Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuw setje gebouwd.

(119 reacties. Pagina 6 van 12)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
20-6-2006 19:11
Het moet zijn de 4595ND (1'4" / 1" coax), de prijs zit rond de 450,-
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
20-6-2006 22:47
Volgens mij is de BMS 4550 ook eens geadviseerd voor jouw toppen Dieter wink ;)

De constructie van deze driver wijkt af van nogal wat andere compressiedrivers waardoor de belastbaarheid iets hoger is. Ook kan deze 1” vrij laag worden ingezet, uiteraard binnen grenzen. Op buitenlandse forums geven mensen aan dat dit tot goede resultaten kan leiden, overnamepunten lopen daarbij uiteen van 1.200 hz tot 1.600 hz. De ervaringen tot nu toe bij Ivo zijn meen ik ook prima.

Een akoestische overgangsfrequentie van zeg 1.250 hz zou goed moeten kunnen waarbij de driver 5-6 db wordt gedempt. De 12” kan elektrisch rond de 1.000 hz aflopen en de 1” kan dan rond de 1.600 hz een elektrische high pass krijgen. Bij een helling van 24 db/octaaf is de driver dan voldoende belastbaar naar mijn idee. Misschien kun je de 12” en 1” zelfs nog wel iets verder ‘uit elkaar trekken’. Daarnaast is een wat grotere hoorn voor het hoog noodzakelijk om vanaf 1.000 goed mee te komen. En daarvoor is in dit ontwerp voldoende ruimte.

Verder is een curve die een fabrikant opgeeft, niet altijd degene die jij uit je speaker krijgt. Metingen van de 4550 op bijvoorbeeld de H100 hoorn laten een zeer net verloop zien tussen ca. 1.200 hz tot boven de 10 khz. De Beyma kan in de datasheets mooi recht lopen, maar in de praktijk ook pieken en dalen vertonen. Door te meten kom je daar overigens prima achter. Minstens zo belangrijk is de klank. Die is subjectief, maar een recht metend systeem hoeft niet het best klinkende te zijn!

Tenslotte is ook de prijs-kwaliteit een belangrijk gegeven. Mijn voorkeur zou drieweg zijn, bijvoorbeeld een 15” – 6” – 1”. Echter nemen kosten, gewicht en moeilijkheidsgraad etc. dan flink toe. Als de toegepaste drivers niet al te kostbaar zijn, hoeft deze hoorngeladen top in verhouding niet duur te zijn. Da’s ook wat waard happy :)
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
21-6-2006 14:28
Mja ik ben momenteel tevreden over mijn toppen (na aanpas met hogere x-over en nieuwe processorinstellingen) en de klank van de cp380-m. Heb momenteel 8 van die CP380-m's in gebruik. (4 in m'n hoorntoppen en 4 in AK-audio Mpro12-2 monitors/toppen) dus vervangen zou vrij nutteloos en kostbaar zijn.

In zo'n top als die van Iven op de foto (en in mindere maten mijn 10/1 hoorntop) is die BMS inderdaad wel een betere keuze als mijn CP380-m. Ik vind het echter nog steeds een betere oplossing om de midunit hoger te krijgen en zodanig je driver hoger te crossen. (Ik heb nog nooit een kast op hoog volume mooi horen klinken waarbij de driver zeer laag ingezet wordt)

Is dat niks voor jou Iven, een kast bouw of ontwikkelen met faseplug waarvan de midhoorn de 2-2.5khz haalt?
Dan ben je meteen van beide problemen af.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-6-2006 12:06
Nog een fototje van de laagkasten plus top (Foto)

De set is van het weekend ingezet bij een opendag van een vliegveld (radiografish).
Het geluidsniveu was niet al te hard maar het ging mij meer om de klank van het geheel.
Ik vond het heel open klinken met de stemmen duidelijk op de voorgrond.
Het laag draagt, ook op lage volumes, heel erg ver, de verhouding laag/mid/hoog was goed tot een 50mtr (let wel, de set stond op achetgrond volume)
Vandaag, Zondag, ga ik de set op hoog vermogen beluisteren, resultaat volgt.
Binnen kort worden er meetingen gedaan.

De set zal er 6 augustus ook te beluisteren zijn.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Max-dj-psychoEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2005
Laatste: 16-2-2008
Berichten: 94
25-6-2006 20:38
zijn de 18" hybrides ook geschikt voor gebruik in kleine ruimtes, en hoeveel man kan je aan met 4 ervan ( goed versterkt ) en wat voor drives gaan er in, en wat ben je ongeveer kwijt voor 4 van die kasten ?

best een hoop vragen shocked 8O
It's all about house music, and it always will be
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
25-6-2006 21:05
Vandaag de volledige set op vol vermogen beluisterd.
Op het laag stond 2x 1700Watt/4ohm (pro dj user T3600)
Op de toppen ston 2x 700Watt/8ohm (yamaha p7000s)
Het geluidsbeeld was duidelijk, vol, aangenaam om naar te luisteren.

Hoeveel man je er mee kan doen hang af van de omgeving, binnen, buiten....
Ik schat binnen 400-500man, buiten en feesttenten 300-400man.
Voor kleinere ruimtes kunnen ze ook zeer goed gebruikt worden, 1 of 1 per kant gaat prima.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Sound-impulzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2006
Laatste: 3-3-2011
Berichten: 31
25-6-2006 23:18
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar de bouwtekeningen van die kasten.
Heb eigenlijk niet echt goed idee van de theorie achter deze kasten ? waarom hybride ?
Hoe zitten ze in elkaar, etc, etc, etc... Welke componenten zitten erin ?

Martijn
Out of order
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1343
26-6-2006 00:45
Hybride omdat het als een overgangsvorm van basreflex naar een rearloaded bandpasshorn (BPH) kan worden gezien. De hoornwerking wordt rond de ca. 60-70 Hz en daarboven goed merkbaar. Simulaties op beide principes afzonderlijk, zover mogelijk, geven dan ook resultaten in dezelfde richting.
Volledig als BPH benaderd zorgt de vrij grote achterkamer voor relatief redelijke output onder de frequentie overeenkomende met 4 keer de hoornlengte.

Je kunt door de gedeeltelijke hoornwerking meer output als een basreflex van gelijke grootte verwachten maar (een stuk) minder diepe laagweergave. Door meerdere examplaren te stacken verbeterd de laagweergave.
Door de hoornwerking worden de hogere basfrequenties (die beter hoorbaar zijn) gerichter en reiken daardoor verder. Op grotere feesten en buiten is dit een voordeel t.o.v basreflex.
Mijn ervaring met hornloaded op kleine locaties is dat de buren sneller overlast ondervinden. Gebrek aan sublaag kan als gemis worden ervaren.

Op 6 augustus is er een meeting waar ze beluistert kunnen worden.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Sound-impulzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2006
Laatste: 3-3-2011
Berichten: 31
26-6-2006 15:04
Ik vind ze echt wel vet :P Nu ik er wat meer van heb gezien.
thnx

Martijn
Out of order
Sound-impulzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2006
Laatste: 3-3-2011
Berichten: 31
26-6-2006 16:53
maar uuhm ? waarneer komen de bouwtekeningen online ?
ik wil ze ook graag gaan bouwen :p
Out of order

Terug naar forum Reageer (zonder quote)