Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 50 van 61)
Moderator(s): Dré
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
4-12-2009 16:51
Je ziet wel dat je discussie krijgt achteraf als je "citaten" gaat " citeren " met andere cijfers. Je had het volgens mij steeds over poten van 3 meter met een hoek er op. Er was toch ook een discussie of dat hoog genoeg was omdat het podium 1 meter hoog zou worden? Ik vind dat raar. Citeer alleen als je citeert en geef je wijzigingen na aanleiding van de discussie aan, dan blijft het voor iedereen helder.

Is je nieuwe constructie nu 4 meter hoog + hoek trouwens? of 3,50 poot + hoek. Ook zonder uitkraging blijf ik het niets vinden. MAar ik hecht veel waarde aan de mening van Douwe, die zal t wel weten. Ben alleen benieuwd naar de krachten die op de hoek komen bij het opbouwen. Zelfs als je alles op 4 statieven zet. (je hebt vmb te-03's die kunnen 380 hoog, hoe ga je dat doen?) Je moet wel netjes recht bouwen. Lijkt me tricky.
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-12-2009 17:03
Als de carre niet dichtgemaakt wordt zoals in het eerst plan is en blijft het gekkenwerk zonder schoren - sorry Douwe. De complete linker en rechter zijkanten "hangen" dan in balans aan die ene hoek links en rechtsachter. Watje heeft voor zover ik weet ook geen grote baseplates.

Snap niet hoe je daaraan voorbij kunt gaan.
Light Image
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
4-12-2009 22:55
Om iedereen even gerust te stellen er is het 1 en ander toch veranderd aan de constructie.
en er staat nu een volledig caré. ik had al wel scaff gehaald. maar voor de veiligheid toch wat veranderd.
2 movingheads vervangen. zodat ik netjes onder mijn veiligheids marges zit aan de achterste truss zonder poot
en voorkant dicht gemaakt, aan de achterkant komt ipv poot wel een statief, gewoon voor de zekerheid.

het geheel is inderdaad 4M hoog, ik heb echter ook nooit iets anders gezegd vandaar..
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
11-12-2009 15:04
Even een klein vraagje over truss opstelling. Ik heb binnenkort een klus, waarvoor ik eerst een recht stuk truss zou hangen van 5 meter met 2 statieven. Echter moet de opstelling verandert worden omdat ze nu een hoek in willen gaan, dus mijn truss moet ook mee-hoeken.

Nu had ik zelf de volgende opties bedacht:

1: Statief - 3m truss - 90 graden hoek - statief - 3m truss - statief
2: Statief - 3m truss - 90 graden hoek apex down op 3m truss - 3m truss - statief

Alles moet omhoog gewind worden, maar als ik in de hoek geen statief zet, komt alles op het hoek stuk te hangen met het omhoog winden, totdat de 3m ondersteunende truss onder gezet kan worden, lijkt me dat dat in elkaar stort.

Als ik wel een statief in de hoek gebruik, waar plaats je hem dan onder? Kun je zo'n koppelstuk gewoon op een truss adapter vastzetten?

Alvast bedankt voor de tips!
I will not comply.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
11-12-2009 15:50
als ik jou was zou ik hem gewoon naast de hoek plaatsen (zeg maar het 3e statief)
zodat je er later poten onder kan stoppen.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
11-12-2009 16:05

watje schreef:

als ik jou was zou ik hem gewoon naast de hoek plaatsen (zeg maar het 3e statief)
zodat je er later poten onder kan stoppen.
Ok, bij het omhoog ratelen dus een van de 2 statieven naast de hoek, daarna de truss poot eronder en het statief aan het uiteinde plaatsen. Dus ik kan beter stuk truss onder de hoek zetten dan een statief? En dan op de 2 uiteinden wel een statief.
I will not comply.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-12-2009 16:08
Of je je statief na het optakelen wilt vervangen voor een trusspoot hangt puur af van wat je zelf mooier vindt.
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
11-12-2009 16:16

René Eppink schreef:

Of je je statief na het optakelen wilt vervangen voor een trusspoot hangt puur af van wat je zelf mooier vindt.
Ja, het is een krappe hoek dus lijkt een truss-poot mij makkelijker en mooier. Ik wilde alleen even bevestiging dat mijn idee klopt qua stevigheid.

Het wordt nu dan: 3m truss op statief - 90 graden hoek truss, apex down met 3m truss-poot - 3m truss op statief
I will not comply.
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
14-12-2009 22:15

René Eppink schreef:

Of je je statief na het optakelen wilt vervangen voor een trusspoot hangt puur af van wat je zelf mooier vindt.
En of het bereikbaar is voor mensen, ik zou nog voor geen goud in het publiek een statief plaatsen vanwege potentiele grapjassen en het feit dat er in alle 4 de richtingen outtriggers van tochwel een meterje uitsteken.
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
15-12-2009 14:11
1 x bewerkt. Laatst door CySt op 15-12-2009 14:20

joepjuh7 schreef:

René Eppink schreef:

Of je je statief na het optakelen wilt vervangen voor een trusspoot hangt puur af van wat je zelf mooier vindt.
En of het bereikbaar is voor mensen, ik zou nog voor geen goud in het publiek een statief plaatsen vanwege potentiele grapjassen en het feit dat er in alle 4 de richtingen outtriggers van tochwel een meterje uitsteken.
Dat klopt inderdaad. Deze constructie zal niet bij het publiek staan, maar om het podium heen. Ik heb ook al een hele mooie backdrop gemaakt van 6x3 meter, volledig in de stijl van de avond. Nu nog bedenken hoe ik hem vast ga maken, ik zat te denken om hem met 18 grote veiligheidsspelden vast te zetten.. Gaten erin maken is geen optie, want het is hele mooie stof die moeilijk te krijgen is (tenzij je even naar Ghana afreist). Misschien dat iemand een suggestie heeft?
I will not comply.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)