Forum > Newbie Forum

Crossover hulp

(74 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
21-10-2003 16:02
Sorry maar hier begrijp ik niets van, dit gaat zo te zien niet meer over tulp stekkertjes, oke: weet het misschien makkelijk gemaakt: WAT heb ik nou precies nodig bij die crossover? dus geen cinch (tulp) stekkers meer maar 3-pins stekkers?

Sorry, maar op dit gebied ben ik een n00b (vandaar ook in newbie forum gezet)...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
21-10-2003 16:33
Wat je nodig hebt zijn 4 XLR-connectors female voor de outputs van de crossover, 2 XLR-connectors male voor de inputs van de versterker, afgeschermde kabel met 2 aders, een hete soldeerbout, soldeer, en (waarschijnlijk) iemand die de verloopjes voor je gaat maken!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
21-10-2003 16:41
Is het niet veel makkelijker om direct vanaf het mengpaneel mono te gaan.
Scheelt ook een hoop aan kabeltjes. Bovendien is een verloopstukje tulip/cinch(stereo) naar tulip(mono) overal te koop.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
22-10-2003 11:49

Rademakers schreef:

Is het niet veel makkelijker om direct vanaf het mengpaneel mono te gaan.
Scheelt ook een hoop aan kabeltjes. Bovendien is een verloopstukje tulip/cinch(stereo) naar tulip(mono) overal te koop.

Mvg Johan
Als het kan graag, want ik heb het net zitten lezen nog eens maar begrijp er niets van, is er geen andere manier met idd gewone tulpjes?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
22-10-2003 14:19
Wat je nodig hebt is een verloop kabeltje van stereo-tulip naar mono-tulip.
Deze voegt de signalen van je linker-en rechter uitgang van je mengpaneel samen.
Je gaat dus van twee kabeltjes naar één kabeltje.

Dit (enkele) kabeltje sluit je aan op het linker (of rechter) kanaal van je equalizer.
Van de linker uitgang van je equalizer ga je naar de linker ingang van je crossover.
Vanuit je crossover mag duidelijk zijn (hoop ik).

(Waarschijnlijk wist je het al: Overigens heb je nog een tweede verloopkabel nodig.
Namelijk van tulip naar XLR of Jack, afhankelijk van de gebruikte aansluitingen).

Mvg Johan

PS: tekeningetje groups.msn.com/luidsprekers/rademakers.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=74
1-2-3-4-hoedje-van...
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
22-10-2003 14:49

Dré schreef:

Je mag natuurlijk NOOIT zo maar outputs aan elkaaar knopen.
En wat zitten we hier doodleuk te verkondigen?
Juist, verstand op null en aan elkaar knopen die hap!
Dacht het toch niet.

Het is idd het makkelijkst om direct vanaf je mengtafel mono te gaan, maar dan wel vanaf een eventueel aanwezige mono uitgang. Dus niet door de boel maar even aan elkaar te knopen.
Als je mengtafel geen mono output heeft, neem dan de manier zoals Dré die heeft beschreven.

En niet aankomen met: 'maar het werkt toch'.
-- Let's do it my way and get it right the first time --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
22-10-2003 15:08

PatrickK schreef:

Het is idd het makkelijkst om direct vanaf je mengtafel mono te gaan, maar dan wel vanaf een eventueel aanwezige mono uitgang. Dus niet door de boel maar even aan elkaar te knopen.
Als je mengtafel geen mono output heeft, neem dan de manier zoals Dré die heeft beschreven.
Zou iemand die optie wellicht even voor de OP in een klein schema willen zetten (zodat Edie nog wat haren in z'n hoofd overhoudt).

PS: Ik zie achter op de meeste actieve X-over toch echt GEEN tulpjes zitten hoor Edie. Dus even klooien met tulpjes is niet aan de orde (en al was het wel aan de orde, dan nog was het af te raden).

Op een gegeven moment moet je toch echt de huiskamerplugjes links laten liggen (hoe eng dat ook is in het begin ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
22-10-2003 15:09
Bedankt voor de tekening, dit maakt alles een heeel stuk duidelijker. Natuurlijk nog wat vraagjes: zoals het op de tekening staat heb je toch geen xlr/jack aansluitingen meer nodig, ofwel? En de tweede: maakt het verder niks uit dat je crossover en equalizer geen signaal krijgen?

Als het zo werkt via die tekening snap ik het, dan ben ik vrijwel klaar...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
22-10-2003 15:23
De twee posts boven die van jou niet gelezen, Edie?

De eerste crossover met tulp-ingangen moet ik ook nog tegenkomen (en als ik hem tegenkom loop ik er met een grote boog omheen), dus alleen om die reden werkt het al niet.

Doe nou niet zo eigenwijs en doe het zoals Dré heeft geschetst. En als je dat niet snapt, vraag dan of iemand die het wel snapt dat kabeltje even voor je soldeert. Het is toch maar eenmalig.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
22-10-2003 15:43

Dré schreef:

Zou iemand die optie wellicht even voor de OP in een klein schema willen zetten (zodat Edie nog wat haren in z'n hoofd overhoudt).

PS: Ik zie achter op de meeste actieve X-over toch echt GEEN tulpjes zitten hoor Edie. Dus even klooien met tulpjes is niet aan de orde (en al was het wel aan de orde, dan nog was het af te raden).

Op een gegeven moment moet je toch echt de huiskamerplugjes links laten liggen (hoe eng dat ook is in het begin ;-)
Hahahahaha, tsjah, op zich helemaal geen problemen mee om die links te laten liggen, MAAR dan moet ik het wel eerst snappen. Kijk: als ik maar alvast zeker weet dat het werkt (een crossover op de ADJ V3000 versterker) dan is dat probleem al weg.

Maar hoe aan te sluiten anders? pff... geen idee inderdaad sad :( ik heb helaas nooit gewerkt ermee, behalve met tulp en neutrik stekkers... (en Jackplug niet te vergeten! razz :p )

En Victor:"sorry had het niet gelezen inderdaad, Dré was 1 minuut eerder met posten en toen was ik nog aan het typen. Een klein schematje van "Hoe een crossover aan te sluiten?" zal handig zijn... Een foto NOG BETER! Heeft echt niemand meer een foto van de aansluitingen? Dré, Victor, Tom ofzo... sad :( wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)