Forum > Geluid

Nieuw: Xilica XP en XD series (speaker management systems)

(70 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 1594
25-11-2011 22:06

Webbie schreef:

Hallo Peter,

PvG schreef:

Vergeet niet dat als je een crossover toepast, de output per band lager is.
Dit kan ook weer enkele dB's verklaren. Lukt het zonder crossover instelling wel?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, zal dat van het weekend is gaan proberen.
Maar zou dat nu zoveel schelen?

Is het niet zo dat normaal gesproken een DSP het geluid 1:1 doorgeeft mits je niets "plust", "mint" of andere instellingen "processed"?
Spectrale verdeling. Ik gok erop dat een sub-top op 100Hz xover freq resulteert in ongeveer 50-50% vermogensverdeling voor een gemiddeld stukje muziek, dus zo'n 3dB per band lager signaal. Per band is het 1:1. Als je de outputs optelt, zou je weer het originele signaal moeten krijgen. (Leuke test :-) )

Los hiervan moet het natuurlijk mogelijk zijn om met mixer, xover en amps tot clipniveau te komen.
't is maar een hobby...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
26-11-2011 11:14
Ik heb ook een aantal Xilica's en moet heel eerlijk bekennen, volgens mij heb ik zelden tot nooit de input lampjes zien meeknipperen op de processor! Want dan ben je als ik het goed begrijp al in het gebied van de limiter compressor aan het spelen. Als je je pc eraan hangt kun je wel via je meters de input en output uitlezen. Dit is ook tevens een betere schaal.

Ben benieuwd wat jij van de klank van xilica vind..
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-11-2011 23:16
4 x bewerkt. Laatst door Webbie op 28-11-2011 00:37
Hallo,

Gisteren avond even de XD-8080 en een setje Prompters opgehaald bij SA om even op mijn gemak thuis er mee te spelen.
De rest van de apparatuur heb ik daar laten staan.

De mixer die er tussen stond bij de eerste test was overigens een Allen en Heath Xone:464 (iemand bekent met dit ding?).

Tijdens het uit het rek halen van de XD-8080 kwam ik nog een apparaat tegen wat in de signaalweg zat namelijk een Apex (weer type even kwijt laugh :D ).
Maar het is zo'n soort "geluidverneuker" (bij verkeerd gebruik) net als de Peavey Kosmos.
Zo'n ding dat "harmonischen" toevoegt om het laag aan te dikken.

Heb de XD-8080 en de Prompters tussen/aan mijn eigen systeem gehangen.
De XD-8080 de eerder gepluste 4dB op de INPUT weggehaald zodat er op dat punt daar niets word versterkt of verzwakt.

Signaalweg thuis: Revox B225 (CD-speler) => SA102 (mixer) => PPE2410 (PEQ, in eerste instantie in de modus "uit") => Xilica XD-8080 => 2 x PPA1200 (een voor de Prompters (Mid/High) en een voor de SA P17's (dubbel 15" sub))

Aan mijn systeem (SA102 en PPE2410) zelf heb ik niets veranderd, gewoon de Xilica er tussen geprikt en de INPUT op 0dB gezet.
Zoals jullie op onderstaand screenshot van de VU-meters zien (die ik in eerste instantie dus niet zag omdat er geen PC voorhanden was tijdens de eerste test (had de Xilica "remote" ingesteld op een andere lokatie waar de rest van de apparatuur niet aanwezig was)) piekt de INPUT mooi op 0dB (mengpaneel piekt op dat moment ook op 0dB).
Dus lijkt mij de "gain structure" voor mijn systeem in orde.

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/Xilica5.JPG

Onderstaande quote van Peter klopt dus ongeveer wel als je de OUTPUT bekijkt van het hierboven genoemde screenshot.
Spectrale verdeling. Ik gok erop dat een sub-top op 100Hz xover freq resulteert in ongeveer 50-50% vermogensverdeling voor een gemiddeld stukje muziek, dus zo'n 3dB per band lager signaal.
Verder heb ik eigenlijk niets meer hoeven te doen aan de instellingen van de processor.
Op de PPA1200's heb ik natuurlijk wel de boel geknepen, kan maar moeilijk in een rijtjeshuis 4 x 900watt loslaten laugh :D.

Morgen gaat het spul weer terug en neem dan ook gelijk een laptop mee om te kijken waar de Xone:464 "piekt".
De Apex haal ik sowieso er tussenuit.
Nu ik weet dat de Xilica geen rare dingen doet of toevoegt, kan ik dus gaan kijken of ik het eerder genoemd probleempje kan oplossen.

