de punisher varieert, het is immers zelfbouw. Op pagina 11 van het punisher topic staat een onderdelen lijstje. Je kunt het zo duur maken als dat je zelf wilt, als je al handvatten, schroeven, aansluitingen, wielen en verf al hebt bespaar je al snel zo'n 100€.

Denk er alleen aan dat je bijv. bovengenoemde subjes in je 1tje kunt tillen, de punisher heeft zo'n 280 liter inhoud. en weegt net zo veel als 2 van die subjes samen. Maarjah, alles heeft zijn voor en nadelen, IIG heeft de punisher een grandioze afmetingen/geluidsdruk verhouding.

Mocht je de prijs toch nog de beperking vinden, met 1 punisher kun je ook nog prima draaien, alleen moet je dan dezelfe afweging maken als ik, 4 of 8 ohm wink ;)

Ik gok trouwens dat je 2x k112 of 115 per punisher nodig hebt (er van uitgaande dat je 1000 a1500watt voor de punisher hebt). Ik heb nog niet goed kunnen testen in hoeverre mijn topjes (gewone 12" topjes) de punisher kunnen bijhouden. Enkel in een portacabin wat ik als werkplek gebruik. Daar overheerste de bass al snel. Maar dat staat in geen enkele vergelijking tot een feesthok. Over een weekje kan ik je daar denk ik meer over vertellen.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
21-10-2005 23:02
Punishers heb ik al HEEEEL vaak aan zitten denken. Zijn fantastissche dingen, en zou ze graag willen. Alleen er zijn een paar grote nadelen voor mij.
Namelijk dat ze niet echt laag gaan, tenzij je er meer hebt. Dan wil ik per Punisher een Palladium 1600 in brug eraan hangen. Zit je al snel aan de €1000,- PER Punisher. Dan nog een goede EQ/RTA/afstel ding/weet ik het wat je allemaal nodig hebt om zo'n ding echt mooi te laten klinken.
Dan is er nog het probleem dat mijn vriend niet wil dat ik zulke bakbeesten meeneem voor feestjes omdat de 130dB voor hem angstaanjagend is (mietjerazz :p, we hebben nog wel gehoorbescherming). Ook is het probleem dat wij vaak bij "gewone" mensen thuis draaien, dit buiten of in een grote schuur. Als je zo'n ding hebt kun je aan de Politie in een gewone wijk niet ontkomen, omdat ze 2km verderop nog te horen zijn, omdat ze door de hoorn zo ver dragen. We hebben pas heel weinig keren geen Politie bezoek gehad, en willen dit aantal graag verhogen. Maar ik denk dat je aan een enkele Punisher niet zo veel hebt? Je kan ze beter stacken met 2, 4 of het liefst meer, maar dan kan je er weer 500 man mee aan.

Ik zou ze maar wat graag willen, en weet zeker dat ik ze eens ga kopen (Ivo/tweedehands) of zelf maken. Maar ik denk dat het misschien verstandiger is om eerst 2 wat kleinere subs te kopen, zodat we ook kunnen draaien met een top-sub setje op kleinere feestjes (binnen of buiten), zonder dat er ruiten gaan vliegen, of het geluid ongelooflijk ver draagt.

[edit] Gaat dan om de K115. [edit]
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
22-10-2005 01:20

DJ Delay schreef:

Punishers heb ik al HEEEEL vaak aan zitten denken. Zijn fantastissche dingen, en zou ze graag willen. Alleen er zijn een paar grote nadelen voor mij.
Namelijk dat ze niet echt laag gaan, tenzij je er meer hebt. Dan wil ik per Punisher een Palladium 1600 in brug eraan hangen. Zit je al snel aan de €1000,- PER Punisher. Dan nog een goede EQ/RTA/afstel ding/weet ik het wat je allemaal nodig hebt om zo'n ding echt mooi te laten klinken.
Dan is er nog het probleem dat mijn vriend niet wil dat ik zulke bakbeesten meeneem voor feestjes omdat de 130dB voor hem angstaanjagend is (mietjerazz :p, we hebben nog wel gehoorbescherming). Ook is het probleem dat wij vaak bij "gewone" mensen thuis draaien, dit buiten of in een grote schuur. Als je zo'n ding hebt kun je aan de Politie in een gewone wijk niet ontkomen, omdat ze 2km verderop nog te horen zijn, omdat ze door de hoorn zo ver dragen. We hebben pas heel weinig keren geen Politie bezoek gehad, en willen dit aantal graag verhogen. Maar ik denk dat je aan een enkele Punisher niet zo veel hebt? Je kan ze beter stacken met 2, 4 of het liefst meer, maar dan kan je er weer 500 man mee aan.

Ik zou ze maar wat graag willen, en weet zeker dat ik ze eens ga kopen (Ivo/tweedehands) of zelf maken. Maar ik denk dat het misschien verstandiger is om eerst 2 wat kleinere subs te kopen, zodat we ook kunnen draaien met een top-sub setje op kleinere feestjes (binnen of buiten), zonder dat er ruiten gaan vliegen, of het geluid ongelooflijk ver draagt.
Heel gekke opmerking misschien. Maar speakers kunnen ALTIJD minder hard dan maximaal. Nooit harder. Mooi eigenlijk he?
Light Image
_ferry_Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2004
Laatste: 13-7-2008
Berichten: 47
22-10-2005 03:04
Maar de punisher geeft een bass die gewoon veel meer doordreunt dan de gemiddelde sub van 300€. Je kan bijna zeggen dat er geen geluid uit een punisher komt, maar alleen trillingen razz :p Als je ze op een tuinfeest gebruikt zal je IDD best snel last hebben van klagende buren.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)