Forum > Newbie Forum

2000 watt aggregaat met dap p-1600 en dap p-900

(172 reacties. Pagina 6 van 18)
Moderator(s): Dré
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 21-11-2024
16-1-2007 12:01
Ga ervan uit dat je ongeveer 2x het vermogen van de apparatuur neemt (vooral bij versterkers), zwaarder levert je nooit problemen, lichter wel. 2,5 ampere is (2,5A x 230V) 575W je moet dus voor alleen de versterker een aggregaat nemen van minimaal 1 KW
WsxStandaard Lid
Sinds: 12-9-2006
Laatste: 24-1-2012
16-1-2007 12:11

Red_arrow schreef:

Ga ervan uit dat je ongeveer 2x het vermogen van de apparatuur neemt (vooral bij versterkers), zwaarder levert je nooit problemen, lichter wel. 2,5 ampere is (2,5A x 230V) 575W je moet dus voor alleen de versterker een aggregaat nemen van minimaal 1 KW
Kijk hier heb ik wat aan.

1 ampere is dus 230 watt? Als je met 230 volt werkt. correct?

En mocht ik bv. een ander apparaat heben waar geen ampere bij staat maar bv. 300watt verbruik dan moet ik gewoon 300 watt x 2 doen?
Red_arrowStandaard Lid
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 21-11-2024
16-1-2007 12:30
Ja 1 Ampere is bij 230V inderdaad 230W. Voor een cd-speler is het niet zo belangrijk om het vermogen x 2 te doen omdat een cd-speler een continue belasting heeft (de electronica intern) maar een versterker heeft er speakers aanhangen, en bij een bastoon wordt de versterker flink belast, hierdoor trekt hij meer dan het vermogen wat aangegeven wordt, daardoor moet het aggregaat meer vermogen hebben dan de versterker.
WsxStandaard Lid
16-1-2007 12:35
oke het gaat met name dus om versterkers en bv. rookmachines die in een keer heel veel vragen.

Bedank voor de uitleg.
JozefStandaard Lid
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 27-10-2009
17-1-2007 06:12

Red_arrow schreef:

bij een bastoon wordt de versterker flink belast, hierdoor trekt hij meer dan het vermogen wat aangegeven wordt, daardoor moet het aggregaat meer vermogen hebben dan de versterker.
'het vermogen dat aangegeven wordt' dat is toch het maximale vermogen dat de versterker kan vragen? Daar zit de piek bij bastonen dus al in of zie ik dit nu verkeerd. De aggregaat moet zowiezo wel zwaarder zijn dan het maximale vermogen maar toch niet omdat de versterker bij bastonen meer vraagt dan achterop zou staan (dit is toch het maximale)?
Ik spreek überhaupt geen Duits. - Herman Finkers
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
17-1-2007 08:53
Als je een ag precies pas neemt, zal hij regelmatig langzamer gaan draaien, en op de peaken te weinig spanning/stroom leveren.
Piek belastingen zijn lastig te meten, en soms wel tot 2 keer zo hoog als de contiune belasting.
Dus als je zeker wilt weten dat je genoeg vermogen in je ag hebt, zou ik hem twee keer zo zwaar nemen als wat je nodig hebt.

Er zijn al heel wat versterker-voedingen en T4's op carnavals wagens kapot gegaan omdat de ag niet stabiel genoeg was.

De info op de ag heeft een onderschied tussen piek belasting en kontinue belasting,
en het zal me niets verbazen dat deze gegevens vooral op de wat kleinere ag's een beetje overdreven zijn.

