Forum > Licht

Lichtbrug buiten en kans op regen

(55 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
12-7-2012 08:25
Ik zie nog steeds de logica niet achter "je moet je maximale last door twee delen als het boven mensen hangt".
Als een statief 200kg kan dragen als er geen mensen onder lopen, dan kan het ook 200kg dragen als er wél mensen onder lopen. Die opgegeven waardes horen met een ruime VF te zijn dus waar is de noodzaak om dan nog eens te gaan delen? (tenzij je een of ander chinees kutstatief gebruikt, maar een VMB/Doughty/GUIL/Fenix/ALP/etc...)

Dat je niet moet gaan liften wanneer er mensen onder lopen is ook gewoon logica. Maar als er op een liftstatief staat dat het 200kg belast mag worden, dan moet je toch niet in je broek gaan pissen als er 170kg op ligt zeker.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-7-2012 10:05

bomdes schreef:

Ik zie nog steeds de logica niet achter "je moet je maximale last door twee delen als het boven mensen hangt". Als een statief 200kg kan dragen als er geen mensen onder lopen, dan kan het ook 200kg dragen als er wél mensen onder lopen.
Om de veiligheidsfactor te verhogen.

Een nieuw statief kan wellicht 200kg dragen. Maar hoe zit het met die belastbaarheid na 5 jaar? Hoe zit het met die belastbaarheid bij een hoge temperatuur? Hoge luchtvochtigheid of veel zonlicht? Of wanneer het statief iets scheef staat? Of wanneer de last op het statief niet statisch is maar dynamisch (bijvoorbeeld wanneer uhm... er met bewegend licht gewerkt wordt)? Of bij een windlast? (iets dat buiten wel eens kan gebeuren).

Oftewel: Er zijn allemaal factoren die niet meegenomen zijn in het hele belastingsverhaal. Vandaar dat er altijd met een veiligheidsfactor gewerkt wordt. Die factor wordt, zodra er mensen onderdoor kunnen lopen, verdubbeld om nog meer marge in te bouwen (veiligheidsmarge).

Overigens vind ook die gehanteerde marges behoorlijk groot (groter dan ik bijvoorbeeld zie bij een hangende lamp in een huiskamer (waarbij ik wel eens denk "dat dit blijft hangen zeg...")). M'ja... Ik heb die rigging-/hijs-/lift- regels dan ook niet bedacht. Als je wilt dat de verzekering eventuele gevolgen dekt dan zul je volgens mij moeten voldoen aan die regels. Doe je dat niet dan heeft de verzekering een mooie ingang om een claim af te wijzen (en daar zijn verzekeringsmaatschappijen dol op).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
12-7-2012 11:02
Ik ga zeker akkoord met je stelling hoewel sommige dingen al te counteren zijn door goed plaatsen en gewoon common onderhoud (lier onderhouden, staalkabel op tijd vernieuwen)

Maar mijn punt is eerder: er wordt een VF geëist, dat is normaal, maar zo'n statief heeft logischerwijs toch al een VF ingebouwd?
Neem nu een 1ton sling, daar staat bij mij letterlijk op dat ze peak load 4 ton kunnen houden.
Als we er dan vanuit gaan (want ik ken de VF van een VMB statief niet), dat de VF hier 3 is. Dan wil dat zeggen dat peak load voor zo'n statief 600kg zou zijn. Is het dan echt nodig van nog eens te halveren en x 0.75 te doen? Dan wil het zeggen dat je aan je statief dat past door de knieen gaat aan 600kg maar 75kg mag hangen.
Dynamische last van bewegend licht lijkt me toch wel een beetje overdreven, ik heb nog nooit een truss of een statief maar 1mm zien bewegen van een moving head. Zelfs niet als er 12 stuks 250W koppen in hangen (want daar gaat het op dit niveau over, met van die 1700W kannonen kan het mss wel een andere zaak zijn).

Trek zo een gekheden door naar bv wagens, en dan moet je al een Freighliner aanschaffen alvorens je een gesloten aanhanger van 1 ton mag trekken.

Waar ik mij dan ook vragen bij stel: iedereen loopt altijd maar hoog tegen de muren op over VF van de statieven. Maar de truss reppen we geen woord over. Als we daar dan dezelfde lijn in gaan trekken, dan moeten we voor 10m te overbruggen ook maar meteen H44 gaan gebruiken, want dan schiet er met halveren en x 0.75 nog een puntlast van 40kg per meter over. Net genoeg voor een MH en 4 spotjes.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-8-2012 13:32
hier weer een desastreus voorbeeld van wat het weer in enkele minuten kan doen.
Niemand had buienradar aangezet blijkbaar.....

Er staan veel filmpjes op het net van dit voorval van gisterenavond.
Wat mij opvalt is dat je het zware weer letterlijk ziet aankomen.
Als je zo'n scherp afgerande laag wolken ziet welke snel op je afkomt,
weet je toch dat het foute boel word?
Niemand denkt aan ontruimen.

Wat mij ook opvalt is dat wanneer de grote tent net ingestort is,
er vrijwel niemand op het idee komt om mensen in en onder te de tent te gaan helpen.

Wat me ook opvalt is dat niemand op het idee komt om de stroom in die tent uit te zetten.

Duidelijk komt er weinig terecht van een al dan niet aanwezig geen calamiteiten protocol.

In De verenigde staten was ook een dergelijk festival bezig met noodweer op komst hebben ze daar ontruimt,
en na twee uur hebben ze het festival hervat zonder één gewonde.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat ik het ongelooflijk vervelend vind voor allen die daar zijn geweest en gewerkt hebben, maar bovenstaande moest me even van het hart.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
5-8-2012 14:52
Duidelijk lijkt me dat Tom aan het speculeren is zonder van de hoed en de rand te weten. Dat vind ik altijd een erg gevaarlijke bezigheid.

