Forum > Geluid

Goed geluid

(61 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
17-1-2004 17:04
Klopt niet helemaal
EAW heeft ook kasten met een 1" in
Waarschijnlijk heb je het over de KF 850 serie ?
sis
Yaps heb het inderdaad over fervente 850 gebruikers als ik over 2" in EAW praat.
Het KLINKT niet superhard, maar het IS wel behoorlijk hard.
Dat is juist het mooie toch? Het gaat superhard, maar irriteert niet.
Wanneer gaat iets hard klinken? Juist, als het vervormt.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
17-1-2004 17:35
Ben blij dat ik daar geen last van heb van die 2"
Ik gebruik de JF100 e met een 1" en die klinkt wel goed ( gelukkig )
voor mijn doel max 250 à 300 man ruim voldoende met 2 kastjes per kant
laugh :D laugh :D laugh :D
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
12-2-2004 14:51
In een recent project zijn we samen met de opdrachtgever op zoek gegaan naar de 'ultieme club sound'. Uitgangspunt was dat het tijdens een club avond of dance-evenement avond uitermate belangrijk is de emotie van de muziek over te brengen op het publiek. En om dit te bereiken (was de conclusie) moet je een 'kristalhelder en prettig' geluid neer zetten met voldoende volume, en voelbare, uiterst strakke en diepe bassen.
Voor de geïnteresseerden ... morgen(ochtend) is er voor Nike France een demo gepland van het betreffende systeem (Jimmy Woo, Amsterdam). Nu is dit een club waarvan ik denk dat velen van jullie er niet snel zullen belanden. Mochten jullie geïnteresseerd zijn om toch eens te luisteren, morgen bestaat er dus een mogelijkheid. Laat het s.v.p. even per mail weten
MezzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 1-12-2005
Berichten: 95
16-2-2004 22:10
wil je goed geluid horen, moet je een keer in poppodium Mezz in Breda komen luisteren. waar ik een trotse medewerker ben
exit-clear
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-2-2004 23:24
2 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 17-2-2004 10:22
Enige toelichting is wel handig bij dit soort opmerkingen lijkt mij, met name wanneer je even de moeite neemt om de oorspronkelijke vraag van de OP [EDIT] Michel van de Beek dus [EDIT] te lezen.
Michel van de beekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2002
Laatste: 23-8-2011
Berichten: 72
17-2-2004 02:12
Okee ... hele goede opmerking Sylvia, weet niet of je op mijn opmerking doelt, of van meneer mezzz.

In ieder geval, als starter van dit onderwerp was ik erg benieuwd naar wat mensen nu ervaarden als de ultieme (club)sound. Hier denken namelijk vele mensen totaal anders over. De aanleiding voor deze vraag was een project waar de klant op zoek was naar een specifieke sound, die hij ook nog eens goed wist te omschrijven, en "de ultieme club-sound" noemde.

Het project is reeds afgerond (zie: www.pbaudio.nl/pbviewnewsmsg.aspx?cmd=viewmsg&msgid=137 ) ... aangezien vele van dit forum niet snel in die club zullen komen, dacht ik dat het wellicht een leuk gebaar zou zijn om de geinteresseerden uit te nodigen om te ervaren wat onze klant ervaart als de ultieme clubsound.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
17-2-2004 15:34
Ik zie dit topic een beetje laat, en heb toch wel wat te zeggen.
Michien haal ik dingen naar voren die al gezegt zijn, ik heb niet het hele topic gelezen, enkele de laatste reacties en de oorspronkelijke vraag van Michel.

Ik zou toch meer richting hifi niegen in ee club. Ik zie op de foto's dat er flink wat F1 hangt/staat. Ik heb F1 nog nooit zelf gehoord dus ik kan hier weinig over kwijt.

De ultieme sound is heel erg moeilijk te beschrijven. Termen als helder, strak en diep laag en niet irriterend zeggen eigenlijk nix.
ik zou niet met woorden kunnen omschrijven wat ik ultiem vindt klinken (ik kan wel zeggen dat het eaw 850 in hollywood rotterdam niet echt ultiem is sad :( )

wil je dit soort dingen goed aanpakken en een systeem kiezen uit de vele aangebode systemen dan zul je of heel veel luister tests moeten doen, of de systemen compleet uitkleden tot het begin van de ontwerp fase.

