Forum > Algemeen Forum

Veiligheid: hoe ver gaan we?

(101 reacties. Pagina 7 van 11)
Moderator(s): Dré
Lj/dj conoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2005
Laatste: 8-2-2011
Berichten: 264
4-1-2007 14:07
dj joeri van dit forum had tijdje geleden safety aan spiegelbol die los raakten en als er geen safety was lap top stuk was.
het gebeurdt dus wel dat er iets los laat.

mvg coen
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
4-1-2007 14:26
Wat me een beetje verbaast is dat de safety vaak tussen de ophangbeugel en het ophangpunt zit. Als ik namelijk ergens geen vertrouwen in heb, dan is het vaak de connectie tussen de ophangbeugel en het effect / de par zelf.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
4-1-2007 14:33

GoeieGast schreef:

Wat me een beetje verbaast is dat de safety vaak tussen de ophangbeugel en het ophangpunt zit. Als ik namelijk ergens geen vertrouwen in heb, dan is het vaak de connectie tussen de ophangbeugel en het effect / de par zelf.
Datzelfde idee heb ik ook! Keertje effe voor erbij twee simpele mushrooms gehuurd (4x huren en je kan ze zelf kopen maar goed....) daar zat ook een safety aan de beugel. Als er iets niet kapot gaat aan zo'n lamp dan is het wel de trusshaak volgens mij! (een cr50 bijvoorbeeld) in zo'n trussklem zit bijna net zoveel metaal als in de hele lamp zelf.
Zelfde heb ik eigenlijk met mijn scannertjes (azteks) waar doen jullie hier de safety aan?
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
4-1-2007 15:43
Een ophangbeugel zit met 2 bouten vast in de behuizing (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten), een haak met 1 bout aan de beugel. Mocht een van de bouten die de beugel met behuizing verbind op wat voor manier dan ook losraken, dan zit de beugel nog steeds vast aan de behuizing met de andere bout. Gebeurt er wat met de bout die door de beugel en haak zit af, dan valt het apparaat naar benenden.

Overigens gaat het niet alleen om de betrouwbaarheid van de bouten. Stel dat je spots aan het stellen bent met de rolsteiger, en tijdens het verrijden tik je een spot eraf omdat de haak nog niet vast zat. Zonder safety kun je het stoffer en blik pakken, met safety is er niks aan de hand.

Een safety is een extra zekerheid, die in principe nooit gebruikt wordt. Zelfde verhaal voor extra borgingen op een statief. Met 1 borging blijft het statief prima omhoog staan, toch zitten er vaak 2 of 3 borgpunten op.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
4-1-2007 15:52
Gordels in de auto. Hoe vaak heb je ze nodig gehad? Doe ze toch maar om...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
4-1-2007 15:57

Dré schreef:

Gordels in de auto. Hoe vaak heb je ze nodig gehad? Doe ze toch maar om...
Het is ook niet de discussie: "safety wel of niet", die dingen worden niet voor niets gemaakt (net als gordels idd Dre) maar "wanneer waren jullie blij dat je er een had" met andere woorden: gebeurt het vaak dat een safety bij jullie zijn "werk" moet doen aangezien ik nog geen ervaring hiermee heb gehad.
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
4-1-2007 16:01
Zelf nog nooit nodig gehad (zoals het hoort). Als je de safety namelijk nodig hebt dan betekent dit dat je iets fout gedaan hebt (of iets niet goed onderhouden hebt). Op apparaten die voorzien waren van 2 klemmen gebruikte ik overigens geen safety (ik vond het feit dat de ene klem als safety voor de andere fungeerde voldoende). Uiteraard ging het hier om klemmen die per stuk het effect makkelijk konden dragen.

Safety trouwens altijd zo strak mogelijk leggen (is veiliger en zorgt voor minder defecten mocht de safety nodig zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
4-1-2007 16:31
2de haak voldoende als safety ben ik het niet in alle gevallen zomaar 100% mee eens. Neem four- of sixbarren, T4s etcetc. Als daar 1 ophangpunt het begeeft kun je er zowat vanuitgaan dat het 2de dat ook zal doen (zeker de ophangpunten bij T4's). Met safety die voldoende strak zit zal je T4 amper bewegen, zonder safety maakt dat ding toch een aardige zwieper...

Ik ben dan eerder iemand die gewoon een safety per ophangpunt aanhoudt.. En gezien de kosten van zo'n safety, en de benodigde tijd om 'm vast te maken zie ik ook weinig redenen om dat niet te doen.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-6-2024
Berichten: 13459
4-1-2007 16:35

CyberDance schreef:

2de haak voldoende als safety ben ik het niet in alle gevallen zomaar 100% mee eens. Neem four- of sixbarren, T4s etcetc. Als daar 1 ophangpunt het begeeft kun je er zowat vanuitgaan dat het 2de dat ook zal doen (zeker de ophangpunten bij T4's). Met safety die voldoende strak zit zal je T4 amper bewegen, zonder safety maakt dat ding toch een aardige zwieper...
Zelf getest met een T-4. Ik gebruikte half couplers (brede versie) die met bout + chassisring van binnenuit (T-4) de half coupler in gingen. Balk hing ca. 10cm scheef (en "that's it"). Bij een T-6 zou ik mezelf nog even achter de oren krabben (is wel erg grote afstand tussen de koppelingen in dat geval).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
4-1-2007 16:48
Bij een gewone trussklem denk ik dat dat de t4 er wel afschiet, denk dat dit alleen maar bij halfcouplers opgaat zou het niet?
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)