Forum > Licht

T-4 balk voor ledparren

(65 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
26-8-2008 14:12

didier schreef:

@Dré: Ik soldeer rood op plus, zwart op min, geel/groen op aarde. Bovendien heeft het diverse malen gewerkt, als het verkeerd gesoldeerd was zou het vanaf het begin niet moeten werken toch?
Ik vroeg niet wat je aan wat soldeerde maar HOE je soldeerde. En die vraag is dus niet beantwoord waardoor ik DENK dat je iets totaal over het hoofd gezien hebt (terwijl het zo vaak genoemd is op het forum).

Bij speakon en powercon connectoren liefst NIET solderen. Doe je dat wel, doe het dan goed en kort! (ervaring met solderen vereist, een thermostat soldeerstation een pre) EN doe het terwijl er een stekker in het chassisdeel zit (met daaraan liefst weer een stukje kabel) zodat de overtollige warmte kan worden afgevoerd.

Best knijp je eerst faston stekkers aan de kabel in kwestie (let op: 4,8 x 0,5 en dus NIET 4,8 x 0,8 zoals meer gangbaar is) en soldeert daarna, indien gewenst, de fastonstekkers (AMP stekkers) vast aan het powercon chassisdeel. Een andere optie is adereindhulsjes (hulsjes aan kabel krimpen en daarna hulsjes vastsolderen aan de correcte powercon pennen).

Daarnaast controleer je de isolatie-afstanden. Voor Klasse-1 moet er tussen de fase en andere metalen delen 3mm zitten (idem bij de nul aangezien je de stekker er op verschillende manieren in kunt doen bij Nederlandse stopcontacten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjjorreStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2005
Laatste: 25-6-2024
Berichten: 111
26-8-2008 19:29
ik heb mijn 4bars voor led pars op volgende manier gemaakt
https://i136.photobucket.com/albums/q168/jorrefg/Afbeelding022.jpg
https://i136.photobucket.com/albums/q168/jorrefg/Afbeelding021.jpg
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
26-8-2008 19:48
Bevestiging van parren kan netter. Pak slotbouten, bewerk de gaatjes aan de bovenkant zodat ze een beetje vierkant worden (kan met een klein vijltje). Slotbout door de balk, nylon ring erop, beugel van de par, nylon ring met daarover een chassisring (tip, een M-8 nylon miniring past vaak IN het gat van een par zodat deze zonder speling op de balk zit), daarna zelfborgende moer, aanhalen naar smaak, afdoppen met kunststof dopje.

Uiteraard zorg je er wel voor dat de bouten dan precies de juiste lengte hebben (en dan is het resultaat keurig zonder dat iets uitsteekt waar je je handen aan open kan halen). Gebeurt dat anders wel? You betcha. Niet de eerste keer, niet de 10e keer maar net die keer dat het je erg slecht uitkomt.

<<<<

Idem bij filterhouders. Sommigen vinden de 8-kantige filterhouders lelijk maar bedenk je wel dat er fiks minder materiaal uitsteekt bij een 8-kantige houder dan bij een 4-kantige houder (en de hoeken zijn ook nog eens minder scherp bij een 8-kantige houder). Elke aluboer kan je 4-kantige filterhouders (indien van toepassing) in een mum van tijd 8-kantig maken (kost je wellicht 1 of 2 pakkies shag).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjjorreStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-6-2005
Laatste: 25-6-2024
Berichten: 111
26-8-2008 19:57

Dré schreef:

Bevestiging van parren kan netter. Pak slotbouten, bewerk de gaatjes aan de bovenkant zodat ze een beetje vierkant worden (kan met een klein vijltje). Slotbout door de balk, nylon ring erop, beugel van de par, nylon ring met daarover een chassisring (tip, een M-8 nylon miniring past vaak IN het gat van een par zodat deze zonder speling op de balk zit), daarna zelfborgende moer, aanhalen naar smaak, afdoppen met kunststof dopje.
de bouten zijn bewust te lang zodat ik er een trusshaak kan op schroeven om de 4bar in een truss te kunnen hangen op een makkelijke en snelle/veilige manier wink ;)
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-6-2024
Berichten: 1139
26-8-2008 22:14
Jij kunt veilig een trusshaak bevestigen op 9 windingen M10. shocked 8O
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DidierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-8-2003
Laatste: 6-3-2015
Berichten: 159
26-8-2008 23:16
@Victor: Nee, er komt écht geen draad aan het ijzer van de balk, dit heb ik meerdere malen gecontroleerd. Ook zijn er geen kabels beschadigd, want na vervanging van alle kabels was het probleem er nog steeds.

@Dré; bedankt voor de spoedcursus solderen. Ik denk dat hier de fout in zit bij mij. Ik soldeer de kabel rechtstreeks op de chassis-pinnetjes. Waarschijnlijk is de kortsluiting dus veroorzaakt doordat de powerconchassis te warm is geworden (tijdens gebruik of solderen)?

Ook ben ik erachter gekomen dat ik de verkeerde tin gebruikt heb, want aan de punten waar de draad gesoldeerd was aan het chassisdeel is deze gaan oxideren (koperdraad groen geworden). Eerst dacht ik aan vocht, maar dit kan het technisch gezien niet geweest zijn dus moet het haast wel de tin zijn.
DriveinteamStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 16-5-2016
Berichten: 281
27-8-2008 01:25
groen of zwart ? Want heb wel vaker geknetter gezien door slechte solderingen.
DidierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-8-2003
Laatste: 6-3-2015
Berichten: 159
27-8-2008 12:03
De kleur van de koperdraden was groen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
27-8-2008 12:07
Zwart zou oxidatie zijn (dus een koper-zuurstof verbinding). Groen is een zout (dus een koper-zuur verbinding). Tijd dus om goede soldeertin te kopen (met harskern; liefst multicore harskern) EN de juiste soldeertechniek te hanteren.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DidierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-8-2003
Laatste: 6-3-2015
Berichten: 159
27-8-2008 15:08
@Dré: tin heb ik inmiddels vervangen door tin met harskern, even afwachten of het nu goed gaat. happy :)
Zoniet, dan ga ik jouw manier proberen (met fastons). Super bedankt voor de raad en daad!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)