Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 51 van 61)
Moderator(s): Dré
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
15-12-2009 14:19
lijm klemmen? met een veiligheid speld maak je er ook gaatjes (klein maar toch) in.
of van die gordijn klemmetjes die kosten 2,95 per 8 bij de ikea :D
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
15-12-2009 14:31

watje schreef:

lijm klemmen? met een veiligheid speld maak je er ook gaatjes (klein maar toch) in.
of van die gordijn klemmetjes die kosten 2,95 per 8 bij de ikea :D
Kleine gaatjes zijn niet zo'n probleem, alleen kan ik dus niet van die grote ringen erin zetten of couplers er doorheen zetten. ;).

De backdrop komt dus aan de truss te hangen op 3 meter hoogte en die doek weegt dus wel aardig wat. Zouden gordijnklemmetjes dat gewicht wel kunnen dragen?

Wat ik zelf dus dacht, is om de stof over de onderste truss-buis (apex down) heen te slaan en er dan veiligheidsspelden doorheen te doen. Maar ook hierbij heb ik mijn twijfels of dat goed blijft zitten..
I will not comply.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-12-2009 17:16
je hebt ook allerhande klemmen, in de bouwmarkt te vinden, de grotere passen ook om 50mm buis heen. Kun je backdrops, zeil en andere stoffen erg netjes mee vastzetten.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Berghs eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2009
Laatste: 19-10-2017
Berichten: 147
15-12-2009 17:22
Ik weet niet of je knoopsgaten te grote gaten vind?
Mocht dit geen probleem zijn maak/laat er ergens knoopsgaten inmaken en doe er kabel binders doorheen.
Heb dit zelf ook bij een aantal doeken laten doen en dit werkt prima.
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
15-12-2009 17:54
Letten we wel even op het feit dat ook lijmklemmen en andere objecten gesafed moeten worden, want een lijmklem van 3 meter op je koppie krijgen is niet prettig...

Als de stof echt zo zwaar en duur/bijzonder is kun je er aan denken om een valdoek systeem met magneten te huren waarbij je het doek tussen de magneet klemt.

Een andere optie zijn de gordijnklemmen die MagicFX in het assortiment heeft voor hun power drop systeem, zijn helaas wel redelijk aan de prijs.

Veiligste en goedkoopste: Tyraps, gewoon kleine gaatjes maken om zeg de 10 cm (ligt aan het gewicht van het doek) en d.m.v de tyrap het doek aan de truss maken (doek om de trussbuis heen en dan de tyrap om de trussbuis door het gaatje).

Off-topic: Ook gedacht aan impregneren van het doek?
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
15-12-2009 19:08
Ok, iedereen bedankt voor de tips! Ik ga even nadenken over welke optie me het beste lijkt. Knoopsgaten is een goede tip, maar ik denk niet dat ik dat nog red voor deze klus. Een gaatje maken met tie-wrap kan inderdaad ook, maar ik ben dus een beetje bang dat het gat dan gaat uitscheuren door het gewicht dat het moet dragen.. Sowieso heb ik altijd tie-wraps bij me, dus als ik geen beter alternatief kan vinden, dan kan ik dat alsnog doen.. Voor klemmen zal ik eens gaan kijken, maar het moet niet teveel gaan kosten..

Ik zal na de klus wel even een foto posten om het eindresultaat te laten zien! :).
I will not comply.
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
17-12-2009 13:10
Ik ben bij de Gamma en de ijzerboer geweest en lijmklemmen kosten daar zo'n 2 euro per stuk. Toen kwam ik bij de Action en heb ik er 12 gehaald voor 75 cent per 2! Dan heb ik nu 1 lijmklem per halve meter, dat moet hopelijk genoeg zijn.
I will not comply.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
17-12-2009 18:18

CySt schreef:

Ik ben bij de Gamma en de ijzerboer geweest en lijmklemmen kosten daar zo'n 2 euro per stuk. Toen kwam ik bij de Action en heb ik er 12 gehaald voor 75 cent per 2! Dan heb ik nu 1 lijmklem per halve meter, dat moet hopelijk genoeg zijn.
Fijn als je zn lijmklem op je dak krijgt!! Zeker die goedkope dingen willen nog wel eens snel losgaan! Anders gezegt, die werken gewoon niet. Waarom zet je een doek vast met een Lijmklem? Er is al aangehaalt, bij lijmklemmen safety's gebruiken, zn ding op je dak is niet prettig.

Eigelijk, helemaal geen lijmklemmen gebruiken, ze zijn daar niet voor. Ik betwijfel nu ook heel erg of jouw doek wel brandveilig is. Gezien het prutswerk wat er nu gaat komen!

voorbeeld hoe het wel zou kunnen, niet ideaal maar wel relatief veilig.

https://www.toolworld.nl/Cms/CmsData/Images/Products/10154_0_a2dd4de4-5fd4-41fc-9351-2ffefc00f4cf_500_500.jpg
Deze klemmen vallen tenminste over de 50mm buis heen, (juiste maat nemen) zitten vast en kunnen niet direct uit zichzelf losraken. Daarnaast, mochten ze toch vallen en bij iemand op het dak vallen, dan doet dat een stuk minder AUW! shut up :X
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
17-12-2009 18:31

Watt-Xtra schreef:

https://www.toolworld.nl/Cms/CmsData/Images/Products/10154_0_a2dd4de4-5fd4-41fc-9351-2ffefc00f4cf_500_500.jpg
Deze klemmen vallen tenminste over de 50mm buis heen, (juiste maat nemen) zitten vast en kunnen niet direct uit zichzelf losraken. Daarnaast, mochten ze toch vallen en bij iemand op het dak vallen, dan doet dat een stuk minder AUW! shut up :X
Ik vind je reactie een beetje (boel) voorbarig om eerlijk te zijn. Het geval wil namelijk dat niet alleen dit soort dingen als lijmklem worden aangeduid, in verscheidene bouwmarkten worden namelijk ook de groot uitgevallen wasknijpers waar jij naar linkt lijmklem genoemd! Verder zie ik geen relatie tussen de bevestigingsmethode en de brandveiligheid?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
17-12-2009 18:57
Allereerst, de doeken zijn geimpregneerd, al zie ik de relevantie niet met de bevestiging ervan. Ten tweede, de truss hangt in een hoek, tegen een muur waar niemand komt. Dus ook al zou er een klem loskomen, dan vallen ze op de grond. Daarnaast zijn dit geen massief stalen klemmen, maar van een lichtere soort (kan ook niet voor het geld).

Bedankt voor je input, maar je conclusies zijn wat voorbarig te noemen, aangezien je niet op de hoogte bent van de details.

Edit: de link die je post IS een lijmklem, zo liggen ze bij de bouwmarkt, ijzerboer en ook bij de Action. De versie de ik heb lijkt erop, maar is van aluminium ipv plastic. Wat BigBang zegt dus.
I will not comply.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)