Forum > Geluid

Restauratie Peavey SP1 en T-300.

(85 reacties. Pagina 6 van 9)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
12-7-2005 09:19

nijhuisr schreef:

wel kan je gewoon een filter bereken voor een zo hoog mogelijke weerstand, omdat de piezo's een hoge "impedantie" hebben zullen ze weinig effect hebben op de totaal parallel weerstand en blijft dus je cross punt stabiel.
Een piëzo tweeter heeft bij 20 KHz een impedantie van 50 Ohm. Bij 10 KHz 100 Ohm etc. m.a.w. zuiver capacitief. Je zou inderdaad een filter kunnen maken op ca 30 Ohm en een weerstand van 33 Ohm 17 Watt parallel aan de piëzo tweeter kunnen zetten zodat de zaak nog redelijk Ohms belast wordt.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-7-2005 22:03

Webbie schreef:

Ik weet wel dat het geluid van een bullet of slot tweeter van betere kwaliteit is, maar ik wil proberen met de "Piëzo-prallen" toch een zo acceptabel mogelijk geluid te krijgen.
Is prima te doen. Stukje kabel pakken dat NET lang genoeg is en er dan nog een klein stukje afknippen. Klaar is Clara. laugh :D

Je kunt ze met een RC filtertje nog een beetje extra temmen. Condensator in serie (bijvoorbeeld 1uF) en dan een 22 Ohm weerstand naar massa (is een eerste benadering uit het hoofd gokje en zal dus ZEKER door jezelf geoptimaliseerd moeten worden). Vergeet ook niet de "stopperweerstand" (weerstand in serie met de Piezo tweeter). Dit omdat sommige versterkers het niet leuk vinden een puur capacitieve last te sturen (en precies dat is een Piezo tweeter WEL namelijk).

(Maar ik zou het te korte stukje kabel gebruiken).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-7-2005 23:04
Hallo,

Heren Nijhuisr, Tcmc en Dré, allen hartelijk bedankt voor jullie deskundig advies.

Ik weet inderdaad wel dat die piëzo's gewoon bagger zijn, maar één ding snap ik dan niet dat toch een gerenomeerd merk als Peavey die bullen gebruikte.

Oké, stel dat ik de drie piëzo's wil vervangen door passende "magneet" tweeters. Bijvoorbeeld de J-44 van FANE (de eerste tweeter die in me opkomt, ik weet niet of hij trouwens nog leverbaar is). Alléén heb ik dan twee problemen:

- Omdat de T-300 uitgerust is met drie tweeters krijg ik toch nooit de impedantie op 8 Ohm?
- Het frontje van de T-300 is typerend door het gebruik van de piëzo's, als ik die vervang door bijvoorbeeld een J-44, is de "look" van de T-300 niet meer authentiek.

Waar ik zelf aan zat te denken was het volgende:
De piëzo's modificeren zodat ze worden aangedreven door één of twee tweeter-drivers (magneten). De modificatie zou zijn, het achterste gedeelte van de piëzo weghalen, en op de flens een soort buizenstelsel aansluiten waarop weer één of twee drivers gemonteerd zitten. Zo heb ik twee vliegen in één klap, 8 Ohm is haalbaar en de look blijft origineel T-300.

Ik weet absoluut niet of bovenstaand plan een kans van slagen heeft.

De tweeters krijgen ongeveer 180Watt (8 Ohm) voor hun kiezen, die natuurlijk door middel van een passief scheidingsfilter dan moeten worden aangestuurd.

Graag jullie commentaar, en eventuele suggesties voor de driver('s) en scheidingsfilter.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
12-7-2005 23:16
Dan zou ik lekker die piezo dingen laten zitten, als je ze vanaf 8 of 10 k crossed zijn ze ook niet zo schel en geven ze alleen de tonen weer waar de muggen dol op zijn.

Je gaat een versterker van 180 watt op drie arme kleine piezo's zetten?? zou ik niet doen, beetje overKILL.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-7-2005 23:19
Hallo Nijhuisr,

nijhuisr schreef:

Je gaat een versterker van 180 watt op drie arme kleine piezo's zetten?? zou ik niet doen, beetje overKILL.
Ik bedoel dat het complete systeem 180Watt voor zijn kiezen krijgt, SP-1 en de T-300 op één versterker.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-7-2005 23:32
Ik weet inderdaad wel dat die piëzo's gewoon bagger zijn, maar één ding snap ik dan niet dat toch een gerenomeerd merk als Peavey die bullen gebruikte.
Vergeet niet dat vroeger Peavey in america bekend stond als een "armeluis" merk. (lowbudget)
Diegene die geen geld had voor merken zoals JBL of EV hadden peavey. (de basspeakers die in de SP-1 zaten waren van Eminence) Logisch dus ook dat men had gekozen voor motorola piëzo's i.p.v. "dure" bullets. Het werkt maar heeft natuurlijk niet de kwaliteit van bovengenoemde merken.

Tegenwoordig heeft Peavey toch wel een beter imago, de BW speakers die je erin zet zijn een enorme vooruitgang.

Peavey zelf heeft hard moeten werken aan het "amerikaanse" imago. O.a. endorsers zoals Van Halen en adje van den Berg hebben hier hun steentje bijgedragen.

Jammer dat je zo'n eind wegwoont, anders had jij mijn box met 4 piëzo's kunnen horen, en dus ondervinden dat het ook anders kan klinken.
volume regeling

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-7-2005 00:11
Hallo martin,

kvm schreef:

Jammer dat je zo'n eind wegwoont, anders had jij mijn box met 4 piëzo's kunnen horen, en dus ondervinden dat het ook anders kan klinken.
volume regeling

Martin.
Die volume regeling had ik al van je, maar ik snap het schema niet (sorry, ligt aan mij). Ik zie maar drie aansluitingen, ik mis één "-". En als ik me niet vergis moest er ook nog één waarde van die weerstanden anders worden. Kun je voor mij, een totale elektronica-n00b, een stukslijst geven wat ik moet halen bij de elektroboer.

Alvast bedankt voor je moeite.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-7-2005 18:21
Hallo,

Voor diegene die het intresseert hier wat foto's van de Black Widow Recone Basket.

Conus Black Widow
Basket Black Widow
Terminals Black Widow
"Dinges" Black Widow
Box Black Widow
Partnumber Black Widow

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TrancemasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-9-2002
Laatste: 31-8-2009
Berichten: 41
13-7-2005 19:36
uhm komt me bekend voor wink ;) happy :)

nu klinken ze echt stukken beter, dat kan niet anders.
en je zet nog maar 180 watt per stuk op die kasten?? Dan begint ie net laugh :D razz :p
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-7-2005 19:51
Hallo Transmaster,

trancemaster schreef:

nu klinken ze echt stukken beter, dat kan niet anders.
en je zet nog maar 180 watt per stuk op die kasten?? Dan begint ie net laugh :D razz :p
Inderdaad de ene box die ik nu klaar heb klinkt een stuk beter. Alléén de wacht nog op de magneet. De man die hem verkoopt reageert niet meer op mijn mail sad :(.

Het plan is om volgend jaar een Crest CPX-2600 bij te kopen, en zo het zaakje te gaan Bi-Ampen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)