Forum > Geluid

Beste subwoofer onder de €350,-???

(134 reacties. Pagina 1 van 14)
Moderator(s): Dré
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
6-7-2005 22:49
Heeft iemand ervaring met de Gemini gss 18 sub?

Ik kan nergens op dit forum, via google en andere DJ-sites revieuws of ervaringen over deze subwoofer vinden.
Ik heb zelf 2 x een GX-400 en een X-03 versterker (gemini) op elkaar aangesloten staan, met de GX-400's op steunen. Nu vind ik dat ik te weinig bas heb, zeker als ik voor 25-100 man wil draaien. Ook krijgen de speakers te weinig watt (2x 200Watt Stereo op 8 Ohm). Nu wil ik dus eigenlijk een losse subwoofer kopen, en deze aansluiten op de gebrugde X-03. Dan wil ik voor de 2 GX-400's een nieuwe versterker kopen, zodat deze meer Watt krijgen. Uit de nieuwe versterker kom ik met al de topics wel uit (heb er al aardig wat doorgelezen),
maar ik zit met het probleem welke subwoofer ik aan kan sluiten op de X-03. Ik heb al eens zitten kijken naar de DAP AX-18b, de Gemini gss 18 sub, de DAP RW-18b en de Behringer 1800x.
De Behringer vind ik niet zo'n goede optie en de RW-18b lijkt mij iets te weinig watt hebben voor mijn versterker, en de Gemini (600 watt moet volgens de dealer bij mij in de buurt kunnen, dit ook omdat dit hetzelfde merk is) of de Dap AX-18b lijken mij dan de beste keuze.

Mijn budget is niet al te hoog, en ik wil het liefst niet meer dan €300,- aan de sub uitgeven. Later wil ik nog een zelfde sub kopen en dan de X-03 vervangen voor een andere versterker voor beide subs (dit komt later wel, en kom ik zelf ook wel uit met de topics)

Wat is nou de beste keuze? De DAP AX-18b of de Gemini gss 18 sub? De Gemini kan ik voor €229,- kopen, waardoor ik €70,- meer aan een versterker uit kan geven voor de 2x GX-400.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
7-7-2005 12:15

DJ Delay schreef:

Heeft iemand ervaring met de Gemini gss 18 sub?

al eens zitten kijken naar de DAP AX-18b, de Gemini gss 18 sub, de DAP RW-18b en de Behringer 1800x.
De Behringer vind ik niet zo'n goede optie en de RW-18b lijkt mij iets te weinig watt hebben voor mijn versterker, en de Gemini (600 watt moet volgens de dealer bij mij in de buurt kunnen, dit ook omdat dit hetzelfde merk is) of de Dap AX-18b lijken mij dan de beste keuze.
De DAP AX-18B vind ik voor het DJ werk te Hifi achtig klinken. Ze geven wel erg mooie diepe lage tonen, maar ik mis de punch.

De RW-18B (4 stuks) heb ik vorige week op het dorpsplein getest en dat viel me niet tegen. Deze werden aangedreven door een DAP Vision 1600 versterker. Leuk voor DJ werk enzo.

Zelf heb ik 4x DAP AX-15B die meer allround is, zeer handelbaar is en ook nog leuk presteert. De 300 Watt opgegeven wordt is eerder de mechanische beperking (Xmax). Je mag gerust een versterker van 2x 600 Watt in 8 Ohm op aansluiten, maar je moet dan alleen de kleuring bij hoge geluissterkte in de gaten houden.

TCMC
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
8-7-2005 11:36
Maar ook jij (TCMC) hebt dus geen ervaring met de Gemini sub?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
8-7-2005 15:49

DJ Delay schreef:

Maar ook jij (TCMC) hebt dus geen ervaring met de Gemini sub?
Nee, geen ervaring mee. Deze foto zegt al meer dan genoeg. Ik laat het even aan andere forumleden over wat zij er van vinden en geef later het juiste antwoord.

