Forum > Algemeen Forum

Kleurcodering voor kabel (diameter/lengte)

(76 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
10-9-2011 23:50

Tom schreef:

knorrepot schreef:

Er zijn zelfs zaaleigenaren die op deze manier je de groepen toedienen!
O ja, die gebruik ik echt nooit!
Dat is vaak zo'n leuk knutsel spul op zo'n houten plank met een lasdoos en drie dubbele stopcontacten.
Klassieker! En dan de aansluitkabel van gewoon VDE kabel, met 1,5 draadjes erin, want dat was goedkoper shut up :X
Haha ja deze knutselplankjes bedoel ik ja! En probeer ze dan maar aan het verstand te brengen dat zoiets niet veilig is en niet wilt gebruiken.. "dat doet de rest ook" anders vliegt de zekering er zo snel uit! Is vaak een antwoord dat je dan krijgt.. zucht..
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
11-9-2011 18:22

CyberDance schreef:

Hier is het dan weer:
1m Grijs
3m Geel
5m Blauw
10m Rood
20m Groen

Langere lengtes meerdere kleuren langs mekaar (optelsommetje), maar vaak zijn die lengtes dan toch weer zo lang dat het geweten is of op de kist oid staat.
Ik gebruik exact zelfde kleurencombinatie als Tom. Maar dat is ook wel handy, aangezien er nog wel eens wat materiaal heen en weer gaat laugh :D . Fijne kleurencombi en prima om mee te werken, ook als je veel met freelancers werkt.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
12-9-2011 19:06

dj-bart schreef:

ooit gehoord van NEN normen? Welliswaar geen wet, maar er zijn wel wetten die verwijzen naar NEN normen. Zoek maar eens op NEN 8020 NEN 1010 etc.

PvG schreef:

Helaas gelden die nen normen/wet niet voor verplaatsbare leidingen voor zover ik weet.
Voor bovenstaande 2 reactie's.

nen1010 punt 711.11.1
begin daar eens met lezen.

mocht je tijd over hebben lees heel het boek eens door.
hieruit zul je opmaken dat wat joep zegt geen onzin en zeker niet gevaarlijk is.
Tevens zul je ook ontdekken dat je bij een overbrugging van dergelijke afstanden wel degelijk met dikkere kabels dient te werken.
Dit omdat je anders (zoals eerder aangegeven) te veel spanningsverlies zult krijgen.
Dit spanningsverlies mag niet meer dan 4% bedragen
Iets dat dan weer wel wettelijk is vastgelegd.
(grote kantekening: heb voor deze situatie geen berekening gemaakt!)

Soundsmurf schreef:

Verloop van 63A naar 32A is verboden om hele goede redenen. Daar kun je dus niet over twisten.

prima geef mij even aan in welk wettelijk goedgekeurd boek dit staat.

soundsmurf schreef:

Lijkt mij ook niet moeilijk te begrijpen als je weet waar je over praat. Iedereen die er hier toch over wil discussiëren weet niet hoe het werkt.
Erg grote woorden, voor iemand die toch niet geheel alle kennis in huis heeft over dit onderwerp.
(Dit maak ik op gezien je beweringen uit die door wettelijk goedgekeurde boeken worden tegen gesproken)

soundsmurf schreef:

Ik meng mij hierin omdat hier iets word geplaatst dat levensgevaarlijke situaties oplevert. Elke klojo die dit leest kan het ook gaan maken zonder de geldende normen en gevaren te kennen. Daar wil ik op wijzen, haal er je winst uit dat ik mijn kennis met je deel.
Goed dat je jou kennis wilt delen en daarmee andere mensen wilt waarschuwen!
Echter is wat je zegt niet volledig correct.
Ben het met je eens dat er dingen worden gezegd die beter gedacht kunnen worden/ gezegd onder mensen met verstand van zaken. om rede van veiligheid.
Iemand met minder verstand van zaken (in jou woorden een klojo) kan nu door het lezen een gevaarlijke situatie maken.
maar hoe help je elkaar (mensen met verstand van zaken) dan op een forum aan informatie over dit soort situaties?
een afgesloten gedeelte waar je in mag na het inleveren van je dilpoma?
Het blijft een moeilijk punt.
We zullen het dan ook eens zijn over:
Weet je niet hoe het moet? Geeft het uithanden aan iemand met verstand van zaken!!!
dat is ook het geen wat ik iedereen kan aanraden.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
12-9-2011 21:30