Nog een vraagje aan jullie betreft de OUTPUT van de Xilica, die nu dus niet "piekt" op de 0dB (maar er dus nu onder zit).
Moet dat normaal gesproken weer worden gecorrigeerd in de processor (om weer aan de 0dB OUTPUT te komen), of laat je dat zo?

Zoals jullie altijd van mij gewend waren heb ik weer een paar fotootjes gemaakt:

Hieronder de SA PPA1200's en de Xilica XD-8080.

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/Xilica6.JPG

Hieronder de achterkant van de Xilica en de DAP Cable Tester Pro.

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/Xilica7.JPG

Hieronder de Stage Accompany Prompter PR34 (zwart kastje op de voorgrond), Philips VM3100-25 (bovenste zwarte kast), SA Blue Box (blauwe kast in het midden) en de SA P17 helemaal onderaan.

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/Xilica8.JPG

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-11-2011 23:45
Hallo Watt-Xtra,

Watt-Xtra schreef:

Ik heb ook een aantal Xilica's en moet heel eerlijk bekennen, volgens mij heb ik zelden tot nooit de input lampjes zien meeknipperen op de processor! Want dan ben je als ik het goed begrijp al in het gebied van de limiter compressor aan het spelen. Als je je pc eraan hangt kun je wel via je meters de input en output uitlezen. Dit is ook tevens een betere schaal.
Het klopt dat alleen de onderste LEDjes eigenlijk maar branden en/of knipperen, de Xilica geeft niet voor niets de onderste LED aan als "Signal" (dus lijkt mij dat die ook moet branden of minstens af en toe moet oplichten).
De rest van de VU-meter schaal is de "head-room" van de DSP.

Dat je persé een PC aan de Xilica moet hangen om goed de INPUT en OUTPUT te kunnen aflezen vind ik eigenlijk wel een nadeel (vooral bij het testen van verschillende apparatuur).
Als je altijd de zelfde apparatuur aan de Xilica hebt hangen is dat natuurlijk geen probleem.
Dan is het een keer instellen en klaar.
Ben benieuwd wat jij van de klank van xilica vind..
Eerlijk gezegd heb ik niets gemerkt aan het geluid zelf, zover mijn gehoor dat toelaat heb ik niet kunnen ontdekken of de Xilica wat weglaat of toevoegt.

Ik kan dus rustig stellen dat de Xilica een goed klinkend apparaat is (mag overigens ook wel voor die 2000,- euro!)

Ik weet alleen niet hoe de processor zich houd als je tegen het limit van de CPU gaat aanlopen door veel dingen in te stellen (PEQ, EQ, FIR, enz.).
Zover ik weet vergen de FIR filters heel veel van de CPU.

De XD-8080 is trouwens bij de versterkers compleet open ook muisstil, geen ruis te horen.
Dit zegt overigens natuurlijk ook iets over de SA PPA1200's, die zijn van origine ook muisstil qua ruis (en brom).

O ja, de Prompterjes klinken overigens als een klok (had ook niet anders verwacht happy :) ).
Ik heb ze nu gehoord in een grote productiehal en in de huiskamer.
SA verkoopt hem als "alles kunner" (top, floor monitor en spraak), en naar mijn bescheiden (en eerlijke) menig is ze dat ook gelukt!

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
28-11-2011 13:49
Hallo Webbie,

Dat jij het als een nadeel ziet om "altijd" de processor aan een pc te moeten hebben hangen kan zo zijn, maar zoals jij ook aangeeft, heeft de xilica veel meer dan alleen een processor.

Zo kun je ook je 31 bands eq op je systeem uit het rack gooien, die zit immers ook in je xilica!
Xilica heeft de netwerk kaart tegenwoordig gewoon standaard ingebouwd, in het begin moest je deze er los bijkopen, maar eenmaal aan de router hangend werkt het ook perfect. Ik heb nog nooit een haperende processor gehad in de 4 jaar dat ik nu xilica gebruik in diverse racken.
X console is verder gewoon erg overzichtelijk en makkelijk in te stellen, wil je veranderingen doorvoeren aan de processor zelf dan wordt het al wel snel een "hels" karwei. Ik heb daarom al mijn processors gelocked. En zijn uitsluitend de mute knoppen bedienbaar. Voor verhuur ideaal. De jongens die voor mij werken kunnen of met de pc erin, of het wachtwoord in de processor voeren en alsnog snel een andere set-up kiezen. Ik heb dus een groot aantal presets in de processor zitten.

