Forum > Algemeen Forum

Verzekeringen

(92 reacties. Pagina 5 van 10)
Moderator(s): Dré
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 15-11-2024
Berichten: 292
30-11-2009 18:04

YourLiVe schreef:

Toch wel... zit een klasse 3 alarmsysteem op, ik mag de bus zelfs 's nachts geladen voor de loods neerzetten, zolang er maar breekschade is is het verzekerd.

Dat is waarschijnlijk ook afhankelijk van de waarde die erin vervoerd wordt, bij mij staat er voor maximaal 15.000 euro apparatuur in. Dat is bij jou natuurlijk wel een ander verhaal.
Bij mij hetzelfde. Tot 5000 euro kon zonder alarm, maar bij hogere waarde moest er een alarm op zitten. Klasse 2 tot 10.000 euro, en bij hogere bedragen klasse 3. Ik heb beide bussen op klasse 3 laten beveiligen, inclusief een rammel schoksensoren en accu in de laadruimte voor wanneer kwaadwillende de reguliere stroomvoorziening zouden verwijderen. Alarm vond ik tot voorkort overbodig omdat ik zowel in Limburg als ook in Friesland inmiddels een degelijke opslagruimte heb waardoor de bussen nooit geladen zijn, maar 's nachts op de terugweg bij een tankstation een uurtje bijslapen of een plasje plegen zou zonder alarm een kostbare gok worden. Daar wees de verzekeringsagent mij op, een nuttige tip voor mij. Overigens vallen ook bedrijfswagens onder het keurmerk veilig ondernemen.
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 15-11-2024
Berichten: 292
30-11-2009 19:11

hugovanmeijeren schreef:

MG schreef:

Is die verzekering op locatie tegen diefstal of tegen ongelukjes en schade? En wat als je een meerdaagse klus hebt en 's nachts wordt die locatie leeggehaald? Dan is die 3500 euro best het overwegen waard.
Wat wel een heel duidelijke eis was, was dat er ten alle tijde een medewerker van het bedrijf bij de apparatuur aanwezig moest zijn. Dus dat zou in dit geval betekenen dat je 's nachts naast je spullen moet slapen.
Ik heb eens per jaar een evenement dat 3 weekenden duurt. Ik heb in de offerte belachelijk hoge prijzen gevraagd om elke keer de apparatuur op te bouwen en af te breken. Daar was de klant niet blij mee, en men vroeg om opheldering. Toen ik uitlegde dat ik niet stond te springen om mijn apparatuur drie weken in een tent te laten staan, heeft men uiteindelijk uitgerekend dat bewaking goedkoper was. Sindsdien is er elk jaar iemand met Duitse Herder in de tent aanwezig elke avond. (en die bijt goed gvd angry )
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
30-11-2009 19:55

MG schreef:

Ik heb beide bussen op klasse 3 laten beveiligen, inclusief een rammel schoksensoren en accu in de laadruimte voor wanneer kwaadwillende de reguliere stroomvoorziening zouden verwijderen.
- Een Klasse-3 alarm heeft een eigen ingebouwde noodstroomvoorziening (anders krijgt het simpelweg geen SCM 3 certificering). Je extra accu is dus overbodig (en mogelijk zelfs in strijd met de polisvoorwaarden aangezien het een brandrisico bijvoorbeeld verhoogt!) ALS je inderdaad een SCM-3 alarm hebt.

- Een Klasse-3 auto-alarm heeft hellingshoek sensoren (want die zul je wellicht bedoelen ALS we het tenminste over een fysiek bestaand systeem hebben (...)) (anders krijgt het simpelweg geen SCM 3 certificering). Dus ook het toevoegen daarvan is overbodig (ALS je een SCM-3 alarm hebt).

- Een Klasse-3 auto-alarm biedt vooral beveiliging tegen diefstal van het VOERTUIG (en amper tegen inbraak in de laadruimte). De ultrasone sensoren (detecteren glasbreuk en intrusie en zijn een onderdeel van het SCM-3 verhaal) zitten vrijwel nooit in de laadruimte (maar alleen in de cabine). De laadruimte moet het meestal doen met alleen een aftak op de open deur sensor...

