Forum > Licht

Het echte verschil tussen verschillende TRUSS-merken ?

(108 reacties. Pagina 7 van 11)
Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
26-2-2006 14:18

j.le.conte schreef:

Ja ik probeer me er ook in te verdiepen, heb al veel gelezen, maar dan kom je toch op zo'n moment dat er wat vraagjes komen die je niet 1,2,3 kan vinden.
Overigens staat hier www.new-line.nl/v/11851 de belastbaarheid enzo er niet bij. Of staat dat op andere pagina's?
Als je serieus in truss geintresseerd bent, zal dré je ze ongetwijfeld mailen als je er om vraagt. Zo ver ik weet is alu-lite gewoon milos, en kun je de gegevens downloaden van de site van de fabrikant. En nogmaals, in de dap/showtec catologus (een must have voor iedereen die als hobby licht en geluid doet sneaky :V ) staan de tabellen gewoon in.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
26-2-2006 14:24

pietje schreef:

wat moet ik me eigenlijk voorstellen van zo'n koppelingsstuk?
is dat gewoon een 1 of 2 meter stuk met aan allebei de kanten andere connectors ofzo?
Dit is vershillend per merk, in het geval van b.v. slick heb je gelijk. Maar meestal hebben we het over konische koppelingen, ga maar eens kijken op de prolyte site.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
J.le.conteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2005
Laatste: 31-10-2006
Berichten: 36
27-2-2006 16:48

klunz schreef:

j.le.conte schreef:

Ja ik probeer me er ook in te verdiepen, heb al veel gelezen, maar dan kom je toch op zo'n moment dat er wat vraagjes komen die je niet 1,2,3 kan vinden.
Overigens staat hier www.new-line.nl/v/11851 de belastbaarheid enzo er niet bij. Of staat dat op andere pagina's?
Als je serieus in truss geintresseerd bent, zal dré je ze ongetwijfeld mailen als je er om vraagt. Zo ver ik weet is alu-lite gewoon milos, en kun je de gegevens downloaden van de site van de fabrikant. En nogmaals, in de dap/showtec catologus (een must have voor iedereen die als hobby licht en geluid doet sneaky :V ) staan de tabellen gewoon in.

klunz
Mag ik vragen wat precies de oficiele site van AluLite is? Want hij staat volgensij niet op de eerste pagina in de google zoekmachine. Of bedoelde je op de milos site?
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
28-2-2006 11:48
Hallo allemaal,

ik ben nu enige tijd aan het meelezen, en ja, ik mag mij gelukkig heten met een certifikaat in mijn achterzak van een eerder genoemde cursus van Drs.Rinus Bakker.
Ik draai nu ruim 6 jaar mijn eigen toko en blijf mij verbazen over de onwillendheid van sommige mensen die zich in ons vak begeven.

Een discoshow is stoer, gaaf te gek en noem het allemaal maar op, maar zodra je je eigen huiskamer gaat verlaten en je kunsten gaat tonen aan derden komen er meer zaken om de hoek kijken dan waar de meeste ov er nadenken....

En dat is jammer, want al spelend met je lampjes en je cd's op welke cd speler dan ook, ben je, zonder je dat misschien direct bewust bent, aan het "spelen" met veiligheid van anderen. Sterker nog, zodra je enig voorwerp in de lucht, hijst, takelt, hoe je het ook maar noemt, ben je zowel civiel alsmede strafrechtelijk aansprakelijk in geval van calamiteiten. En in geval van letselschade of arbeidsongeschiktheid, gaat dat bedrag richting de 6 nullen met wat cijfers ervoor.

Zoals al eerder werd aangehaald, past een Volvo motor niet in een trabant, Koppelen van diverse merken truss is ASOCIAAL en moordadig in mijn ogen. Elk cijfer in welke tabel dan ook, zal bij het combineren van truss in een bepaalde lengte TE NIET worden gedaan en kan dan ook worden beschouwd als compleet onbetrouwbaar !

Oftewel een Complete DON'T !

Het is niet voor niets, dat er enkele merken zijn die wat meer kosten dan een ander, Prolyte mag dan niet altijd goedkoop zijn, maar betrouwbaar is het wel. Eurotruss hetzelfde, medewerkers van Eurotruss hebben in het verleden bij Prolyte gewerkt.

