Forum > Zelfbouw Speakers

10 inch horn top

(147 reacties. Pagina 7 van 15)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-11-2024
27-5-2019 21:32

PvG schreef:

Een condensator in serie is geen 100% garantie: een piek met maximale spanning binnen het frequentiegebied van de driver kan nog steeds het membraan in de kreukels leggen.
Er wordt nergens geclaimd dat er 100% garantie is (maar alles is beter dan niets; zeker bij dure compressiedrivers). Een stopper cap of blocking cap plaats je voor het geval je versterker er rotzooi uitgooit, bijvoorbeeld omdat de schakelvolgorde niet gevolgd werd (da's pech, lichtnet even weg bijvoorbeeld). Het kan ook helpen voor die keer dat je "even" door het menu ging om e.e.a. aan te passen en per ongeluk een HPF in een LPF omzette of de bypass aantikte. Het kan helpen voor diverse domme dingen die kunnen gebeuren. Het is geen 100% garantie maar de afwezigheid is een 100% garantie dat het niet helpt.

Betreffende de invloed op de driver(s) qua faseverloop e.d. Je kunt of het 1e orde passief hoogdoorlaatfilter 1-2 octaven lager leggen (en uiteraard de transfer curve van de HF driver PLUS condensator gebruiken bij de berekening van het filter zodat fase- en amplitudecurve helemaal kunnen worden zoals je zou willen) OF, voor filtertechniek voor gevorderden, de condensator zo kiezen dat hij een van de polen wordt bij een samengesteld filter om zo de gewenste transfercurve te krijgen. Dat laatste is moeilijker MAAR de condensatorwaarde zal aanzienlijk kleiner worden DUS voordeliger in aanschaf en een grotere kans geven dat de driver een "shit, gebeurde die nachtmerrie nu echt net voor m'n ogen" gebeurtenis zal overleven.

Bij een 47uF condensator zit je bij een 8 Ohm driver op een f3 ergens rond de 450Hz. Dat gaat echt geen problemen geven op 1.8kHz. Een 400V MKP versie zal rond de 20 euro zitten (voordeliger dan welk serieus diafragma dan ook). Maak de condensator onderdeel van een 4e orde HPF (dus samenstel van 3e orde actief en 1e orde passief) en de condensator zal rond de 10uF uitkomen voor een 1.8kHz filter (ben je voor een paar euro klaar).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-11-2024
27-5-2019 21:47
@Dré, ja, het is mogelijk om met een condensator het wat veiliger te maken. Mijn punt was dat een gescheiden processor plus versterker een risico blijft (ook met condensator). Een versterker met ingebouwde dsp geeft minder risico bij het regulier in-/uitbedrijf nemen van het systeem.

Verder is het de bedoeling om flink lager te crossen dan 1.8 kHz, want Noud schreef:
Xr horn ga ik naar kijken lijkt me ook een goede kanshebber en dan crossen rond de 900hz.
@Noud, ik denk dat de XR1464 daar niet geschikt voor is (met een cut-off @ 800 Hz). Ik denk dat je dan de XT1464 moet hebben (met cut-off @ 500 Hz)!
't is maar een hobby...
NoudStandaard Lid
Sinds: 11-1-2018
28-5-2019 12:34
Heb afgelopen weekend hout opgehaald baffles gezaagde en de kasten in elkaar gezet.
zie foto's.
Zo ver ben ik niet ontevreden maar moet nog het een en ander gaan afstellen.
De basspoorten zijn niet verlengt dus zoals het origineel alleen de baffle en dan speelt hij tot 100hz vlak daaronder is het niet veel meer.
De ND950 moet naar mijn idee geknepen worden rond de 4 a 6 khz. (begint bij hoger volume te schreeuwen). Kan ook door de zeck versterker komen.
Vanavond is het de bedoeling de powersoft d1604 op te halen en daar is mee gaan proberen.

De kast verder is nog niet in detail gebouwd.
De speaker horen verzonden te zijn in de baffle. (poort opp. weer groter)
Moet er nog bracing in maken en handvatten dus er gaat nog een x aantal liter van de inhoud af.
Maar potentie is er zeker! er komt een hoop kabaal uit een kastje! en klinkt zeker niet slecht!

Het is dus verstandig om een highpass filter te bouwen voor ongewenste signalen?
Fase en time alignement ben ik nog aan het opzoeken hoe ik dit het beste kan aanpakken.
iemand tips of een goede site?

https://i.imgur.com/n4lJ4uR.jpg
https://i.imgur.com/VB5okUz.jpg
https://i.imgur.com/9WGp9B1.jpg
NoudStandaard Lid
24-8-2019 23:09
Het is alweer een tijdje geleden maar we zijn weer wat stappen verder!

Ben aan het meten en luisteren en ben tot zover onder de indruk van de sound van de compacte kast en heb besloten er 4 te gaan bouwen.
Wanneer ik de kasten zover heb om te testen ga ik dit buiten of in een grote loods doen. Ook om te proberen met verschillende bassen.
Rew aan het leren kennen in combinatie met de UMIK-1.