Ik heb mijn Outputs allemaal onder het Nul punt zitten, maar gebruik ook veel te zware ampjes voor mijn speakers. Bij NUL is het goed, daarboven begint de limiter te werken. Deze zijn trouwens heel netjes in te stellen.

Sinds xilica in mijn racken zit slechts eenmaal een hoogdriver defect gehad op alle setjes die met carnaval worden mishandeld.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
28-11-2011 23:13
Hallo Watt-Xtra,

Watt-Xtra schreef:

Dat jij het als een nadeel ziet om "altijd" de processor aan een pc te moeten hebben hangen kan zo zijn, maar zoals jij ook aangeeft, heeft de xilica veel meer dan alleen een processor.
Ik doelde met mijn opmerking op het feit dat als je de processor goed wil instellen je niet onder het aansluiten van een pc uitkomt.
Via de software op de pc is het instellen van de processor vele malen handiger natuurlijk, als via het apparaat zelf.
Via het apparaat zelf zijn de mogelijkheden qua instellen wel het zelfde, maar de controle/display (van het (net) ingestelde) een stuk minder.
Dat is mijn punt dus, als je geen pc er op aan gesloten hebt op de Xilica je de "gain structure" niet goed kan instellen/controleren.

De "Signal" INPUT LED gaat knipperen zo rond de -3dB/-2dB en echt constant branden bij de +2dB/+3dB (als ik mij niet vergis), je hebt dus een 4dB/6dB bereik tussen het niet en wel branden/oplichten van de LED.
Het instellen word dan een beetje natte-vinger-werk als je alles moet instellen op de Xilica zelf.
Zo kun je ook je 31 bands eq op je systeem uit het rack gooien, die zit immers ook in je xilica!
Alleen goed te doen via de software.
X console is verder gewoon erg overzichtelijk en makkelijk in te stellen, wil je veranderingen doorvoeren aan de processor zelf dan wordt het al wel snel een "hels" karwei.
Helemaal mee eens.

De Xilica heb ik vandaag teruggebracht naar SA en de zaak helemaal opnieuw aangesloten.
De Aphex heb ik er tussen uit gelaten (hier heeft volgens mij ook het eerder aangehaald probleem gezeten).
Tijdens het opnieuw instellen van de Xilica aldaar kwam ik uit op 0dB op de INPUTs en 0dB (4dB geplust) op de sub OUTPUTs (ES40) en -2dB (2dB geplust) op top OUTPUTs (ES20).
Bij de volle uitsturing (0dB) van de mixer pinkte net heel af en toe de clip LEDS van de ES40.

Wat boenkie-boenk muziek op de set (2 x PR24 3n 2 x AB18) losgelaten.
Klinkt echt heel strak nu.

Toch leuk om eens een keer voluit te mogen spelen met een PA setje (thuis kan dat namelijk niet laugh :D).
Als je houd van ribbon geluid gecombineerd met een zeer strak mid en met mooie strakke (en vooral harde) bas, dan is dit toch echt een set die je moet horen.

(ik kijk er al heel erg naar uit als ik met de line-arrays mag gaan spelen (hopelijk met de nieuwe SA versterker))

Nog even een kanttekening wat betreft de XLR aansluitingen op de XD-8080.
Sinds de dag dat ik hem gebruik heb ik de XD-8080 al een paar keer moeten verplaatsen en is mij opgevallen dat de draadjes in het stekkerblokjes (van de de XLR pluggen) toch wel een hele zwakke schakel is.
Heb inmiddels al een stuk of drie (vertinde) draadjes opnieuw moeten vastzetten (schroefjes) in de stekkerblokjes.

Mij lijkt een patch panel met XLR chassisdelen geen overbodige luxe, vooral als je vaak wat moet ompluggen.
Op de site van Xilica is niets te vinden van een patch panel voor de XD-8080, maar op Internet, bij een niet nader te noemen Hollandse webshop, zijn ze wel leverbaar.
Geen idee of dit een officieel Xilica product is, of gewoon een door die webshop gemaakt paneeltje.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
29-11-2011 08:40
Xilica leverd voor de 8 in 8 uit processor een 2 he paneel met 8 x xlr in en 8 x xlr uit.

Wat dan weer jammer is dat hier geen powercon in/uit bij zit.

