Forum > Zelfbouw Speakers

Welke 18" speaker?

(59 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
De klankentapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-8-2004
Laatste: 2-9-2004
Berichten: 8
26-8-2004 18:09
Mijn excuses voor de verkeerde start dan allemaal maar ik zat me zo die hele geschiedenis door te lezen over dat ontwerp waarbij er allerlei kreten de revue paseerde.
Je kan over speakers uren praten en een leek kun je met allerlei termen imponeren maar het resultaat wat zijn kast aanging of gaat werd er niet beter op begreep ik.
Ik zag inderdaad na mijn reactie de hele bouwtekening staan en meteen begon ik me ook af te vragen wat dit voorn ontwerp moet wezen.
Een poortopening achter in de kast van 4.5cm kan inderdaad geen basreflex systeem zijn. Niet met deze formaten speakers en poorten.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom Niek zo standvastig aan het copie ontwerp wil vasthouden , verbouw die kast gewoon tot een wel kloppende constructie en je hebt een wereld baskast met die RCF.Het kan makkelijk met de maten die de kast nu heeft.
Het wordt dan wel een ander systeem maar het resultaat zal er niet om liegen.
Da's mijn visie.
Sorry als ik verkeerd overkom bij iedereen maar ik vond het een beetje een moeilijk gedoe.
Ik heb de RCF ooit gebruikt voor een ontwerp waarbij er twee in verschillende compartimenten in een kast zitten met de poorten bijmekaar in het midden.
Deze kasten staan nu in spijkenisse onder een VDOSC set te draaien.
5 per kant. Dus een Delta max systeem zou geen probleem moeten zijn.
Frank.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
26-8-2004 20:06
Alsnog welkom Frank ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
26-8-2004 21:12
Misschien dat Frank mij dan ook kan vertellen hoe ik een compleet gestoffeerde kast "ff" inwendig kan veranderen!

Met andere woorden: ik zit met dit (afgewerkte) ontwerp en zal moeten roeien met de riemen die ik heb. Dus er komen gewoon RCF speakers in, heb een boek over luidsprekerkasten bouwen besteld, en zullen in de toekomst wellicht wat tegemoet zien.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1343
26-8-2004 22:04
Misschien dat Frank mij dan ook kan vertellen hoe ik een compleet gestoffeerde kast "ff" inwendig kan veranderen!
Mijn naam is weliswaar geen Frank, maar ik zie er geen probleem in dat te doen. Het is de kunst om van een probleem een uitdaging te maken wink ;) (of was jij dat niet?).

Mocht je een bepaalde speaker en/of kast-afstemming in gedachte hebben, dan is het met een paar simpele bewerkingen mogelijk om de poort zoals die er nu is, om te vormen tot wtw-bracing. Nieuwe poorten in het bestaande ontwerp invoegen is ook geen probleem.
Ik kan eventueel een tekeningetje online zetten als je wilt, evenals een simpele uitleg. Als je de afstemming al weet, kan ik het ook op maat voor je tekenen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
De klankentapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-8-2004
Laatste: 2-9-2004
Berichten: 8
27-8-2004 00:07
Ik ben het volledig met Rademakers eens. Deze kast is vrij eenvoudig om te vormen tot een goed afgestemd basreflex systeem.
Of ie nou bekleed is of niet.
Moet er bv een schroef door de buitenkant heen om bv een wedge te plaatsen voor de nieuwe poort dan is het gewoon zaak precies uit te meten waar die schroef moet komen op de buitenkant/doek kant.
Snij dan eve de bekleding in over 2cm en peuter voorzichtig de bekleding los tot ie als een spleet open staat. Schroef de schroef erin en plak de bekleding weer terug met wat lijm.
Wat mij niet duidelijk is volgens de tekening zoals ie op de site staat is de welke hout dikte is er gebruikt.
Bovendien mogen er best nog wel wat verstevigings schotten in om wanden met mekaar te verbinden.
Hoe is het front van de kast uitgevoerd? Ik bedoel , hoeveel mm is er over van voorkant kast tot voorkant frontplaat en hoe is het gaas gemonteerd op de kast.
Inderdaad een leuke uitdaging , maar wel een met een veel exater te voorspellen resultaat.

Frank.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
31-8-2004 11:10
Ik ga de kasten nu niet volledig verneuken (je begrijpt: alle 4 reeds gestoffeerd, voor een paar veranderingen moeten er al gauw 8 gaten opengesneden en geboord worden; per kast).

Dus nogmaals: ik ga het eerst zo proberen, later zien we wel verder (momenteel ook compleet geen tijd. Wanneer ik dat weer heb wil ik wel weer van een probleem een uitdaging maken).

Toch bedankt voor de ondersteuning. Grt!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1343
31-8-2004 18:04
voor een paar veranderingen moeten er al gauw 8 gaten opengesneden en geboord worden; per kast)
Ik zou helemaal niet in het tapijt gaan snijden, maar alles van binnenuit lijmen. Ik gebruik daarbij meestal een lijmklem/stempel om de druk te creëeren. Of eventueel kleine schroefjes.
Als alles nauwkeurig gezaagd wordt, is dat meer als voldoende om alles muurvast te krijgen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
31-8-2004 20:37
En hoe ga ik de huidige schroeven loskrijgen zonder die 15 openingen in de bestoffering te maken?

...

Daarom laat ik het dus zo.
De klankentapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-8-2004
Laatste: 2-9-2004
Berichten: 8
31-8-2004 22:53
Inderdaad Johan , zo zou je het kunnen doen. En om eerlijk te zijn,vaak gaat het ook zonder schroeven doch leerd mijn ervaring dat als er veel gesleept wordt met speakerkasten , busje in,busje uit,het nog wel eens fout kan gaan.
Maar goed , er valt over te twisten , ik zet er altijd toch eve een schroefje naast maar goed.
En Niek , alles wat in de kast zit nu aan schotjes voor de poort en wat al niet meer kan er volgens mij in blijven zitten.
Het schot wat nu als poort dient blijft gewoon zitten enkel komen er wel een hoop grote gaten in zodat het als het ware een verstevigings schot wordt in de kast met daarnaast een schot voor de nieuwe (kleinere) poort.
Verder moet je dan ook denken aan een extra frontplaat op de ouwe.

Het zijn maar ideeen en als je er meer tijd voor hebt komt dat wel goed denk ik.

Groetjes , Frank.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
1-9-2004 08:16
Ik zet mijn kasten zonder schroeven in elkaar, wel met sponingen (ook wel tongen genoemd). Schroeven moet je zien als vervanging van lijmklemmen, als de lijm is uigehard moet deze de stevigheid geven. Een nadeel van schroeven gebruiken is als je een keer wat aan de kast moet doen, stukje uitzagen of iets infreezen, en je zit op een schroef met je gereedschap, ik gebruik freezen van 100euro soms meer, au sad :( . Als je intern iets wil veranderen gewoon lijmen, lijmtang erop, en het zit vast ( gebruik goede lijm www.frenckenweert.nl/ , gebruik construktielijm in gel vorm, dit loopt niet tussen je werk uit wink ;) ) .Als je een goedkope lijmtang wil hebben, gamma, praxis, hier zijn die dingen 5euro, een stuk goedkoper dan een frees.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)