Forum > Geluid

Restauratie Peavey SP1 en T-300.

(85 reacties. Pagina 7 van 9)
Moderator(s): Dré
TrancemasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-9-2002
Laatste: 31-8-2009
Berichten: 41
13-7-2005 19:52
Het plan is om volgend jaar een Crest CPX-2600 bij te kopen, en zo het zaakje te gaan Bi-Ampen.

Greetz Webbie...
Kijk, ja dan wil ie wel. Ik zou voor de buren alvast oordopjes regelen wink ;)
geweldig dat oudhout happy :)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-8-2005 22:47
Hallo,

Het is er eindelijk vandaag van gekomen, de SP1's zijn nu geladen met twee nieuwe Black Widows (een compleet nieuwe (eBay) en een met nieuwe RB (en de magneet die ik eindelijk gevonden heb)) en twee 22XT's met nieuwe diafragma's.

Mijn ultieme test-cd gedraait (vind ik dan), namelijk de "Best of Supertramp" met oa "School", "take the log way home" en andere perfect opgenomen nummers.
Ik kan weinig groepen die hun opnamens zo perfectioneren.

Vanavond rustig zitten luisteren en hier en daar de DCX-2496 en de Peavey EQ wat anders ingesteld, met toch een resultaat waar ik kippevel van kreeg. Alle finesses van bovengenoemde nummers kwamen goed tot hun recht. Ik heb wel het idee dat er nog wat gesleuteld moet worden aan de instellingen. Het kan volgens mij nog beter klinken.

Maar al met al ben ik nu heel tevreden met mijn "Oud hout" happy :) .

Ik heb intussen voor weinig (33,- Euro) een nieuwe Peavey RX22 hoog driver kunnen bemachtigen op eBay, ik wil deze namelijk gaan gebruiken voor het hoog in de SP1's. Omdat het huidige passief filter hier niet voor geschikt is, ga ik de RX22 pas gebruiken als ik de Crest CPX-2600 heb aangeschaft en dus in combinatie met de Crest CPX-900 de SP1's ga Bi-Ampen. De 22XT´s die ik dan overhoud gaan dan in een setje SP2´s, die ik trouwens ook nog zoek.

@Tcmc:
Waar kan ik een goede uitleg vinden over het meten met Smaart?
Tips & tricks, zoals bijvoorbeeld afstand van de meetmicrofoon, hoe te meten met Smaart e.d..

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
12-8-2005 00:47
He, dat nummer gebruik ik ook altijd voor tests.

Voor vragen over smaart kun je beter even mailen, er zit anders een handleiding bij als je het aanschaft wink ;)
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
16-8-2005 19:20

Webbie schreef:

Waar kan ik een goede uitleg vinden over het meten met Smaart?
Tips & tricks, zoals bijvoorbeeld afstand van de meetmicrofoon, hoe te meten met Smaart e.d..
Wat jij kan doen is de box op de kop buiten op de grond neer zetten en de meetmic op 2 meter afstand op de grond leggen. Het resultaat is full space meting in dB op 1 meter.

Kijk ook eens naar deze seminaar. Ik kan je dit absoluut aanraden, mits je geen problemen met de Duitse taal hebt. Ik heb hem een keer gevolgd en was een gezellige dag met mede geïnteresseerden, ook uit Enschede. Op de Frankfurter Messe 2005 heb ik (alle deelnemers trouwens) nog met Norbert Wessel (EAW, EAS Vertrieb) wat nagepraat en heeft me nog wat tips en hints meegegeven. Gewoon doen, want in het begin had ik ook wat moeite met transfer functions, impedantie metingen en calibratie.

Oh ja, leuk dat je de SP-1 weer gerestaureerd hebt, doet de nostalgie weer leven happy :)

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
16-8-2005 21:54
Hallo Tcmc,

Heel erg bedankt voor je reactie.

TCMC schreef:

Webbie schreef:

Waar kan ik een goede uitleg vinden over het meten met Smaart?
Tips & tricks, zoals bijvoorbeeld afstand van de meetmicrofoon, hoe te meten met Smaart e.d..
Wat jij kan doen is de box op de kop buiten op de grond neer zetten en de meetmic op 2 meter afstand op de grond leggen. Het resultaat is full space meting in dB op 1 meter.
Dus als ik je goed begrijp keer ik de box van uit de normale stand 180 graden. De HF-hoorn staat dan op de grond en de W-Bin zit er dan boven. En de microfoon leg ik dan voor de box op 2 meter afstand. Klopt het zo?