Ik heb zelf het 2 he paneel van penn gekocht, hier powercon in/uit en ethercon bijgeboord.

Tevens een lk25 voor de uitgangen erop.

paneel staat bij interstate in de prijslijst.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 1594
29-11-2011 09:01
Hoi Rene,

Dat setje zal inderdaad vet klinken met boenkie boenkie muziek, maar dit is volgens mij geen vlakke afstelling die ik met bijv een bandje zou willen gebruiken:
De es20 heeft 30dB gain, de es40 33dB. De pr34 heeft een gevoeligheid van 98dB/1W/1m en de ab18 103dB? (kon de specs niet vinden maar de dubbele heeft 106dB, dus ik neem aan de helft van het rendement door ontbreken van akoustische koppeling). Daarnaast heb je op de processor de sub nog 2dB meer gegeven.
Dit betekent dus dat de sub 33-30+103-98+2=10dB harder staat dan de top... In grote ruimtes mag de sub wel enkele dB harder dan de top en bij mechanische muziek nog wel iets, maar 10dB lijkt mij erg veel.

Voor een band zou ik de set vlak afstellen (hooguit 3dB meer sub in de wat grotere ruimtes), maar het beste is natuurlijk meten met SMAART/ARTA oid.
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-11-2011 12:07
Hallo Peter,

PvG schreef:

Dat setje zal inderdaad vet klinken met boenkie boenkie muziek, maar dit is volgens mij geen vlakke afstelling die ik met bijv een bandje zou willen gebruiken:
De es20 heeft 30dB gain, de es40 33dB. De pr34 heeft een gevoeligheid van 98dB/1W/1m en de ab18 103dB? (kon de specs niet vinden maar de dubbele heeft 106dB, dus ik neem aan de helft van het rendement door ontbreken van akoustische koppeling). Daarnaast heb je op de processor de sub nog 2dB meer gegeven.
Dit betekent dus dat de sub 33-30+103-98+2=10dB harder staat dan de top... In grote ruimtes mag de sub wel enkele dB harder dan de top en bij mechanische muziek nog wel iets, maar 10dB lijkt mij erg veel.
Je hebt helemaal gelijk, maar het geval wil dat de laatste ES20's en ES40's die gemaakt zijn (en hier ook zijn gebruikt) door SA de gains van beide versterkers zijn gelijk getrokken.

De AB18 heeft een gevoeligheid van 100dB/1W/1m.
Jouw rekensommetje herberekend kom je dus op een 4dB verschil.

Ik zelf vind ook dat een systeem recht moet klinken.
Maar veel mensen vinden dat boenkie-boenk mooi, vooral als het hard gaat.

Persoonlijk stel ik voor mijzelf een systeem zo vlak mogelijk af, desnoods een klein beetje EQ om het systeem naar mijn smaak in te stellen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
7-12-2011 09:06
Hallo,

Gisteren weer een hele dag getest met de Xilica XD-8080 en de SA PR34 en AB18.

Op de een of andere manier klonk het setje (toch) niet optimaal, en ben dus alles (weer) gaan checken.
Alle kabels (opnieuw) gecheckt en warempel van één XLR-kabel (mixer naar Xilica) was "hot" verkeerd op één stekker.
Snap er helemaal niets van dat mij dat de eerste keer is ontgaan, waarschijnlijk gewoon vergeten (of twee keer dezelfde kabel gecheckt laugh :D ).

De volgende opstelling is nu gebruikt:

SA102 (mixer) => Xilica => ES20 op het Mid/Hoog (PR34) en ES40 op het laag (AB18)

Instellingen op de Xilica gewijzigd (de SA102 mixer heeft een hogere OUTput) : op de In en OUT puts geen versterking meer, alleen de filters en sub-sonic ingesteld.

De set heeft nu echt het bekende SA geluid, HiFi met ballen!
En gaat echt heel hard, de pest is dat een ribbon driver zo strak blijft klinken dat je niet de indruk hebt dat het zo hard gaat (totdat je meet!).
120dB is echt niet goed voor de oortjes!

Inmiddels is er besloten om de (demo) XD-8080 terug te sturen naar de importeur, en de XD-4080 aan te schaffen.
Om twee redenen:
  • 8 ingangen is niet echt nodig (aan 4 heb je meer als genoeg).
  • groot nadeel zijn toch de losse verloopjes naar XLR, de verbindingen in de stekkerblokjes zijn heel zwak.
Greetz Webbie...

These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)