Forum > Algemeen Forum

capaciteit berekenen

(74 reacties. Pagina 7 van 8)
Moderator(s): Dré
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
19-7-2004 23:21
Subs die op de grond staan zijn ook redelijk essentieel. Je kunt nog zoveel 15/2 tops ophangen maar de echte slam van een stackje subs die accoustisch aan de grond gekoppeld zijn mis je toch.
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
2-8-2004 03:21
Ik ben het niet eens met Stefan. Ik heb bij de club waar ik werk de subs in het café gedeelte pas geleden van de grond af gehaald en in de trussen gehangen met de speaker naar beneden gericht. Het laag klinkt hierdoor veel droger, helder en is beter gespreid.
JefferdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-11-2005
Laatste: 16-12-2005
Berichten: 2
28-11-2005 20:49
Ik ben de laatste tijd weer actiever bezig om op feestjes te draaien. Daarmee heb ik de jeugdfeesten van een sportclub ff flink laten feesten. Deze feesten waren rond de 100man, max. 130.
Hierbij had ik de luidsprekers 2X DAP MDJ-215 350watt max power (triest verhaal)met een versterker Dap p-800
2X Ev sx300 300watt continue
De MDJ heb ik aangeschaft met een maat toen we 15waren, nu 4 jaar later hebben we een geinig setje. Na een jaar op een laag pitje willen we toch weer een beetje verder gaan denken en rustig aan uit gaan breiden. De MDJ zijn in de loop van de tijd zijn zuivere klank kwijt geraakt op de mid en hoog. Wel handig te gebruiken als subjes. De ev sx300 waren ook zeker nodig, het huren van deze boxen moeten in de toekomst passé zijn. We willen langzaam(in stappen) gaan uitbreiden met geluid naar een set voor ongeveer 500man in een lekker volle ruimte. Voor de eerste stap wil ik een stel goed mid/top boxen hebben. Voor een feest tot 200man. Budget: 1000euro; Hoeveel vermogen is er ongeveer nodig voor 200man?

De onzuivere geluid van de DAP MDJ-215 met de DAP P-800 hebben een 2 jaar goed volgehouden vanaf toen in kwaliteit afgenomen. De DAP MDJ-215 is dus niet te vertrouwen, logisch... Maar de DAP P-800 nog goed te gebruiken?
Ik snap geen reet van al die gegevens en elektronica
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-11-2005 19:15
Als je even goed rond kijkt op het forum, kun je zien dat het vermogen van een speaker helemaal niks zegt, behave welke amp er achter moet. Een speaker van 5Watt kan makkelijk harder gaan dan een speaker van 500Watt.

Als je even zoekt kun je ook vinden dat het ligt aan het rendemant van een speaker, uitgedrukt in aantal dB/W/1m, ook wel de Spl genoemd.

Als je even de zoekmachine linksboven in het scherm gebruikt, vind je zat andere topics waar mensen voor dat budget een nieuw setje zochten, en meer info over het rendement en het aantal Watt verhaal!

Succes op het forum!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
JefferdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-11-2005
Laatste: 16-12-2005
Berichten: 2
1-12-2005 14:56
oke dank u razz :p
Ik snap geen reet van al die gegevens en elektronica
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-12-2005 23:52
Om toch nog een beetje op details te zeuren: SPL is niet helemaal de goede term. SPL_ref wel. (En in plaats van rendement is het gevoeligheid, maar dat wordt wel vaker verward) wink ;)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
2-12-2005 15:19
Is geen zeuren, het klopt, ik heb het niet helemaal goed opgeschrevenashamed :$
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
28-12-2005 16:51
Ook ik zie heel veel vermogens rondvliegen en mis inderdaad toch een beetje het rendement van de speakers. Deze zijn volgens mij, mede bepalend voor de hoeveelheid "herrie" de je produceert.Maar goed, het is van heel veel factoren afhankelijk hoeveel geluid je mee moet nemen. Ik hanteer het principe "beter mee verlegen, als om verlegen" m.a.w. ik sjouw liever teveel mee dan te weinig. Dus ook op een relatief klein feestje ( tot 100 man) heb ik een "overschot" aan vermogen en staan de sub's mee te doen.

Als ik me dan toch ga bezeren aan vermogen dat denk ik dat rond de 10 watt rms per persoon een redelijke richtlijn is bij "normale" feesten. Voor waar er echt gestampt moet worden dan zeker het dubbele aanhouden.

Dan nog maar te zwijgen van de DB-ridders in blauwe uniformen ( ook wel politie genoemd ). Deze mannen hebben zelfs een heuse db-meter bij zich waarmee ze horeca ondernemers plagen ( en deze dan ook nog een op de PEAK stand zetten i.p.v. average ). In een dergelijk geval hanteer dan maar het principe " het kan ook nog zachter".
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
28-12-2005 17:17

HR Sound schreef:

Als ik me dan toch ga bezeren aan vermogen dat denk ik dat rond de 10 watt rms per persoon een redelijke richtlijn is bij "normale" feesten. Voor waar er echt gestampt moet worden dan zeker het dubbele aanhouden.
Ik zou mezelf vooral geen pijn doen. Schoolfeestje in Breda paar weken terug waren er zo'n 400 kids. Aula was alleen stuk groter EN vooral hoger. Dat laatste maakt ECHT heel veel uit voor je geluid. Ben blij dat we geen "10 watt rms per persoon" hebben aangehouden. Was een regelrechte ramp geworden dan. Was geen uitzonderlijk feest. Heel veel gebouwen hebben een creatieve architectuur wat behoorlijk van invloed is op je geluid.

Geluidsplanning is bijna een vak apart. Zorg dat je de locatie van tevoren bekijkt zodat je een reeel plan kunt maken. Aantal personen maakt uit, in de zin dat het menselijk lichaam HEEL veel geluid absorbeert. Maar de locatie zelf maakt nog veel meer uit.
Light Image
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
28-12-2005 17:27
Hoeveel kW had je dan ongeveer staan?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)