Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 7 van 14)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-7-2007 13:24
Hallo Big Bang,

big bang schreef:

Hoe voorkom je dat die waveguide gaat meetrillen als de ziekte? Achterkant opvullen met purschuim oid?
De "kartonnen" WaveGuide is natuurlijk alléén een test model, het uiteindelijke model word gemaakt van aluminium op een CNC machine.

In hoeverre resonanties meespelen tijdens het meten/testen weet ik eigenlijk niet, maar de zaak wat te verzwaren/verstevigen is natuurlijk géén overbodige luxe. Zal het ook zeker gaan doen, bedankt voor de tip.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-8-2007 00:15
Hallo,

Tijdens de vakantie weer wat kunnen doen aan mijn SA-project.

Kasten zijn nu in de Warnex gezet en zover mogelijk in elkaar gezet.
Voorzien van Penn Elcom vliegpunten (waar ik nog een een paar profieltjes aan de binnenkant moet plaatsen, te zien aan de "loze" gaten aan de zijkant van de speaker), 4cm BAF dempingsmateriaal (ook het korfje voor de bass-driver), Fisher messingpluggen geplaats (voor de grille), voetjes, Speakon en pole-adapter.
Ik heb zelfs de bedrading ingepakt in BAF om het eventuele rammelen voor te zijn.
Passief scheidingsfilter bevindt zich nog buiten te box, voor het eventuele "tweaken".

Kijkvoer...!!!

Nog te doen:

- eerder genoemde profielen plaatsen t.b.v. de vliegpunten.
- safety's plaatsen voor de drivers (die weer aan de vliegpunten hangen).
- (kartonnen)WaveGuide verder "testen" voordat hij op een CNC-machine uit één stuk aluminium wordt gemaakt en daarna wordt geanodiseerd.
- eventueel passief filter aanpassen.
- "surrounds" van de SA 1203 drivers vervangen, zijn verdroogd.
- "SA Inside" logo's (die ik gratis krijg toegestuurd van Stage Accompany) plakken op een mooi plaatsje op de kasten.
- grille maken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
6-8-2007 19:04
Netjes hoor, enig minpuntje vind ik de ijzeren popnagels bij de handvatten. Ik had liever zwarte popnagels of schroeven gezien.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-8-2007 23:34
Hallo,

Daniel schreef:

Netjes hoor, enig minpuntje vind ik de ijzeren popnagels bij de handvatten. Ik had liever zwarte popnagels of schroeven gezien.
Tijdens het bestellen van de fc onderdelen helemaal niet aangedacht om zwarte popnagels te nemen.
Ach ja, mij stoort het niet, kan ze altijd nog zwart maken.

Vandaag hebben ze de hele dag staan te spelen, en kan niet anders zeggen dat ze lekker klinken.
Met name het laag en middengebied klinkt een stuk duidelijker, dan met de oude kasten.
Het hoog is onverandert netjes gebleven en blijven ook bij een flink volume glashelder klinken.
(een ribbon tweeter vervormd naar mate je het volume hoger zet steeds minder, dit in tegenstelling tot een compressiedriver die steeds meer vervormd naar mate je hem meer volume voert (volgens SA))
Overigens wél met het "oude" passieve scheidingsfilter er tussen en nog zonder waveguide.

Had graag nog wel een keer de kastjes gemeten willen hebben, wie zou mij daar een keer bij willen helpen?

Ben inmiddels wel het plaatje beu van "Nick en Simon - De Soldaat", mijn dochter kan van dat deuntje maar niet genoeg krijgen. Heeft ze toch wel een keer of twintig vandaag over de speakers gejaagd op een behoorlijk volume.

(wel een héél erg vrolijk deuntje voor een soldaat die in den vreemde het loodje legt laugh :D)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-8-2007 14:39
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 9-8-2007 01:35
Hallo,

Kleine update:

De SA logo's zijn inmiddels binnen.
Ze krijgen een mooi plaatsje op de (nog te maken) grilles van de kasten.

