Forum > Zelfbouw Speakers

project topkasten eminence

(57 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
11-6-2004 15:37
Afschrijving? je bedoelt zeker arbeidskosten happy :) want ik zie geen reden waarom je meer af moet schrijven op zelfbouw dan op een fabriekskastje.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
11-6-2004 16:15

Dré schreef:

bartsegers schreef:

ik kreeg vandaag de feedback, van de twee eminence topkasten die ik onlags op aanvraag had gebouwd.
aangezien ik zelf al errug tevreden was met het eindresultaat, d8 ik dat het wel goed zat.
vandaag dus, de koper die me meelde.
hij was naar een elektroboer geweest, en na lang luisteren naar zijn set, luisterde hij naar de ax12 van dap. en voor hem was 1 ding duidelijk. BAGGER. tov de zelfbouw. minder details in het hoog, "wegvallende stemmen op hoog nivea" en beduidend minder diepgang.
ik weer tevreden nadat ik dit hoorde. aangezien we nu een zelfbouw topje van minder dan 200 zetten tegenover een ax12. (250 euro?)
Moet een factor 2 tussen zitten wil het uit kunnen (reken namelijk ook afschrijving e.d.). Dus als je voor 200 euro (HELEMAAL COMPLEET INCLUSIEF ALLE MATERIAAL) een kastje kunt maken dan moet je die vergelijken met een 400 euro fabriekskastje. Dan kom je dub (bijvoorbeeld) in de buurt van de LEM X-300 (kom maar langs, zetten we ze naast elkaar ;-)
nou lekker dre :)
die wedstrijd gaat neimand aan. kunnen jouw huisman tops overweg met twee maal zo dure fabriekskasten?
tevens is er bij de bouw in verhouding meer geld gegaan naar drivers, dan naar afwerking.
alles zit er wel op, maar geen duur foam/rooster/trimite lak .
plain simple 18mm mdf, met hoeken,handvatenaansluiting.
en een laag zwarte verf.
ja blijft altijd gevoelig dat zelfbouwen. de een vind het niks de ander beleefd er veel plezier aan. (ikke dus wel)
de persoon in kwestie wilde voor 400 euro twee tops, en ik denkd at we er het maximale zo uit hebben gehaald.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-6-2004 17:05

bartsegers schreef:

nou lekker dre :)
die wedstrijd gaat neimand aan. kunnen jouw huisman tops overweg met twee maal zo dure fabriekskasten?
Ja potverdorie zeg. Keer op keer heb ik in het forum aangeroerd dat juist DAT mijn criterium was voor wel of niet een levensvatbaar ontwerp. En nu het een keer tegen je werkt begin je te piepen! laugh :D

Da's dus de reden dat ik het 2W-250 ontwerpje teruggetrokken heb. Het kan niet meer op tegen kastjes in de 500 euro prijsklasse (vroeger WEL!!!).
ja blijft altijd gevoelig dat zelfbouwen. de een vind het niks de ander beleefd er veel plezier aan. (ikke dus wel)
de persoon in kwestie wilde voor 400 euro twee tops, en ik denkd at we er het maximale zo uit hebben gehaald.
Zelfbouwen blijft leuk (als bezigheid alleen al ;-). Maar als het gaat om geld besparen dan is het belangrijk alles mee te wegen. Een setje fabriekskastjes krijg je over een tijdje nog een goede prijs voor. Zelfbouwspeakers zijn 2e hands gewoon veel minder waard. Da's een van de redenen waarom een zelfbouwkastje moet kunnen concurreren met fabriekskastjes in een 2 x hogere prijsklasse.

Bij baskastjes lukt dat nog steeds erg goed MAAR bij topkastjes (waar de betere fabrikanten het tegenwoordig voor elkaar krijgen een goed geluid uit goedkope drivertjes te halen) is het gewoon VEEL moeilijker.

En vergeet ook niet het "meelulgehalte". Iemand zal niet snel je kasten afvallen als hij weet dat je ze zelf ontworpen hebt (mensen zijn op de een of andere manier altijd bang dat je daar boos om zou worden... ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
11-6-2004 19:33
okido prima hoor :)
het zelfbouwen is iig bij mij altijd allen om: 1. zelf maken, 2 interessant, 3 misschien rendabeler, vanwege het zeker te weten niet doorverkopen.

wel jammer dre, dat je de kits misschein allemaal laat verdwijnen.
wat is dan precies de reden dat de fabrikanten wel kunnen en bv jij niet?
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
12-6-2004 11:37

bartsegers schreef:

okido prima hoor :)
wel jammer dre, dat je de kits misschein allemaal laat verdwijnen.
wat is dan precies de reden dat de fabrikanten wel kunnen en bv jij niet?
Ik denk dat zij wel even een stukje goedkoper inkopen en veel gebruik maken van "eigen" materiaal. Dat in tegenstelling tot dré die niet even z´n eigen speakertjes ontwerpt maar die moet inkopen. En massa productie brengt ook nog eens schaalvoordelen mee, en dat is het ´m juist: de massa verpletterd (heel vaak) het kleine grut....
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
12-6-2004 18:06
je idd, daar zit wel een punt.
maaar luc, de drivers die je soms los kan kopen, zijn dan ook niet duur.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-6-2004 00:33
En dan kom je bij het volgende punt...

- Is de driver er volgend jaar nog?

- Heeft de driver volgend jaar (of de volgende zending) nog de zelfde specs?

Beyma heeft besloten de 12M300 te vervangen door de 12M400. Dit zou voor mij dus betekenen dat ik het filter opnieuw moet ontwerpen. De tijd die daar in gaat zitten is er gewoonweg niet meer.

Fabrieken hebben de mogelijkheid om duizenden zoniet tienduizenden euro's aan ontwikkelkosten te verdelen over duizenden en duizenden kastjes. Als goed willende zelfbouwer kun je dat gewoon niet voor elkaar krijgen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
13-6-2004 00:45
nou dre dan valt 1 factor nu dus voorgoed af (voor jou) en dat is het behalen van beter resultaat, met minder geld. (of zelfde geld)
betekent niet dat je r geen fun, en vooral vOLDOENING van kan hebben toch dre?!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)