De derde meer voor de hand liggende optie is zelf een systeem ontwerpen. Hier kun je pas wat doen aan de sound van het systeem.
Om maar even een sprong te maken naar de hifi ontwerp wereld... De basis van een hoogwaardig klinkend systeem zit um over het algemeen in de fase reinheid. Binnen hifi land zijn er hele leuke dingen te vinden om de fase reinheid van een systeem optimaal te maken en zo de overgang in de meerweg systemen zo vloeiend mogelijk te maken. Het goed kunnen weergeven van een blokgolf schijnt een goede maatstaaf te zijn om een systeem aan te beoordelen. De blokgolf kan aangeven of de overgangen tussen de verschillende drivers soepeltes verloopt.

Als we eens gaan kijken wat er zoal naar voren word geschoven als zeer goed klinkende systemen dan zien we verschillende dingen. De breedbanders schijnen het heel geod te doen (uit ervaring kan ik zeggen dat een goede breedbadner verschrikkelijk mooi klinkt in het mid/hoog, ook voor de house muziek).
Voor het laag schijnt dipole zeer goed te klinken (binnenkort kan ik hier meer over zeggen, de dipole drivers zijn onder weg).

Deze twee optie's zul je niet in een club tegen komen. Dipole heeft geen rendement en al helemaal geen max spl. goede breedbanders zijn zeer kwetsbaar en zijn absoluut niet zwaar te belasten.

Een andere systeem dat door veel audiofiele als goed klinkend word bestempeld is een hoorn geladen systeem. Nu is F1 al volledig hoorn geladen, maar is het ook geschikt voor hifi geluid in kleine tot middel grote zalen?!
Als ik zo eens naar die kasten kijk zou ik zeggend at het beter kan. Rechte ronde tractrix hoorns zouden beter moeten klinken in eht mid dan de viekante versie.
Rechte exponentiele hoorns schijnen beter te zijn voor het laag dan een bandpass hoorn.
De gebruikte drivers hebben ook invloed op de kwaliteit. verglijk eens twee mid drivers in een mid hoorn. De een met een extreem licht en stijf membraam en sterke aandrijving, en de ander "gewoon" (zoals deze op de pa markt te krijgen zijn). Ik kan je verzekeren dat het lichte membraam beter zal klinken (heb een dergelijk verglijk gedaan met 10 cm drivers in en ronde 200 Hz horn).

Mijn mening, heeeeeeel veel luisteren. Of heel veel ontwerpen/proto types bouwen met hifi op de voorgrond.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
17-2-2004 17:52
Hoi Michiel,

Je typt hier heel wat info neer, maar ik denk niet dat iedereen hier direct weet wat dat allemaal betekend...

De macht van Funktion-One zit hem voor een deel in de fasepluggen. Daardoor kan de midhoorn doorlopen tot een onwaarschijnlijke 6000Hz. De 1" driver wordt dus zeer hoog ingezet en klinkt daardoor enorm goed. De gebruikte 8" voor de mid en mid/hoog heeft veel minder last van vervormingen dat de traditionele 2" compressiedrivers. Maar je moet maar eens naar een setje F1 gaan luisteren dan weet je wat ik bedoel.

Verder denk ik dat de verschillen tussen ronde hoorns en vierkante hoorns toch vooral in de spreiding zitten. En een bolvormige afstraling is voor PA niet echt optimaal omdat verschillende kasten dan lastig koppelen zijn.

Het laag in de club die Michel noemt bestaat niet alleen uit de F-218 bandpasshoorns maar wordt ook nog eens ondrsteund door 2x Infra met hoornextensie.

MVG Contour
MezzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 1-12-2005
Berichten: 95
17-2-2004 18:44
bedoelen jullie het F1 waar EML (belgische verhuurbedrijf) ook F2 van heeft?
exit-clear
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
17-2-2004 23:46
Neen Mezz, F2 van EML is van MArtin Audio.

F1 is de afkorting voor Funktion - One. Zie www.pbaudio.nl
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)