Sommigen denken dat een 16 ampere zekering er uit springt bij 16 ampere belasting,
dat is dus niet waar. hij spring ter alleen uit als de continue/piek belasting boven de 23 ampere ligt,
en hij springt pas spontaan uit als er een sluiting is van ergens rond de 48 ampere.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
18-1-2007 03:55

petertyuh schreef:

Als ik heb goed heb is het testen van aggregaat met muziek niet de ideale manier, dan zou je eigenlijk al met white noise moeten gaan testen.
White noise is fout. Deze heeft een constante amplitude op elke frequentie.
Pink noise heeft een constantie amplitude binnen elk oktaaf van het freuqentie gebied. Pink noise is dus ook voor het gehoor en vermogenstechnisch lineair, en komt ook overeen met vele soorten muziek.

Overigens ligt de crest factor van pink noise op 6, dwz 6 dB onder de piek van 0 dB. Bij muziek is de crest factor vaak wat hoger en vraagt dus minder opgenomen versterker vermogen.

Zoals Tom al aangaf, bij pieken zal het aggregaat inderdaad langzamer gaan draaien, en kun je toch beter een iets ruimer aggregaat nemen.

TCMC
VanniekerkStandaard Lid
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
18-1-2007 09:45
Ook ik ben binnenkort van plan om mee te doen met een carnavalswagen en ben van plan hiervoor een aggregaat te huren. Ik ben er door het lezen van dit topic wel achter gekomen dat je een degelijk aggregaat moet hebben en niet zo'n benzine ding van de karwei (dat was ik niet van plan).

Bij ons in de buurt zit een verhuurder van aggregaten. Ik vroeg hem naar aggregaten en vertelde dat ik (op aanraden van jullie) een gestabiliseerde aggregaat zocht. Geen probleem vertelde hij mij we hebben er een van 150 kva voor u, deze heeft een automatische uitgansregeling e.d.

Maar goed, een 150 kva weegt gelijk 3750 kg (dat gaat gewoon niet op onze wagen) en is dus echt veel en veel te overpowered.

Ik legde hem uit dat ik er maximaal 6000w op aan wil gaan sluiten (p2000 op 4 ax15b, p1600 op 2x K115 en 4 of 8 Parren 300w +draaisetje (100w?)), toen raadde hij mij er een aan van 15 kva (450 kg). Deze heeft een 32 ampere uitgang waar ik dus mijn showtec psa 321 krachtverdeler op aan kan sluiten. Hier zit een aardlek op en automaten per groep. Ook zitten hier digitale volt en ampere meters op zodat ik de zaak redelijk in de gaten kan houden.

Een stap hoger is gelijk al 35kva welke 1200 kg weegt (en ook redelijk groot is)

Geld is niet echt een probleem, het verschil tussen een 15 kva en 35 kva is maar 35 euro dus dat is wel te behappen.

Waar het mij om gaat is dat ik een compacte aggregaat wil die niet al te zwaar is.
Wat denken jullie, is 15 kva voldoende en denken jullie dat doordat ik dus twee keer zoveel vermogen heb als gewenst de spanning redelijk stabiel blijft? (ik hou er rekening mee dat ik niet mijn parren allemaal aan en uit moet gaan doen natuurlijkt tegelijk, deze zullen constaan aan blijven om een beetje kleur te geven aan de wagen.)

Hier is een link van het aanbod van de verhuurder, de 25 kva kan hij dan niet aan mij leveren.
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
WsxStandaard Lid
18-1-2007 11:01

vanniekerk schreef:

Wat denken jullie, is 15 kva voldoende en denken jullie dat doordat ik dus twee keer zoveel vermogen heb als gewenst de spanning redelijk stabiel blijft?
Doordat je een gestabiliseerd aggregraat hebt hoef je niet 2x zoveel vermogen te hebben.
VanniekerkStandaard Lid
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
18-1-2007 11:21
Het is geen gestabiliseerde aggregaat helaas, de verhuurder vertelde mij dat hij dit pas vanaf 150 KVA kon leveren (wat dus veel te groot en te zwaar is)

Wel vertelde hij me dat dit geen problemen moest gaan opleveren, maar aan de andere kant staat er natuurlijk wel op zijn site dat hij nergens aansprakelijk voor is, logisch (dus kan hij dit makkelijk zeggen).
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)