De truss scheelt op papier enkele milimeters. en daardoor is het net niet koppelbaar. Andere varianten, Milos, Protruss , Global, allemaal copien uit een ver China land. En dat het copien zijn, wil nog niet meteen zeggen dat ze bouwers ervan ook meteen de belastbaarheids tabellen hebben gecopieerd. Was dat maar zo...

Ik hoop dat bovenstaand stukje duidelijk mag zijn, mocht je meer lengte truss nodig hebben en je hebt zo;n vaag onberekenbaar merk ... Huur dan de complete lengte bij een ander bedrijf indien ze niet hetzelfde merk hebben... Weet je meteen dat de langere lengte een stuk meer betrouwbaar is dan wanneer je 2 of meerdere merken met elkaar gaat combineren... En zit je meteen lekkerder in je vel als je weet dat je tenminste nog enigzins aan de veiligheid van een ander hebt gedaan !
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
28-2-2006 14:36

SpaceyDeeJ schreef:

Andere varianten, Milos, Protruss , Global, allemaal copien uit een ver China land. En dat het copien zijn, wil nog niet meteen zeggen dat ze bouwers ervan ook meteen de belastbaarheids tabellen hebben gecopieerd. Was dat maar zo...
Dat mag je me toch wel eens uitleggen. Je moedigt fabrikanten aan om maar gewoon klakkeloos specs van een ander merk te kopiëren, terwijl hun product daar misschien wel helemaal niet aan kan voldoen? Ik mag hopen dat je wat ander bedoelt.

Ook vind ik dat je het nogal zwart op wit stelt. Natuurlijk is het voor mensen die nog niet alles van truss en rigging afweten beter om je overspanning uit 1 merk truss te laten bestaan. Maar om nou mensen die misschien wel een gigantische hoeveelheid ervaring hebben, en dan soms trussmerken gaan combineren asociaal te noemen?
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
28-2-2006 16:08
Ook vind ik dat je het nogal zwart op wit stelt. Natuurlijk is het voor mensen die nog niet alles van truss en rigging afweten beter om je overspanning uit 1 merk truss te laten bestaan. Maar om nou mensen die misschien wel een gigantische hoeveelheid ervaring hebben, en dan soms trussmerken gaan combineren asociaal te noemen?
Het is per definitie beter om je overspanningen te laten bestaan uit 1 merk truss. Als je dan die overspanning wilt kruisen met een ander merk truss, Of een Eurotruss cirkel onder wat stukje Prolyte knoopt. Geen moeite mee als je maar weet waar je mee rekent. Denk alleen dat het meerendeel van de gebruikers hier in staat zijn om een stukje Prolyte te koppelen met een stukje Mylos (of welke merken dan ook die te koppelen zijn) om dan vrolijk verder te gaan met een stukje Prolyte. Of 3 stukjes Prolyte verlengen met 3 stukjes Mylos (of welk merk dan ook). Succes met rekenen! (en uitleggen als het wel naar beneden komt) Dat noem ik niet eens meer dom of a-sociaal, maar eerder zelfmoordneigingen hebbende.

En dat bijvoorbeeld een Frontline het doet... Mwah, ik betwijfel het ten zeerste...
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
28-2-2006 16:27
Nou mag iemand mij toch wel eens gaan uitleggen waarom je niet 2 verschillende merken truss aan mekaar mag koppelen? Als je weet wat je doet (waar je toch vanuit mag gaan als je truss op gaat hangen) en je weet met welke gegevens je moet rekenen moet dit naar mijn idee toch geen enkel probleem zijn?

Even een voorbeeldje:
Een bouwbedrijf gaat een fabriekshal maken van stalen profielen. Sommige profielen moeten zwaarder uitgevoerd worden dan de ander omdat deze meer belast worden. Dan gaan ze toch niet alle profielen in de zwaarste uitvoering maken?

Misschien een heel raar voorbeeldje maar dat is nu iets waar ik dagelijks mee te maken heb, en dat kan ik van truss nog niet zeggen razz :p

Waar ik het wel mee eens ben is dat als je niet weet waar je mee bezig bent, en je gewoon een belastings tabel wil lezen zonder verder te willen gaan rekenen je het beste bij 1 merk truss kunt houden.