Speakers, hoorns en drivers zijn besteld.
Half September komen de faitals binnen de rest gelukkig eerder.
Wel alvast een aantal foto's van het freeswerk zover laugh :D
Hopelijk krijg ik volgende weekend een kast in elkaar geschroefd!
Totaal aantal componenten:
4x XR1464c
4x ND950 1.4 8ohm
8x 10fh520 16ohm

De volgende stap juiste mid versterker
Momenteel bestaat mijn rek uit:
Dbx Driverrack pa+
1x powersoft d1604
1x zeck pt7 (wil ik vervangen)
1x Labgruppen Lab 4000

Budget €1500 incl btw.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Crown I-tech 6000 welke mooi wat vermogen heeft maar lees dat ze niet heel betrouwbaar zijn.... iemand ervaring/info?
Optie 2 nog een Lab 4000 enige nadeel net wat minder vermogen.
Optie 3 nog geen idee.....

https://i.imgur.com/LQrgu7d.jpg
https://i.imgur.com/FmGXFKg.jpg
https://i.imgur.com/PwwMPQG.jpg
https://i.imgur.com/cmOsB2J.jpg?1
https://i.imgur.com/Z2k2BLN.jpg
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
25-8-2019 11:10
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 26-8-2019 11:35
Wat een keurig vreeswerk, ondanks zon standaard machientje.
Veel geduld zit er in wink ;)

Wat versterker betreft, ik dank dat als je wilt veranderen en je wilt het ook mooi en betrouwbaar doen, zou ik toch gaan voor Lab Gruppen.
Er staan er zat op mp, en ook wel een paar zwaardere.
Je stopt zoveel moeite, geld en tijd in je luidsprekers, waarom zou je dat te kort doen met een net niet versterker?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NoudStandaard Lid
26-8-2019 11:20

Tom schreef:

Wat een keurig vreeswerk, ondanks zon standaard machintje.
Veel geduld zit er in wink ;)

Wat verterker betreft, ik dank dat als je wilt veranderen en je wilt het ook mooi en betrouwbaar doen, zou ik toch gaan voor Lab Gruppen.
Er staan er zat op mp, en ook wel een paar zwaardere.
Je stopt zoveel moeite, geld en tijd in je luidsprekers, waarom zou je dat te kort doen met een net niet versterker?
Dank u wel! Wil ze zo netjes mogelijk maken met de middelen die ik heb happy :)

Qua versterker vind ik het een lastige keuze gezien de faitals samen 1200w 8ohm zijn.
Dit keer 1.5 á 2 kom ik op vermogen tussen de 1800 en 2400 watt 8ohm.
Daarbij heb ik er 2 per kant dan komt het op 4 ohm op 3600 en 4800watt.

Dan kom je al snel bij een fp14000 terecht, andere weet ik zo niet...
Is deze versterk dan niet gelijk te zwaar aan vermogen als je op 0db gaat draaien? (x-max overschrijdend)
Of per ongelijk net tegen de clip aan?
TomVIP Lid
26-8-2019 11:34
Even oout the box denken;
Waarom moet het met 1 versterker?

La Gruppen versterkers zijn zeer goed te bruggen, (2 ohm stabiel)
op 4 ohm heb je al snel heel veel vermogen bij een gebrugde Lap Gruppen.
NoudStandaard Lid
26-8-2019 12:00

Tom schreef:

Even oout the box denken;
Waarom moet het met 1 versterker?

La Gruppen versterkers zijn zeer goed te bruggen, (2 ohm stabiel)
op 4 ohm heb je al snel heel veel vermogen bij een gebrugde Lap Gruppen.
Zou het liever in een versterker zien omdat ik maar 2 he beschikbaar heb in mijn rack en het graag compact houd:)
2x 1he kan dan uiteraard wel maar vermoedelijk zijn 2 losse versterkers duurder? Enkel powersoft welke bridge 4ohm volgens mij niet stabiel zijn... (geen specs)

welke versterkers denk je aan? :)
TomVIP Lid
26-8-2019 13:46
tja, ik had al aangegeven Lap Groupen wink ;)
die zijn tweede hands best wel voor nette prijzen te krijgen.
Maar idd, dan zul je 2HE meer moeten reserveren als je twee stuks op brug wilt gebruiken.

Maare, uit 1x2HE zon bult vermogen krijgen betekent meestal in de praktijk ook dat je een versterker met zeer lawaaige koeling vanwege al dat vermogen.

Als je je rack compact wilt houden zou je ook kunnen overwegen om de aansluitingen voor je lsp's en xlr's aan de achterkant te maken. (vaak zitten deze aan de kant van de bediening van de verterkers)
Dan win je toch weer 1HE.
Zelf heb ik vanwege ruimtegebrek ook wel eens een processor aan de achterkant ingebouwd+aansluitplaat win je dan 2HE sneaky :V
NoudStandaard Lid
27-8-2019 10:46

Tom schreef:

tja, ik had al aangegeven Lap Groupen wink ;)
die zijn tweede hands best wel voor nette prijzen te krijgen.
Maar idd, dan zul je 2HE meer moeten reserveren als je twee stuks op brug wilt gebruiken.

Maare, uit 1x2HE zon bult vermogen krijgen betekent meestal in de praktijk ook dat je een versterker met zeer lawaaige koeling vanwege al dat vermogen.

Als je je rack compact wilt houden zou je ook kunnen overwegen om de aansluitingen voor je lsp's en xlr's aan de achterkant te maken. (vaak zitten deze aan de kant van de bediening van de verterkers)
Dan win je toch weer 1HE.
Zelf heb ik vanwege ruimtegebrek ook wel eens een processor aan de achterkant ingebouwd+aansluitplaat win je dan 2HE sneaky :V
Dat is inderdaad een slimme oplossing!
Ik ga mp is in de gaten houden om te zien wat er beschikbaar komt!
De wattage berekening klopt wel? En moet ik niet gelijk bang worden als hij toevallig de peak aantikt bij de het grote hoeveelheid vermogen? (opgeblazen speakers is niet zo mijn ding razz :p )

Vraagje in het algemeen hoe het beste de driver protectie te maken?
Kan ik het beste een condensator van 39uF (±510hz 1ST ORDER) ertussen hangen of is het beter om naar 2nd, 3nd of 4nd order te gaan?
Het risico blijft uiteraard maar wil het wel graag verkleinen gezien het niet de eerste keer zal zijn dat de stroom ermee ophoud.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)