Forum > Algemeen Forum

Bouwen stroomkast

(84 reacties. Pagina 6 van 9)
Moderator(s): Dré
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
4-6-2011 21:54
Ik heb nog een paar aanpassingen gedaan in het schema:
https://www.db-rental.be/krachtstroomv4.gif

* De 3 lampjes vóór de 6A automaat gezet. Ok?
* Aansluiting 24 naar 22 verplaatst (zie PDF)
* Het bewakingsrelais gevoed met L2 i.p.v. L1 (zie hieronder)
* Bypass schakelaar toegevoegd om 4 polig relais manueel te kunnen schakelen (zie hieronder)

Toen ik eens meeliep met een firma licht en geluid hier in de buurt, heb ik eens meegemaakt dat er 3x220V aanwezig was i.p.v. 3x380V. Wat inhield dat we bij het inpluggen van de stroomkast (apparaten waren nog niet aangesloten uiteraard) dus 110V op de schuko's kregen. Bij deze 3x220V aansluiting waren namelijk enkel 3 lijndraden aanwezig en geen nul, de oplossing om toch 220V op de schuko's te krijgen was 1 fasedraad als nuldraad te gebruiken, zo hadden we 2x220V.

Ik wil dat dit met mijn kastje ook kan (fase als nul gebruiken), en aangezien de testknop op het aardlek werkt met ingangen L2 en L3, kan ik enkel L1 gebruiken als nul. Daarom heb ik het bewakingsrelais gevoed met L2. Nu denk ik dat dit overbodig is omdat ik vermoed dat het bewakingsrelais niet ingeschakeld kan worden als er een lijndraad ontbreekt. @Joep, weet jij juist hoe dat zit?

Andere oplossing om het kastje toch te kunnen laten werken op 3x220V is dan eventueel het bewakingsrelais gewoon te bypassen door de magneetschakelaar te voeden via een bypass-schakelaar.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 2073
5-6-2011 11:37

dfreak schreef:

* De 3 lampjes vóór de 6A automaat gezet. Ok?
Okay, maar waarom?
Toen ik eens meeliep met een firma licht en geluid hier in de buurt, heb ik eens meegemaakt dat er 3x220V aanwezig was i.p.v. 3x380V. Wat inhield dat we bij het inpluggen van de stroomkast (apparaten waren nog niet aangesloten uiteraard) dus 110V op de schuko's kregen. Bij deze 3x220V aansluiting waren namelijk enkel 3 lijndraden aanwezig en geen nul, de oplossing om toch 220V op de schuko's te krijgen was 1 fasedraad als nuldraad te gebruiken, zo hadden we 2x220V.
Dan heb je wel op een oud stuk van het net gezeten, volgens mij zit dit in België inderdaad nog wat vaker. Dit houdt in dat je 132V tussen fase en nul hebt, en 230 tussen twee fases. Je kunt nog steeds alle 3 de fases gebruiken, maar op elke wcd zullen dan 2 fases komen ipv. fase en nul. Je krijgt dan L1-L2, L2-L3 en L3-L1 waar je nu eigenlijk L1-N, L2-N en L3-N hebt. Met alleen de magneetschakelaar te bedienen ben je er dan nog niet. Je moet dan immers je fase ipv de nullen aansluiten, en deze van elkaar ontkoppelen. Hier heb je dan weer een 3 polige wisselschakelaar of 2 3 polige magneetschakelaars (die je interlockt) voor nodig.

Het bewakingsrelais zal inderdaad niet werken, omdat dit gewoon een onderspanning is, wanneer alles voor de rest hetzelfde aangesloten blijft.

Het lijkt me eerlijk gezegd een beetje riskant om een dergelijke aansluiting omschakelbaar te maken. Risico is 400V op je shuko´s bij een nogmale aansluiting.
Niet goed, wel hard!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-6-2011 12:13
AED had/heeft kasten die je volledig om kan schakelen tussen ster en driehoek voor dat soort oude netten maar als je dat goed wil doen mag je behoorlijk verbouwen in je ontwerp volgens mij.

Je zegt dat het bewakingsrelais uitschakelt als er 1 fase uitvalt. Wil je zoiets wel? Ik (en vele anderen) zeker vaak zelfs krachtaansluitingen met 3 losse 1-polige automaten zodat niet gelijk de volledige voeding wegvalt als er wat misgaat op 1 fase.
Kan, zeker als je een beetje nadenkt bij het prikken, het verschil zijn tussen volledig stil/donker en slechts een paar lampen of wat subjes missen.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
5-6-2011 12:22

joepurlings schreef:

dfreak schreef:

* De 3 lampjes vóór de 6A automaat gezet. Ok?
Okay, maar waarom?
Dan kan je meteen al zien bij het insteken van de CEE32 stekker of er al dan niet problemen zijn. Als ze alle 3 branden kan je de 6A van de beveiliging aanzetten enz... Dat is mijn gedachte erachter...

joepurlings schreef:

Dan heb je wel op een oud stuk van het net gezeten, volgens mij zit dit in België inderdaad nog wat vaker. Dit houdt in dat je 132V tussen fase en nul hebt, en 230 tussen twee fases. Je kunt nog steeds alle 3 de fases gebruiken, maar op elke wcd zullen dan 2 fases komen ipv. fase en nul. Je krijgt dan L1-L2, L2-L3 en L3-L1 waar je nu eigenlijk L1-N, L2-N en L3-N hebt. Met alleen de magneetschakelaar te bedienen ben je er dan nog niet. Je moet dan immers je fase ipv de nullen aansluiten, en deze van elkaar ontkoppelen. Hier heb je dan weer een 3 polige wisselschakelaar of 2 3 polige magneetschakelaars (die je interlockt) voor nodig.