Aan het foto directory ook nog even wat extra foto's toegevoegd:

- SA kast met (kartonnen) waveguide
- SA kast met de Peavey w-bin (bass-gedeelte SP1 (=FH1))
- SA kast zonder waveguide

Vanaf deze plaats wil ik René van der Laan van Stage Accompany nog even vriendelijk bedanken voor alle moeite en tijd die hij in het beantwoorden van mijn vragen gestoken heeft. En natuurlijk voor de logo's.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
8-8-2007 19:43

Webbie schreef:

Vandaag hebben ze de hele dag staan te spelen, en kan niet anders zeggen dat ze lekker klinken.
Met name het laag en middengebied klinkt een stuk duidelijker, dan met de oude kasten.
Het hoog is onverandert netjes gebleven en blijven ook bij een flink volume glashelder klinken.
(een ribbon tweeter vervormd naar mate je het volume hoger zet steeds minder, dit in tegenstelling tot een compressiedriver die steeds meer vervormd naar mate je hem meer volume voert (volgens SA))
Overigens wél met het "oude" passieve scheidingsfilter er tussen en nog zonder waveguide.

Had graag nog wel een keer de kastjes gemeten willen hebben, wie zou mij daar een keer bij willen helpen?
Een Ribbon tweeter heeft een groot nadeel. Als je daar te vaak naar luistert, dan vind je luidsprekers met hoorntweeters afschuwelijk klinken wink ;). Dit ga je met name op de lange termijn merken omdat het luisteren naar Ribbon tweeters veel minder vermoeiend is. Als je op passieve crossovers overgaat zul je wat correctie netwerken moeten aanbrengen. Ribbon tweeters hebben de neiging om op afstand en/of in het off-axis bereik wat aan de hoogste tonen te verliezen.

Mogelijk moet ik Zaterdag naar Delft, maar kan ook op een andere zaterdag zijn. Wellicht dat ik dan op een avond even kan binnenwippen met mijn notebook.

Overigens zijn Ribbon Tweeters erg verslavend wink ;) Later dit jaar wil ik 2 stevige Hifi boxen in elkaar gaan zetten met elk 2x 10" woofers, Ribbon Mid en Ribbon hoog. Rendement moet op 95 dB/W/m full space uitkomen, en dat lijkt me een makkie.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-8-2007 21:18
Hallo Tcmc,

TCMC schreef:

Mogelijk moet ik Zaterdag naar Delft, maar kan ook op een andere zaterdag zijn. Wellicht dat ik dan op een avond even kan binnenwippen met mijn notebook.
Daar zou ik je erg erkentelijk voor zijn happy :).
Geef even een seintje per e-mail wanneer je precies komt, als je wil.

Moet ik nog voorbereidingen treffen, zoals huiskamer leegmaken of iets dergelijks?
Buiten op de achterplaats bij mij is er ook eventueel ruimte om te meten.
Overigens zijn Ribbon Tweeters erg verslavend wink ;) Later dit jaar wil ik 2 stevige Hifi boxen in elkaar gaan zetten met elk 2x 10" woofers, Ribbon Mid en Ribbon hoog. Rendement moet op 95 dB/W/m full space uitkomen, en dat lijkt me een makkie.
Onderstaande al gezien in "Tips voor interessante 2e hands items"?

Webbie schreef:

Op Marktplaats gespot 2 x Stage Accompany SA8520 Ribbon Compact Drivers .

Vraagprijs is 125,- euro, echt een spotprijsje voor twee klasse hoogdrivers.

Voor jullie gemak hier even de specs van de SA8520 en de SA brochure gelinkt.
Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-8-2007 00:35
Is die deuk er niet uit te halen met gebruik van de stofzuiger?

Martin.
kvm entertainment
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
9-8-2007 00:58

TCMC schreef:

.... Ribbon tweeters hebben de neiging om op afstand en/of in het off-axis bereik wat aan de hoogste tonen te verliezen.
TCMC
De nogal hevige HF-rolloff vooral in het verticale vlak heeft mij er tot nu toe eigenlijk een beetje van weerhouden een stel SA8535'ers te bestellen om eens te proberen in een zelfbouwproject.. Volgens de metingen van SA zou de 8535 op 15 graden vertikaal off-axis op 8KHz al zo'n -20dB zitten... De 8535 met hoorntje zou een betere spreiding hebben, echter op bovenstaande positie nog steeds zo'n -10dB..
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
9-8-2007 01:27
Hallo Martin,

KVM schreef:

Is die deuk er niet uit te halen met gebruik van de stofzuiger?
Ik heb daar zelf ook al een keer aan gedacht, maar durf het eigenlijk niet aan om daar met een stofzuiger op te gaan zitten. Géén idee of dat goed afloopt.

Heb jij daar zelf goede ervaringen mee dan?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)