Tja... Dan klauwen ze je complete Meyer set MAAR je 100 euro Yoko CD-Speler zit nog wel in het dashboard...

Polisvoorwaarden zoals "sporen van braak aanwezig"... Leg dat eens uit als de complete bus weg is? Een alarm remt namelijk inbrekers (maar als ze genoeg ervaring/ballen/tijd hebben kunnen ze alsnog met je bus er vandoor gaan; zelfs met een SCM-3 of 4 alarm). Ga dan nog maar eens op zoek naar sporen van braak (hele object is immers verdwenen)... En REKEN MAAR dat de verzekering je zal herinneren aan die polisvoorwaarde!

Ik een beetje bang dat er in dit topic veel dingen geroepen worden die niet geheel stroken met de dagelijkse werkelijkheid. Ook ben ik bang dat lang niet iedereen de lettertjes uit z'n polis ook daadwerkelijk in de massa tussen de oren heeft opgeslagen (tot op de letter zoals de verzekering EN een eventuele rechter zal doen).

Lijkt me toch wel handig dat WEL te doen alvorens uitspraken te doen (laat staan alvorens te claimen bij de verzekering in kwestie... ;-). Zo gold bij mij, in de kleine lettertjes, de dekking in vervoersmiddelen van zonsopkomst tot zonsondergang (het weghalen van die voorwaarde zou ervoor zorgen dat de polis onbetaalbaar werd).

Tip (vooral waar het gaat om verzekering van inboedels van bedrijfspanden): Als je denkt eindelijk aan alle voorwaarden voldaan te hebben, laat dat dan toetsen door de verzekeringsmaatschappij EN (heel belangrijk) vraag om een verklaring van conformiteit (simpel gezegd een stuk papier waarop de verzekeringsmaatschappij aangeeft dat je voldoet aan hun polisvoorwaarden)!

En onthou: Verzekeringsmaatschappijen zijn uit op:

1. Zoveel mogelijk provisie binnen halen.
2. Zo min mogelijk uitbetalen.

Al het andere is marketing ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
30-11-2009 20:09

Dré schreef:

- Een Klasse-3 auto-alarm biedt vooral beveiliging tegen diefstal van het VOERTUIG (en amper tegen inbraak in de laadruimte). De ultrasone sensoren (detecteren glasbreuk en intrusie en zijn een onderdeel van het SCM-3 verhaal) zitten vrijwel nooit in de laadruimte (maar alleen in de cabine). De laadruimte moet het meestal doen met alleen een aftak op de open deur sensor...
Ik heb wel ook ultrasoon in mijn laadruimte zitten. Verder zit er ook een goede startonderbreker als onderdeel van het alarmsysteem in, dus de hele bus weghalen is ook zo makkelijk niet...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 9490
30-11-2009 20:19
3 minuten heb ik jouw bus rijdend!
Tenzij je chiplock in je sleutel hebt zitten, en een computer gestuurde motor.

Als je chiplock hebt, zonder computermanagement in je motor, dan ben ik 5 minuten bezig.
Het enige wat dan meestal onderbroken word is je contact relais naar je startmotor en als je mazzel hebt, je elektrische brandstofpomp.
Die zijn beiden te overbruggen sneaky :V

Verder zal je altijd zien dat je inhoud zeer slecht te verhalen valt bij de verzekering,
want alle bewijslast ligt meestal bij jouw.
(Onbeheerd achterlaten, wel/niet goede sloten, werkte het alarm?, enz.)

En denk niet: er zit alarm op mijn auto dus ze zullen hem wel niet openmaken,
want in het algemeen heb je de herrie binnen 30 seconden weg.

Meest eenvoudige is de sirene met grof geweld eruit trekken, en hem dan in het water gooien.
Vaak gaat alle sturing ook via die sirene waar alle elektronica ook nog lekker ingebouwd zit.

De betere hebben een centrale kast, en als je het dan slim aanpakt:
zet je (alle met eigen noodstroomvoorziening en met molest circuit*) een sirene onder de motorkap, zo diep mogelijk weg, eentje in je laadruimte achterin zodat je er moeilijk bij kan, en eentje onder het reserve wiel onder je bus.
Alle kabeltjes moeten natuurlijk lastig door te knippen zijn.

