Forum > Zelfbouw Speakers

Het Punisher baskast topic

(1297 reacties. Pagina 50 van 130)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
20-5-2005 13:45
Absoluut geen reden tot zorg! Deze afwijking zal hoogst waarschijnlijk geen hoorbaar verschil opleveren.

MVG Contour
LichtenlawaaiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2004
Laatste: 12-5-2010
Berichten: 144
20-5-2005 14:25
klopt op deze manier heb je er zo goed als geen last van. (ik heb het ook ongeveer zo opgelost. had je het zo gedaan als op de tekeningen dan had dit hoekpunt 15mm hoger gezeten, en dan zoe het wel wat verschil maken....

ik kwam zelf pas achter deze fout toen ik al aan het bouwen was, heb het nog een beetje bijgeschaafd, en toen gewoon in elkaar gezet. het viel me op de foto's gewoon op... en uit mijn kasten komt ook gewoon een boel lawaai sneaky :V

mvg jos
[ LICHT & LAWAAI verhuur ] binnenkort met compleet vernieuwde licht- en geluidsset!!!
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
20-5-2005 14:40
Onze punishers zijn trouwens helemaal af nu. Afgewerkt en al. Binnenkort zullen we eens wat foto's schieten.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
22-5-2005 15:28
Even nog een vraagje over de fout op de tekening, ik wil de punishers (4) wel pas over maximaal een jaar gaan bouwen (i.v.m. geld), maar wat zou ik precies aan de tekening aan moeten passen dan? De maten kloppen toch wel verder die er bij staan? Ik had nl. begrepen dat het op de tekening gewoon verkeerd stond getekend, maar dat de rest goed was.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
22-5-2005 17:26
1 x bewerkt. Laatst door Contour op 22-5-2005 17:31
Voor diegenen die met weinig kosten nog meer druk uit de Punisher willen halen wil ik wijzen op het idee van een horn extension zoals bijv. in de onderstaande link is weergegeven:

Punisher extension

Door de extension zal de Punisher lager spelen en ook meer rendement behalen. Met de getekende extension zal dit ongeveer 5dB meer druk zijn met hetzelfde versterkervermogen. Een extension is lomp en groot maar het is een goedkope manier (alleen houtkosten) om nagenoeg hetzelfde effect te behalen als met een extra punisher.

Niet getekend is de bracing die je zeker moet toepassen in de extension voor voldoende stabiliteit. Mocht er intresse zijn dan wil ik het extension idee best eens verder uitwerken.

MVG Contour
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
22-5-2005 17:29
Mmm, waar ken ik dat idee toch van ;-)
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
22-5-2005 17:32
Servodrive had bij de voorloper van de BT-7 bashoorn reeds commercieel verkrijgbare hoornextensions. De mensen van Funktion-One waren dus zeker niet de eerste toen ze een hoorn extension voor de InfraBass ontwierpen. Voor een vaste installatie is dit natuurlijk een goedkope manier om de prestaties van een hoornsub te verbeteren.

Tevens werkte Altec in de jaren 60 en 70 al met zogenaamde 'barndoors' waarmee met het frontaal oppervlak van de stack kon vergroten voor meer rendement.

MVG Contour
RemcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2002
Laatste: 11-7-2020
Berichten: 149
22-5-2005 17:48

Contour schreef:

Voor een vaste installatie is dit natuurlijk een goedkope manier om de prestaties van een hoornsub te verbeteren.
MVG Contour
Klopt en mits juist toegepast werkt het waanzinnig goed.

Vraag is of Punisher gebruikers met een hoorn-extension willen gaan slepen.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
22-5-2005 17:56
De hoornextensie die ik tekende neemt ongeveer 500 liter in beslag. Ongeveer het volume van 2x Punisher hoorn. Tevens ontkom je niet aan een vreemde lastig handelbare vorm. Maar als je de transportmogelijkheid hebt alsmede de opslagmogelijkheid dan is de extensie een goedkope manier om meer druk te krijgen uit de Punisher. Stel dat je 1x per jaar een grote klus hebt waarbij je het niet meer redt met 1x Punisher per kant dan kan een hoorn extensie je uit de brand helpen.

Je zou ook bijv. de bovenkant plat kunnen maken dan kan daar gelijk de topkast opstaan:

Extension II

Natuurlijk hoeft de extensie geen 100cm lang te zijn. Een kleinere variant is mogelijk net zoals een extensie die past op 2x Punisher. Waar het mij om gaat is deze mogelijkheid aan het licht te brengen. Ik denk niet dat alle lezers op dit forum hiervan op de hoogte zijn.

MVG Contour
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
22-5-2005 19:03

Contour schreef:

Voor diegenen die met weinig kosten nog meer druk uit de Punisher willen halen wil ik wijzen op het idee van een horn extension zoals bijv. in de onderstaande link is weergegeven:

Punisher extension

Door de extension zal de Punisher lager spelen en ook meer rendement behalen. Met de getekende extension zal dit ongeveer 5dB meer druk zijn met hetzelfde versterkervermogen. Een extension is lomp en groot maar het is een goedkope manier (alleen houtkosten) om nagenoeg hetzelfde effect te behalen als met een extra punisher.

MVG Contour
Volgens mij verlaag je eerst de grensfrequentie waardoor de lagere frequenties (<50 Hz) beter hoorbaar (en voelbaar) worden. Je zult op die manier veel mooiere lage tonen krijgen. De frequentieplot wordt ook wat vlakker waardoor je inderdaad meer druk over houdt.

Met 2 kasten wordt de totale geluidsdruk verhoogd en een klein beetje de grensfrequentie verlaagd door de grotere totale mondopening.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)