Forum > Geluid

Restauratie Peavey SP1 en T-300.

(85 reacties. Pagina 8 van 9)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-10-2005 10:51
Hallo Martin,

KVM schreef:

En proberen om een identiek handvat te vinden wat origineel op de T-300's zat
even kijken of Penn die ook heeft.
(waarschijnlijk een straphandele ?)

Martin.
Heb ik inmiddels al gedaan, het juiste model hebben ze wel, maar de maat wijkt een paar centimeters af.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-10-2005 15:26

Webbie schreef:

Heb ik inmiddels al gedaan, het juiste model hebben ze wel, maar de maat wijkt een paar centimeters af.
Ik kan van hieruit niet zien in hoeverre het handvat afwijkt.
Maar als het handvat iets "open" staat vergemakkelijkt dat het oppakken.

Aangezien je ze toch nieuw in de warnex wil zetten is een andere (goedkoopste) oplossing de gaten dichtplamuren. Het zal de T300 geen méér of minder waarde bezorgen. Tevens behoud je de orginele klankeigenschappen.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-10-2005 00:56

KVM schreef:

Aangezien je ze toch nieuw in de warnex wil zetten is een andere (goedkoopste) oplossing de gaten dichtplamuren. Het zal de T300 geen méér of minder waarde bezorgen. Tevens behoud je de orginele klankeigenschappen.

Martin.
De kastjes worden nieuw gemaakt van 18mm berken multiplex. Gaatjes voor de straphandles ziten er (nog) niet in. Inderdaad zal de meerwaarde niet toenemen, maar ja om het nog een beetje origineel te houden zouden ze er wel op moeten.

Als ze klaar zijn sluit ik ze aan met een te kort kabeltje, dan klinken ze nog veel beter volgens Dre laugh :D .

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
22-1-2006 11:10
Hallo,

De T-300 kastjes zijn eindelijk binnen.
Kan niet anders zeggen dat ze heel netjes zijn (na)gemaakt door Ivo2.

Van het voorjaar zullen de T-300's en de SP1's een nieuwe Warnex-coating krijgen, nieuwe beschermhoeken en nieuwe voetjes.

De T-300's heb ik nu even op de SP1's en aangesloten. Klinken zoals verwacht "beroert" laugh :D.
Dit heeft volgens mij mede te maken met de (over)processing (CD correctie) van de DCX, die het hoog in feite alleen corrigeerd van de 22XT's. De piezo-prallen hebben geen CD correctie nodig, maar door de situatie zoals ze nu worden aangestuurd, worden ze nog eens extra "hard" aangestuurd. Een apparte versterker gaan gebruiken voor de piezo-prallen alleen lijkt me heel erg overdreven en niet wenselijk.

Het geluid zonder de T-300's, dus alleen de Black Widows en de 22XT's is veel beter.
Het is wel "oud hout" maar de drivers in de SP1's zijn allen vernieuwd met modellen van "deze" tijd. Ik denk/hoop toch dat de SP1's beter presteren als een gemiddeld DAPje.

Eigenlijk wil ik nu alleen maar de T-300's op de SP1's hebben voor de "looks". Maar een speaker neerzetten zonder hem te laten spelen is ook knap lullig.

Misschien iemand een idee om in mijn huidige situatie het geluid van de piezo's pruimbaar te maken (dus minder het geluid laten overheersen)?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-2-2006 18:48
Hallo,

Besloten op de T-300's helemaal niet meer te gebruiken.

Ik vraag me alleen nog een ding af:

Zonder de T-300's klinkt het geluid veel helderder en strakker.
Is het nu dat de Piezo's boven de normale hoorn (hoog) uitschreeuwen (wat volgens mij niet het geval is)?
Of hebben de Piezo's echt een negatief effect op het geluid wat uit de originele hoorn (hoog) komt (omdat ze op de zelfde versterker zijn aangesloten), dus m.a.w. de Piezo's verslechteren het geluid van het totale hoog-geluid inclusief de originele Peavey hoogdriver.
Of heeft het met de processing van de DCX-2496 te maken, die eigenlijk is ingesteld voor de hoogdriver (fase en delay)?

Iemand hier een antwoord op?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-2-2006 09:48

Webbie schreef:

Hallo,

Besloten op de T-300's helemaal niet meer te gebruiken.

Ik vraag me alleen nog een ding af:

Zonder de T-300's klinkt het geluid veel helderder en strakker.
Is het nu dat de Piezo's boven de normale hoorn (hoog) uitschreeuwen (wat volgens mij niet het geval is)?
Of hebben de Piezo's echt een negatief effect op het geluid wat uit de originele hoorn (hoog) komt (omdat ze op de zelfde versterker zijn aangesloten), dus m.a.w. de Piezo's verslechteren het geluid van het totale hoog-geluid inclusief de originele Peavey hoogdriver.
Of heeft het met de processing van de DCX-2496 te maken, die eigenlijk is ingesteld voor de hoogdriver (fase en delay)?

Iemand hier een antwoord op?
Je hebt, zoals je zelf al aangeeft, op de DCX2496 al een vorm van CD correctie gebruikt. Hier worden de hoogste tonen al stevig opgehaald en heb je dan de juiste toonbalans. Wanneer je daarop de T-300 nog parallel erbij gaat aansluiten krijg je teveel hoge tonen.

Het enige wat ik me kan indenken is als je de set geheel passief filtert, je de T-300 als aanvulling op de hoge tonen nodig hebt.

Zelf heb ik slechte ervaringen met piëzo hoge tonen hoorntjes, zelfs die van Motorola die origineel zijn en relatief gezaien het beste presteren.

Redelijk klinkenke piëzo tweeters zijn de vlakke piëzo tweeters van Motorola. De klank is vergelijkbaar met een conus tweeter, maar het rendement is vrij laag en meer voor Hifi geschikt.

TCMC
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
4-3-2006 11:23
ik heb wel eens een topicje gezien hier, hoe je de piezzo driver kan modificeren. Dit in positieve zin kwa klank.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-3-2006 11:39

bartsegers schreef:

ik heb wel eens een topicje gezien hier, hoe je de piezzo driver kan modificeren. Dit in positieve zin kwa klank.
Héél voorzichtig één van de 2 aansluitdraden desolderen en isoleren van de omgeving.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-3-2006 18:19

Dré schreef:

Héél voorzichtig één van de 2 aansluitdraden desolderen en isoleren van de omgeving.
Moest die post 3x lezen.. laugh :D
Light Image
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
8-3-2006 01:24
ik nu ook wink ;)

Het betrof echter een andere modificatie, zo uit mijn hoofd weet ik geen details meer.
paar quote's van het HEAR forum:

2 maal lakken met C 37. Eerste maal verdund,daarna onverdund vervolgens enkele of meerdere weken uitlaten harden (dit is heel erg belangrijk!!!).
Indien mogelijk niet filteren.

Als er een achterkamer zit kun je deze het beste verwijderen. De hoorn moet je extra dempen (in een kubus mgevuld met zand inbouwen is de beste). Het lakken kan ook met damar var.. hupeldepup (weet ff niet hoe je dat precies schrijft )
Dan kun je ook het elementje een beetje dempen. Dit kan met een stukje schuim rubber tussen het elementje en het membraampje.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)