Het bewakingsrelais zal inderdaad niet werken, omdat dit gewoon een onderspanning is, wanneer alles voor de rest hetzelfde aangesloten blijft.

Het lijkt me eerlijk gezegd een beetje riskant om een dergelijke aansluiting omschakelbaar te maken. Risico is 400V op je shuko´s bij een nogmale aansluiting.
Bedoelde niet echt om het met een knop omschakelbaar te maken, gewoon in de stekker aan de kabel de nul eruit en een fase in de plek.
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
5-6-2011 12:31

CyberDance schreef:

Je zegt dat het bewakingsrelais uitschakelt als er 1 fase uitvalt. Wil je zoiets wel? Ik (en vele anderen) zeker vaak zelfs krachtaansluitingen met 3 losse 1-polige automaten zodat niet gelijk de volledige voeding wegvalt als er wat misgaat op 1 fase.
Kan, zeker als je een beetje nadenkt bij het prikken, het verschil zijn tussen volledig stil/donker en slechts een paar lampen of wat subjes missen.
Dat klopt. Maar als de stroomaansluiting in de zaal bij het inpluggen van mijn kastje in orde is, is de kans klein dat er tijdens het feest een fase wegvalt lijkt mij. Als er kortsluiting is op een van mijn schuko's gaat enkel de betreffende eindautomaat eruit.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 2073
5-6-2011 12:40
Dat zou kunnen inderdaad, je kunt ook een verloopje maken, maar verstop dit goed razz :p
Zelf heb ik aan "potentieel gevaarlijke verloopjes" altijd een Mennekes Steck Stop met een hangslotje zitten.
Zo ben ik er zeker van dat niemand deze "per ongeluk" gebruikt.

Op deze manier offer je wel 1/3 van je vermogen op, maar het bespaart je inderdaad een volledig omschakelbare kast te bouwen.
Het uitschakelen van de beveiliging zou ik tevens met een sleutelschakelaar uitvoeren, tegen ongewenste bediening.

Het nut van het later inschakelen van de 6A automaat zie ik niet echt in. De beveiliging doet z´n werk wel, dus het heeft niet echt zin om eerst de lampjes te controleren en dan pas handmatig de beveiliging te activeren.
Niet goed, wel hard!
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
5-6-2011 12:43

joepurlings schreef:

Mennekes Steck Stop met een hangslotje zitten.
Zo ben ik er zeker van dat niemand deze "per ongeluk" gebruikt.
Kijk! Daar is over nagedacht!
https://img-europe.electrocomponents.com/images/R491355-91.jpg
Nu ook op internet!
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
5-6-2011 12:54

joepurlings schreef:

Het nut van het later inschakelen van de 6A automaat zie ik niet echt in. De beveiliging doet z´n werk wel, dus het heeft niet echt zin om eerst de lampjes te controleren en dan pas handmatig de beveiliging te activeren.
Ja daar heb je een punt.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-6-2011 13:11

dfreak schreef:

CyberDance schreef:

Je zegt dat het bewakingsrelais uitschakelt als er 1 fase uitvalt. Wil je zoiets wel? Ik (en vele anderen) zeker vaak zelfs krachtaansluitingen met 3 losse 1-polige automaten zodat niet gelijk de volledige voeding wegvalt als er wat misgaat op 1 fase.
Kan, zeker als je een beetje nadenkt bij het prikken, het verschil zijn tussen volledig stil/donker en slechts een paar lampen of wat subjes missen.
Dat klopt. Maar als de stroomaansluiting in de zaal bij het inpluggen van mijn kastje in orde is, is de kans klein dat er tijdens het feest een fase wegvalt lijkt mij. Als er kortsluiting is op een van mijn schuko's gaat enkel de betreffende eindautomaat eruit.
Moah, er zijn meer redenen te bedenken. Hoofdzekering van een fase op locatie die eruitklapt kan een reden zijn, het gebeurt maar al te vaak dat het totaal aantal verbruikers en/of aansluitingen de hoofdaansluiting zwaar overschrijdt. Of je zit op een evenement aangesloten op andere stroomverdelers en de catering maakt er een puinhoop van waardoor eea eruit klapt, dat moet ook niet per se een eindgroep zijn. Dan ga jij helemaal uit, terwijl je zonder kwaad ook prima kan draaien met een missende fase (al dan niet met wat minder vermogen, lampen, maar er is iig muziek/licht en je voorkomt het "alles viel uit" gevoel/praatje bij de feestgangers).
De bypass is in ieder geval een nuttige toevoeging, dan kan je hoe dan ook in ieder geval wel verder als eea niet gelijk opgelost kan worden.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
5-6-2011 13:13

dfreak schreef:

* De 3 lampjes vóór de 6A automaat gezet. Ok?
Niet OK! Welke sectie van draad gebruik je naar de lampjes toe, meestal is dit maar 1mm² of zo, en wordt dus beveiligd door een 32A automaat van de zekeringkast.
Zet de lampjes gewoon achter de 6A automaat.

Waarom heb je eigenlijk geen hoofdautomaat van 32A in je kastje, kan handig zijn om te zorgen dat je nooit meer dan 32A door je kabel kan trekken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)