TCMC
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
8-7-2005 15:59
waarom zegt dat meer dan genoeg, toch niet van wege de foam rolrand?
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
8-7-2005 16:13
Ik geef het op, wat is er mis mee dan?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
8-7-2005 17:07

TCMC schreef:

...
Deze foto zegt al meer dan genoeg. Ik laat het even aan andere forumleden over wat zij er van vinden en geef later het juiste antwoord.

TCMC
Kijk eens naar de afwerking van het kastje. Verre van pro of pro look a like. Als je dit gaat vervoeren heb je na 1 jaar gebruik een mooi bekrast houten kastje over (zo te zien dan)

Ik zeg: "kijk verder rond doe wat luister testjes hier en daar want in deze prijs klasse kan je bij lokale disco boeren wel wat subjes/basjes luisteren. De dap AX serie die jij noemt die zien er ook al stukken beter uit.

m.v.g.

misterBoem
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
8-7-2005 17:20
Die foamrand kan heel leuk zijn, bij goedkope luidsprekers gaan deze snel scheuren bij veel gebruik op hoge volumes. ( afleident van de goedkopere oude hifi boxjes )

Dan de afwerking, in de eerste maanden is er nix mee aan de hand na tijdje zal de stof gaan krimpen en krijg je mooie grote naden waar je het hout doorziet. Dan duurt het niet lang meer voordat de stof eraf scheurt.

Maar denk toch dat de woofer het belangrijkste is wat aan dit plaatje niet klopt. Ook als deze uitdrogen hoef je maar een keertje flink te beuken met je setje en ze zijn weg ( in het uisterste geval )
Soms..
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
8-7-2005 17:26
Foamranden / soepele ophanging zijn not done bij PA luidsprekers. Uitzonderingen zijn compacte woofers (HK Lucas XT) die een tamelijk lage resonantie frequentie hebben en dus erg laag kunnen gaan, maar hebben in de regel ook een laag rendement en hebben dus meer Hifi en/of car audio trekjes.

Metalen handgrepen en carpet bekleding is op zich niks mis mee. Vele A-merken gebruiken dit ook. Spaanplaat is in akoestisch gezien niet slecht, maar kan geen stootje hebben.

De specificaties moet je wederom met een korrel zout nemen. Ik houd het op een nominaal vermogen van 300 Watt en een rendement van 92 à 93 dB/W/m. Dit baseer ik niet op deze speaker, maar meer op algemene ervaring die ik heb met vele soorten speakers.

Mijn advies: speakers nooit blind kopen, maar altijd gaan luisteren met jouw favoriete muziek. Met subwoofers kun je wel direct A/B vergelijkingen maken omdat je niet zo snel aan de klank went i.t.t. top/full range luidspreker systemen. Laat ze ook eens rustig spelen en ga of er nog genoeg lage tonen zijn. Bij hard spelen moet er voldoende druk zijn en mag de subwoofer niet "inhouden", kleuren en/of vervormen. Gebruik geen klankregeling en sluit bij voorkeur de CD-speler rechtstreeks op de versterker of crossover aan.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
8-7-2005 17:33

GoTMoRe schreef:

Die foamrand kan heel leuk zijn, bij goedkope luidsprekers gaan deze snel scheuren bij veel gebruik op hoge volumes. ( afleident van de goedkopere oude hifi boxjes )
Foamranden worden gebuikt bij Bose 802 speakers, maar ook bij de betere (dure) Hifi speakers. Later zie je ze ook bij goedkopere Hifi speakers, al schieten mij geen merken te binnen. Levensduur is ongeveer 10 jaar. Het is niet zozeer het gebuik bij hoge volumes en grote conus uitslagen, maar eerder het tijdbestek zelf. Hetzelfde zie ik ook bij bandrecorders en cassettedecks die na 30 jaar tot een smerig zwart papje zijn vergaan.

Woofers met foamranden presteren vaak beter dan met rubberen randen, met name wat het rendement betreft.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)