Dat is als er iemand aan rommeld dat hij afgaat de boel meteen doorgeeft aan de rest, en het systeem kan dan alleen gereset worden dmv je ab.

Verder zijn er ook systemen die je aan een prepaid gsm kan hangen.
die gaat je dan meteen bellen als er alarm is.
En dat is ook weer uit te breiden met een apparaatje waarmee je kan zien waar je bus zich bevind.
En zo kan ik wel doorgaan happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
1-12-2009 10:22
Installeer zo een systeempje in je bus. Daarna zullen ze zich wel eens goed bedenken voor ze nog iets proberen te stelen! sneaky :V
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 15-11-2024
Berichten: 292
1-12-2009 13:49

Dré schreef:

MG schreef:

Ik heb beide bussen op klasse 3 laten beveiligen, inclusief een rammel schoksensoren en accu in de laadruimte voor wanneer kwaadwillende de reguliere stroomvoorziening zouden verwijderen.
- Een Klasse-3 alarm heeft een eigen ingebouwde noodstroomvoorziening (anders krijgt het simpelweg geen SCM 3 certificering). Je extra accu is dus overbodig (en mogelijk zelfs in strijd met de polisvoorwaarden aangezien het een brandrisico bijvoorbeeld verhoogt!) ALS je inderdaad een SCM-3 alarm hebt.

- Een Klasse-3 auto-alarm heeft hellingshoek sensoren (want die zul je wellicht bedoelen ALS we het tenminste over een fysiek bestaand systeem hebben (...)) (anders krijgt het simpelweg geen SCM 3 certificering). Dus ook het toevoegen daarvan is overbodig (ALS je een SCM-3 alarm hebt).
Klopt beiden inderdaad, dat bedoel ik ook met inclusief. Ik wilde de meerwaarde van klasse-3 verduidelijken. Op mijn deuren zitten sensoren, zonder dat ik met de afstandsbediening het alarm heb ontkrachtigd zetten die het alarm in werken als een van de deuren wordt geopend. Grote vraag die bij me opkomt is hoe je inderdaad kunt bewijzen dat je bus op alarm stond en in werking was als het hele voertuig weg is. Als je bus er nog is kan de boordcomputer wellicht uitsluitsel geven, maar zonder bus wordt dat wat lastig te controleren.
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
14-12-2009 12:13

StijnS schreef:

Installeer zo een systeempje in je bus. Daarna zullen ze zich wel eens goed bedenken voor ze nog iets proberen te stelen! sneaky :V
Of je hangt zo'n ding in je laadbak. Ze kunnen niet stelen wat ze niet kunnen zien. ;). Sirene erbij, strobe erbij en ze worden zo gek dat ze meteen weg zijn. Niets kunnen zien en niets kunnen horen.
I will not comply.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 9490
14-12-2009 12:19
Rook buiten heeft niet zoveel effect als binnen.
Het is zo weer weg.
En een strobo die op 12 volt werkt heeft ook geen wereld flits.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 15-11-2024
Berichten: 292
14-12-2009 17:42
Ik hoorde dit weekend van een collega dat er bij verzekeringsmaatschappijen ook verschil zit in de premie bij gesloten of open laadruimte. Als je geen ramen in de laadruimte hebt betaal je bij de ene maatschappij blijkbaar minder 'wat men niet ziet, wilt men ook niet stelen', en bij de andere maatschappij betaal je juist meer 'men breekt de auto open omdat men het vermoeden heeft dat er iets instaat'.
Weet iemand van jullie hier meer over? Als het verzekeringstechnisch interessant is wil ik best deuren met raampjes in mijn sprinters zetten. Verklein ik meteen de dode hoek en het risico op schade of een aanrijding op rotonde.

Op mijn opleiding waarschuwde een accountant vandaag bij een presentatie overigens voor de arbeidsongeschiktheid. Een beroep waarbij veel gesleep met zware dingen voorkomt adviseerde hij toch om je als zelfstandig ondernemer te laten verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, en ook de website van de arbodienst eens te raadplegen voor tips om veilig werken te verbeteren.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)