Eén ding begrijp ik niet.
Waarom moet de microfoon op 2 meter liggen? Je wilt toch een meting doen op 1 meter?
En hoe "hard" moet het signaal naar de boxen zijn?
Kijk ook eens naar deze seminaar. Ik kan je dit absoluut aanraden, mits je geen problemen met de Duitse taal hebt. Ik heb hem een keer gevolgd en was een gezellige dag met mede geïnteresseerden, ook uit Enschede. Op de Frankfurter Messe 2005 heb ik (alle deelnemers trouwens) nog met Norbert Wessel (EAW, EAS Vertrieb) wat nagepraat en heeft me nog wat tips en hints meegegeven. Gewoon doen, want in het begin had ik ook wat moeite met transfer functions, impedantie metingen en calibratie.
TCMC
Duits verstaan is géén probleem, maar spreken is een ander verhaal. Is het niet goed spreken van de Duitse taal géén probleem dan? Cursus is niet duur vind ik, en als het taalprobleem géén opstakel is, zal ik er eens serieus over nadenken.

Als misschien mensen op dit forum ook naar die cursus willen, laat het me dan even weten. Dan ben ik niet de enigste Hollander daar happy :) .

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
16-8-2005 23:04

Webbie schreef:

Eén ding begrijp ik niet.
Waarom moet de microfoon op 2 meter liggen? Je wilt toch een meting doen op 1 meter?
En hoe "hard" moet het signaal naar de boxen zijn?
Specsmetingen worden normaal gesproken uitgevoerd op 1 meter afstand, met 1 watt op de speaker in full space, dus waarbij de speaker geen voordeel mag hebben van objecten of oppervlakten die in de buurt staan (ook de grond niet). Mocht je geen vliegmiddel hebben, of je kan de speaker om een andere reden niet de lucht in krijgen, kan je bijna hetzelfde meten door je speaker op z'n kop te zetten en de meetmicrofoon op twee meter afstand te hangen.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-8-2005 17:55

Webbie schreef:

Duits verstaan is géén probleem, maar spreken is een ander verhaal. Is het niet goed spreken van de Duitse taal géén probleem dan? Cursus is niet duur vind ik, en als het taalprobleem géén opstakel is, zal ik er eens serieus over nadenken.
Wellicht kun je de vragen aan Norbert Wessel in het Engels stellen. Tijdens de workshop worden vaak engelse termen door elkaar gegooid waar de Duitsers wat moeite mee hebben :)

Als er enkele mede Hollanders mee gaan die de Duitse spreektaal wel goed beheersen, dan is er geen probleem, toch?

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-8-2005 18:00

Ferdy schreef:

Webbie schreef:

Eén ding begrijp ik niet.
Waarom moet de microfoon op 2 meter liggen? Je wilt toch een meting doen op 1 meter?
En hoe "hard" moet het signaal naar de boxen zijn?
Specsmetingen worden normaal gesproken uitgevoerd op 1 meter afstand, met 1 watt op de speaker in full space, dus waarbij de speaker geen voordeel mag hebben van objecten of oppervlakten die in de buurt staan (ook de grond niet). Mocht je geen vliegmiddel hebben, of je kan de speaker om een andere reden niet de lucht in krijgen, kan je bijna hetzelfde meten door je speaker op z'n kop te zetten en de meetmicrofoon op twee meter afstand te hangen.
Je valt in herhaling laugh :D

Clou is dat de koppeling van de microfoon met de grond + 3dB is en de koppeling van de speaker ook +3 dB is, dus +6 dB in totaal. Door de afstand van de meetmic te verdubbelen naar 2 meter krijg je -6 dB en krijg je dus hetzelfde resultaat als een full space meting bij 1W en 1 meter.

Bij half space metingen ligt de speakerbox in een put en de meetmic 1 meter boven de speaker. Het klankboard moet gelijk zijn met de grond. Beneden de 200 Hz loopt het aantal dB's op tot +6 dB. Een aantal fabrikanten, zoals HK Audio maakt daar nogal misbruik van en laat dit voor het gehele frequentiebereik gelden.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-10-2005 00:38
Hallo,

Laatste Update:

- Ivo (Iven) maakt van de week de twee T-300 kastjes na. Een van de oude originele kastjes gaat morgen op de post als voorbeeld.

- Warnex bestel ik ook binnenkort hier in Nederland. Het plan is om zo spoedig mogelijk de SP-1's en de T-300's te gaan coaten.

- Alleen nog even een goedkoop adres vinden voor de Penn hoekjes. En proberen om een identiek handvat te vinden wat origineel op de T-300's zat. Misschien dat Ivo er aan kan komen.

- Keuze passief en aktief aansturen (met gebruik van speakon's) van de SP1's word gedaan volgens Dre zijn idee.

- In eerste instantie wou ik de Crest CPX-2600 aanschaffen om het laag te versterken (en mijn huidige Crest CPX-900 voor het hoog), maar ik ben inmiddels toch van idee verandert. Ik ben nu op zoek naar een 2dehands Crest Ca6 (voor het laag) en eventueel een Crest Ca2 (voor het hoog). Misschien weet iemand van jullie iets te koop tegen een schappelijke prijs.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-10-2005 06:42
En proberen om een identiek handvat te vinden wat origineel op de T-300's zat
even kijken of Penn die ook heeft.
(waarschijnlijk een straphandele ?)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)