Forum > Geluid

Restauratie Peavey SP1 en T-300.

(85 reacties. Pagina 1 van 9)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-1-2005 10:32
Hallo,

Zoals vele van jullie misschien al weten, ben ik de laatste maaden op zoek geweest naar een oud setje van Peavey.

Alles mooi kunnen vinden mede door hulp van leden van dit forum. Daar nog mijn dank voor.

Staat Speakers:

- SP1 = de staat van de SP1's is gewoon goed te noemen, klinken goed. Hebben alleen een nieuwe laklaag nodig (die ze van de zomer dan ook krijgen). En hebben nieuwe chrome beschermhoekjes nodig, daar er een stel van de originele ontbreken. De Mid/High's zijn jammer genoeg verschillende types, een 22 Spider en een 22XT.

https://home.tiscali.nl/nientje/Peavey/sp-1.jpg

- T-300 = de staat is echt embarmelijk (dat wist ik al voor dat ik ze kocht). De kastjes (4 in het getal, waar ik er maar 2 van ga gebruiken) zijn hier en daar behoorlijk beschadigt, hout is opgezwollen (ja, de originele kastjes zijn gemaakt van spaanplaat.. shocked 8O ) en ze zijn een keer opnieuw gelakt met bodyschutz (anti-steenslag die ze op dorpels van auto's spuiten) en allerlei modificaties die de kastjes eigenlijk onbruikbaar maken om ze op te knappen. Van alle Piëzo's die er in zaten zijn er nog 2 heel (zijn wel origineel).
Miskoop?... nee, waar het mij om ging was eigenlijk de exacte maten en de plastic lenzen (waar de drie Piëzo's in zitten geschroeft, die trouwens nog wel netjes zijn).
De lenzen hebben inmiddels de binnenkant van de afwasmachine gezien, en er bijna als nieuw uitgekomen.

https://home.tiscali.nl/nientje/Peavey/t-300front.jpg
https://home.tiscali.nl/nientje/Peavey/t-300back.jpg
https://home.tiscali.nl/nientje/Peavey/t-300projector.jpg

Ik heb besloten om de kastjes na te (laten) maken, en niet van spaanplaat maar van multiplex. De kastjes zijn heel erg eenvoudig van opbouw (ik heb nu dus mooie voorbeelden liggen razz :p ). Misschien kan Ivo2 mij een voorstel doen.

Er zijn toch nog een paar knelpunten:
- ik ben er nog niet achter wat de originele coating is die op de SP1's en T-300's zat.
- ben ook nog aan het zoeken naar de chrome beschermhoekjes.
- de Piëzo's zijn standaard parallel aangesloten in het kastje zonder weerstanden of andere electronica. Vroeger heb ik ooit de Visaton Ph8 Piëzo (lijken exact op de Motorola's die origineel in de T-300's zaten) gekocht, maar moest daar een weerstand van 270 Ohm (ik weet niet of ik de waarde goed heb) er in serie tussen zetten. Weet iemand of dit ook zinvol is om toe te passen in de T-300's?
- en ben nog op zoek naar een 22XT driver voor de SP1.

Inmiddels wacht ik nog op antwoord van Peavey betreffende de chrome hoekjes en coating.

Misschien dat iemand nog wat info voor me heeft betreffende de weerstand voor de Piëzo, hoekjes en coating.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Greetz Webbie..
These go to Eleven ...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
9-1-2005 11:40
dergelijk soort hoekjes, gebruiken ze ook vaak bij gitaar kasten.
ik heb er zelf een aantal liggen van een oude peavey gitaar kast, maar deze zijn zwart. ook de laklaag, lijk een beetje uit het gitaarwereldje, maar ik neem aan dat bij jou dit geen sky leer is ?
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-1-2005 11:47
Hallo BartSegers,

bartsegers schreef:

dergelijk soort hoekjes, gebruiken ze ook vaak bij gitaar kasten.
ik heb er zelf een aantal liggen van een oude peavey gitaar kast, maar deze zijn zwart. ook de laklaag, lijk een beetje uit het gitaarwereldje, maar ik neem aan dat bij jou dit geen sky leer is ?
Deze Peavey's zijn inderdaad NIET bekleed, maar hebben een zgn spettercoating (wrinckle finish).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
9-1-2005 12:48
ja dat is wel zo aannemelijk ja, maar die hoekis zou je wel eens kunnen vinden bij de gitaren shop.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
9-1-2005 13:18
Ik vind die Peavey beschermhoekjes eigenlijk maar lelijk. Kun je niet op zoek gaan naar iets mooiere?

MVG Contour
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-1-2005 14:26
De gebruikte hoeken levert o.a. Penn fabrication.
Type C1819 penn Verkrijgbaar in zwart, nickel en chroom.

Weerstanden worden inderdaad wel vaker toegepast om de pieëzo's wat "rustiger" te laten klinken.

(2 weerstanden en een potmeter)

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-1-2005 15:12
Hallo Contour,

Contour schreef:

Ik vind die Peavey beschermhoekjes eigenlijk maar lelijk. Kun je niet op zoek gaan naar iets mooiere?
Ik moet inderdaad zeggen dat ze niet erg mooi zijn, maar ik wil zoveel mogelijk de sets in de originele look laten. Dat wil niet zeggen dat er géén verbeteringen aan de look en specs. mogen gedaan worden. Dus ipv chrome beschermhoekjes, de RVS beschermhoekjes gebruiken. Voorbeeldje: voor de Mid/High's zou ik ipv de 22XT de 22 Spider proberen te vinden omdat die er origineel in zat. Maar daar de 22XT een duidelijke verbetering in het geluid teweegbrengt, kies ik voor de 22XT. Het zelfde geld voor de woofers, die ook een keer worden vervangen door een nieuwer type Black Widow. Maar kwa uiterlijk wou ik het origineel zoveel mogelijk aanhouden.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat de SP1's zonder hoekjes ook niet gek staat.

Greetz Webbie..
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-1-2005 15:15
Hallo Kvm,

Alweer bedankt voor je nuttige informatie.

kvm schreef:

De gebruikte hoeken levert o.a. Penn fabrication.
Type C1819 penn Verkrijgbaar in zwart, nickel en chroom.
Inderdaad dat zijn ze.
Weerstanden worden inderdaad wel vaker toegepast om de pieëzo's wat "rustiger" te laten klinken.

(2 weerstanden en een potmeter)
Weet je waar ik zo'n schema kan vinden?

Greetz Webbie....
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-1-2005 17:44
Ik heb nog een geweldig schema uit de zeer oude doos.
piëzo
i.p.v. 1watt weerstanden 5watt nemen. (kan mij herrinneren dat die 1watters nog wel eens eruit fikten)

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-1-2005 20:34
Hallo Kvm,

kvm schreef:

Ik heb nog een geweldig schema uit de zeer oude doos.
piëzo
i.p.v. 1watt weerstanden 5watt nemen. (kan mij herrinneren dat die 1watters nog wel eens eruit fikten)
Mag ik je weer hartelijk bedanken voor de informatie.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)