En dan heb ik misschien nog wel een rare vraag maar ik stel hem toch maar:
Waarom wordt er rekening gehouden met een veiligheidsfactor van 5?
Terwijl het gebouw waar je in staat te draaien gemaakt is met een veiligheidsvactor (maximaal) 1,6, en in het ergste geval 1,2.
Cyberlights in the house :D
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
28-2-2006 16:57
Erger nog, het is (meestal) een vf 10! En waarom??? Tijdelijke constructies mischien? shocked 8O

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
28-2-2006 19:24

Laxap schreef:

Even een voorbeeldje:
Een bouwbedrijf gaat een fabriekshal maken van stalen profielen. Sommige profielen moeten zwaarder uitgevoerd worden dan de ander omdat deze meer belast worden. Dan gaan ze toch niet alle profielen in de zwaarste uitvoering maken?
Er is toch ook niks mis met 1 brug maken uit Prolyte, en een ander van Alulite? De Prolyte brug gooien we vol met alles wat we kunnen vinden, de brug van Alulite truss laten we leeg. Het wordt pas echt vervelend als de staalboer net wat van het zware profiel tekort komt en er dus maar wat anders aan vastlast.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-2-2006 22:52

SpaceyDeeJ schreef:

De truss scheelt op papier enkele milimeters. en daardoor is het net niet koppelbaar. Andere varianten, Milos, Protruss , Global, allemaal copien uit een ver China land.
Milos komt uit Tsjechie. Dat land ligt volgens mij gewoon in Europa (tenzij iemand het versleept heeft of zoiets). Volgens mij is Milos truss keurig netjes TUV gekeurd. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag. Volgens mij geeft Milos keurig netjes belastingstabellen op hun site. Mochten die tabellen fout zijn dan hoor ik ook dat graag. Mocht er met de informatieverschaffing van Milos niets mis zijn dan hoor ik graag wat er dan WEL fout is.

Als Milos vergeleken wordt met Prolyte dan wordt vaak een lichte reeks van Milos vergeleken met een zwaardere reeks van Prolyte. Het lijkt MIJ handiger om producten in soortgelijke prijsklasse met elkaar te vergelijken (krijg je meer "appels vs. appels").
En dat het copien zijn, wil nog niet meteen zeggen dat ze bouwers ervan ook meteen de belastbaarheids tabellen hebben gecopieerd. Was dat maar zo...
Kopie??? Was Prolyte de uitvinder van de truss? Of Eurotruss? Of wellicht geen van de 2? Is het dan een kopie van een kopie of zijn het BEIDEN kopieen van het origineel? Is de term kopie in dit geval wel lading dekkend en niet eerder suggestief?

Laxap schreef:

Nou mag iemand mij toch wel eens gaan uitleggen waarom je niet 2 verschillende merken truss aan mekaar mag koppelen? Als je weet wat je doet (waar je toch vanuit mag gaan als je truss op gaat hangen) en je weet met welke gegevens je moet rekenen moet dit naar mijn idee toch geen enkel probleem zijn?
De tabellen die door fabrikanten opgegeven worden kunnen het raam uit als je merken gaat mixen. Je zult dan dus zelf een (over)belastingstest moeten doen (en laten we realistisch zijn; daarvoor heeft geen van ons het budget). Mixen van merken is dus nooit aan te raden.

klunz schreef:

Erger nog, het is (meestal) een vf 10! En waarom??? Tijdelijke constructies mischien? shocked 8O
Het blijft vreemd. Ook een fabriekshal zit behoorlijk "tijdelijk" in elkaar (letterlijk boutjes en moertjes werk). Toch zul je daar nooit een Vf=5 zien (laat staan een Vf=10).

martijn schreef:

Er is toch ook niks mis met 1 brug maken uit Prolyte, en een ander van Alulite? De Prolyte brug gooien we vol met alles wat we kunnen vinden, de brug van Alulite truss laten we leeg.
Ik kan DIT alleen maar omschrijven als stemmingmakerij. Er worden namelijk 2 dingen gesuggereerd:

1. Alulite kan niet belast worden.
2. Prolyte kan niet overbelast worden.

Beetje onzin vind je ook niet???
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)