- Wist men dat het zo hard ging waaien kon het ook alleen een flinke regenbui zijn? Een valwind is moeilijk te voorspellen.
- Had men de tenten afgesloten zonder dat het was gaan waaien dan waren er misschien mensen onderkoeld geraakt en had dat ook voor vervelende taferelen kunnen zorgen. Bovendien was de wereld dan weer te klein omdat deze onderkoelden voorkomen hadden kunnen worden door de tent niet af te sluiten.
- Als men wilt ontruimen moet er natuurlijk wel een alternatief zijn waar men terecht kan. In een onweersbui een hoop mensen midden in een weiland laten staan is ook geen slim idee.
- Bij eerste hulp geld dat je eigen veiligheid in alle gevallen op de eerste plaats staat. Zomaar een tent binnenrennen zonder te weten of de situatie inmiddels stabiel is is geen goed idee.
- Stroom uitzetten is ook niet per definitie een goed idee. Er is te zien dat de blinders aangezet zijn om zoveel mogelijk zicht te hebben in de tent. Stroom uit had voor meer paniek en gewonden kunnen zorgen.

Achteraf heeft iedereen de wijsheid in pacht. Zonder meer informatie vind ik de kritiek van Tom echter erg voorbarig.

Concert at Sea 2011 was afgelast omdat zware weersomstandigheden voorspeld waren. Een hele verstandige keuze. Helaas is het weer te instabiel om dit soort situaties altijd aan te zien komen.

De enige structurele oplossing lijkt mij dat de eisen die aan dit soort tijdelijke constructies gesteld worden en gecontroleerd worden. Dat is echter een discussie die al langer speelt en moeilijk op te lossen is, mede omdat controlerende instanties vaak niet over de juiste kennis blijken te beschikken. Het feit dat veel festivals ook financieel in zwaar weer zitten zou geen excuus mogen zijn, maar helpt niet bij het voorkomen van deze situaties.

[edit]
Filmpje
Wat was er gebeurt als ze de tenten hadden afgesloten denk je? Ik gok dat met met zo'n lading hagel eigenlijk nog wel meer gewonden zouden zijn geweest....
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-8-2012 18:50

big bang schreef:

- Wist men dat het zo hard ging waaien kon het ook alleen een flinke regenbui zijn? Een valwind is moeilijk te voorspellen.
Als je iets van weer weet, weet je dat zo'n scherpe rand aan de onderkant van de bewolking per definitie zeer slecht weer met veel wind, veel regen en vaak ook hagel oplevert.
- Had men de tenten afgesloten zonder dat het was gaan waaien dan waren er misschien mensen onderkoeld geraakt
Je hebt met tenten twee keuzes:
of je sluit hermetisch af, zodat er geen wind in de tent komt zodat de wind geen druk kan opbouwen in de tent,
of je laat hem aan zoveel mogelijk kanten open, zodat de wind er doorheen kan, en ook weer weg kan wederom zodat er geen druk op kan bouwen. Eén plek open is vragen om problemen zonder luchtsluis.
- Als men wilt ontruimen moet er natuurlijk wel een alternatief zijn waar men terecht kan. In een onweersbui een hoop mensen midden in een weiland laten staan is ook geen slim idee.
Je zou toch verwachten als je dergelijk weer ziet aankomen dat er enige actie ondernomen word. Niets doen is op zeker niet de juiste tactiek.
- Bij eerste hulp geld dat je eigen veiligheid in alle gevallen op de eerste plaats staat. Zomaar een tent binnenrennen zonder te weten of de situatie inmiddels stabiel is is geen goed idee.
Tuurlijk denk je om je eigen veiligheid, maar hier zie je gewoon iedereen weg rennen NADAT de tent al een tijdje neer is gegaan.
Je zie maar een enkel persoon richting de tent kijken. Terwijl er ongetwijfeld mensen om hulp roepen in die tent.
Ik zou dat niet kunnen, ik zou hulp bieden.
- Stroom uitzetten is ook niet per definitie een goed idee.
Regen= nat, tent, nat, ijzer, en stroom, dat gaat op zeker niet veilig samen.
Het eerste wat de brandweer doet als ze bij een calamiteit komen is het gas en de stroom afsluiten, en dat doen ze niet zonder reden.
Achteraf heeft iedereen de wijsheid in pacht. Zonder meer informatie vind ik de kritiek van Tom echter erg voorbarig.
Ik heb die wijsheid niet in pacht, dat zijn gewoon dingen die in een calamiteiten plan van te voren gewoon vast saan. Je bent dat officieel zelfs verplicht bij het aanvragen van je vergunning te kunnen overleggen bij een evenement van meer dan (ik dacht) 100 bezoekers, dat getal kan ook iets hoger of lager liggen.
Ik heb kritiek op wat ik op de filmpjes zie, ik zie NIETS gebeuren, niemand neemt stappen of maatregelen, iedereen wacht af.
De enige structurele oplossing lijkt mij dat de eisen die aan dit soort tijdelijke constructies gesteld worden en gecontroleerd worden.
Je kunt eisen stellen wat je wilt, maar boven windkracht 8 houd bijna alles op.
Wegwezen is dan het devies.
Meestal is dan ook de regel dat er boven windkracht 8 elke tent ontruimd word.
Staat te lezen in de contracten van de tentenbouwers die ik tot nu toe heb ingezien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)