Forum > Algemeen Forum

Veiligheid: hoe ver gaan we?

(101 reacties. Pagina 5 van 11)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
1-11-2003 10:54

Dré schreef:

Verder hebben alle apparaten die met 1 klem bevestigd zijn een safety die altijd opgespannen wordt (zodat hij niet een enorme klap hoeft op te vangen als een klem het zou begeven)
Dré, hoe span jij die safety's aan?
en is het voldoende om door de beugels van mijn cyclones een safety te hangen, of moet ik in de behuizing een oog maken? naar mijn idee was DOOR de beugel voldoende, aangezien die op 2 punten is bevestigd.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 13459
1-11-2003 11:12
De safety wordt dusdanig door de truss gemanouvreerd dat hij NET weer dichtgedaan kan worden. Dit wordt gedaan VOORDAT de kabels over de truss gelegd worden (uiteraard).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
1-11-2003 15:16
aha. ik zat zelf aan een kabelspanner te denken. is dit ook een goede oplossing?

en is het veilig genoeg om de safety door de beugel te steken? dus door een gat in de beugel. of is het beter een oog in de behuizing te zetten? ik heb hem namelijk gisteren al open gehad en het is wel te doen. het moet in ieder geval wel stevig zijn. niet dat het NET kan door de beugel, want dan maak ik er wel een oog in.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
1-11-2003 15:20
door de beugel kan want heeft 2 ophangpunten dus dat kan... kabel spanner? je kan safety er vaak toch gewoon 2 keer omheen doen dan zit die zo goed als vast zodat als de lamp zou vallen dat hij maar 5 centimeter kan vallen
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
1-11-2003 19:05
Safety vastmaken aan het apparaat is sowieso geen slecht idee, dan heb je hem altijd bij de hand en kan je hem niet verliezen of vergeten wink ;) . Bij de T4's bijvoorbeeld heb ik aan iedere kant een oogmoer op de balk gezet waaraan een safety zit, dan is het nog de kleinste moeite om die even aan de truss te maken. Bij mij is de stelling: bij elke clamp een safety, ook al zit alles (ja ook de fourbarren) vast met doughty triggerclamps die een slordige 250 kg per stuk kunnen hebben. Maar stel zo'n haak breekt aan 1 kant van de fourbar af, wees dan maar gerust dat het ophangpunt van je fourbar het aan de andere kant ook begeeft doordat alle gewicht nu aan 1 kant van de haak hangt. Parren aan de T4's hebben hier trouwens geen safety, maar zitten wel stuk voor stuk aan de binennkant van de T4 nog es vast met een borgmoer (al is het maar omdat ik het beu was dat die parren steeds een stukje loskwamen).
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
1-11-2003 19:26

speakerfreak schreef:

je kan safety er vaak toch gewoon 2 keer omheen doen dan zit die zo goed als vast zodat als de lamp zou vallen dat hij maar 5 centimeter kan vallen
ik heb een lichtbrug. die mag geen rukken hebben. dan dondert ie waarschijnlijk helemaal in elkaar. nou ja, voorlopig moet ik het er maar mee doen. ik ben zowieso al aan het sparen voor echte truss want ik wordt schijtziek van dit ding.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
2-11-2003 21:07
Simpel: dan dus geen lichtbrug gebruiken. Dus huren of parren op statieven. In zulke gevallen het zekere voor het onzekere!
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
5-11-2003 01:22
Wij proberen net als iedere semiprof. drive-in (zou moeten doen) naar optimale veiligheid te streven.
Brandvertraging, degelijke ophang constructies met safetys, KENNIS VAN ZAKEN!!! (doe geen dingen waar je maar half iets van af weet) ezv.

Maar wij hebben nu een aardig systeem gevonden om onze veiligheidsneveau te handhave,wij laten de spullen regelmatig controleren! Een electrotechnicus loopt onze elektrowinkel na, werktuigbouwkundige (met de nadruk op tuig, sorry frank wink ;)) i.s.m het bedrijf wat onze truss gemaakt heeft loopt het truss systeem na. Parren, scanners versterkers cd-spelers loop ik regelmatig na en wordt 1x per jaar gecontroleerd door de leverancier. Met de brandweer hebben we brandveiligheid bekeken en op hun advies brandblussers,(2x) blusdeken, ehbo koffer aangeschaft (mijn drive-in partner heeft ehbo diploma, ik helaas niet). en voor echt grote feesten kunnen wij van de brandweer meer blusspullen lenen.

Zo hebben we een soort van eigen keuringsdienst opgebouwd, waardoor ik met een gerust hart ergens kan gaan staan omdat ik weet dat alles in goede staat is.

Wat dit kost...
1x non profit draaien per jaar op bedrijfsfeestje van de trussfabrikant en 1x bij de brandweer. (veiliger dan draaien bij de brandweer kan overgens bijna niet razz :p)
en een flesje goede wijn voor de electroman

mischien een tip, want veiligheid is gewoon van levensbelang...
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 1-7-2024
Berichten: 390
5-11-2003 01:37
Ik ga me nu heel erg sterk afvragen wat voor truss jij hebt, en als je dan uberhaubt ook de belastingstabellen enz. wel hebt. Want als iedereen een keertje non profit moest draaien in leek, en prolyte ook de trussen moet (her)keuren, komen ze daar aan het trussen maken niet meer toe. En ik denk dat dit bij de meeste trussboeren niet anders is. Die sturen gewoon een rekening als je truss laat keuren (iets wat je overigens ook zelf kan en mag, mits je het maar goed documenteerd)

klunzen zullen we
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
5-11-2003 02:03
daar heb je idd gelijk in, alleen het voordeel van dit truss bedrijf is dat ik de eigenaar al ongeveer mijn hele leven ken. Ik neem inderdaad aan dan niet alle klanten voor een avondje muziek de spullen mogen laten keuren, geen beginnen aan.

p.s. voor keuring moeten we wel betalen zij het gereduceerd, voor controle niet.
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3

Terug naar forum Reageer (zonder quote)