Ronny B schreef:

PvG schreef:

Helaas gelden die nen normen/wet niet voor verplaatsbare leidingen voor zover ik weet.
Voor bovenstaande 2 reactie's.

nen1010 punt 711.11.1
begin daar eens met lezen.
NEN1010 zegt inderdaad wel iets over verplaatsbare leidingen ashamed :$ , maar zo was mijn opmerking niet bedoeld sneaky :V .
In hoofdstuk 0 "Relatie met Nederlandse wetgeving" staat dat NEN1010 alleen verplicht is als er:
a) Een wet van toepassing is die dat eist (bijv. bouwbesluit), of
b) Dit in een zakelijke overeenkomst wordt geeist.

Ronny B schreef:

Tevens zul je ook ontdekken dat je bij een overbrugging van dergelijke afstanden wel degelijk met dikkere kabels dient te werken.
Dit omdat je anders (zoals eerder aangegeven) te veel spanningsverlies zult krijgen.
Dit spanningsverlies mag niet meer dan 4% bedragen
Iets dat dan weer wel wettelijk is vastgelegd.
Huh? Welke wet gaat ons verplichten dikke kabel te gebruiken?
Volgens mij mag je volgens de wet gewoon 1,5mm2 gebruiken voor een 100m 32A aansluiting, tenzij in de overeenkomst met je opdrachtgever staat dat de installatie aan NEN1010 moet voldoen. shocked 8O Verstandig is het natuurlijk niet.

Maar begrijp me niet verkeerd: Ik poog mijn spullen aan NEN1010 te laten voldoen ook al is er geen wet die dat verplicht.
Ik hoop (en promoot) dat anderen dat ook doen, dus:
Weg met de gevaarlijke verloopjes male CEE xA --> female CEE yA, met x > y!
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
12-9-2011 23:12
Van bepaalde auto's zegt men:
als je naar de prijs vraagt, kan je hem je niet veroorloven

Van elektra zeg ik:
als je moet vragen hoe het moet, blijf er dan liever maar van af.
en ga eerst eens een goed les-boek installatietechniek lezen in de bibliotheek!
Het risico dat je er ook anderen mee schaadt is veel te groot.

De reden hiervoor is dat als je met elektra verkeerd bezig bent, kunnen er echt vrij makkelijk dodelijke ongelukken gebeuren.

Van mij mag je wel aan je eigen spullen rommelen als je dat aandurft razz :p
Als je dan bijvoorbeeld aan je eigen versterker rommelt krijg je in het ergste geval zelf een (dodelijke) klap, maar je doe er verder niemand anders schade mee.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 1595
13-9-2011 09:01
Ik denk niet dat ik het antwoord op de volgende vraag in een lesboek installatietechniek ga vinden:
Ronny B beweert hierboven dat er wetten zijn die afdwingen dat wij (djs, verhuurders, pa-boeren, ...) op locatie een bepaalde kabeldikte moeten gebruiken. Mijn vraag: welke wet is dat dan? Want zover ik weet is die er niet...
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
13-9-2011 09:21
Dat ben ik met je eens.
In een vaste installatie staat alles heel nauwkeurig omschreven, maar mobiel is een ander verhaal.

Domme dingen doen, meestal door geldgebrek,
dat zit in de mens.
Ook bij mensen thuis zie ik 2000 watt kacheltjes op een 2x0,75 verlengsnoertje aangesloten worden.

Overeind blijft is gezond verstand en een instelling van veilig denken.
Je bent immers altijd aansprakelijk voor je werk, en als jij denkt dat je een 3x25 ampère show moet verlengen met een 1,5 kwadraat kabel het hele voetbalveld over, omdat er geen andere kabel voorhanden is, tja, dan is dat jouw probleem.

Raar dat er dan van alles stuk gaat, dat er dan zelfs kan brand ontstaan, en raar dat je dan je hele leven er voor mag betalen als je een beetje pech hebt. Het is het zelfde als bijvoorbeeld verkeerd vuurwerk: Achteraf heb je altijd spijt.
Maar zolang het goed gaat, zegt iedereen: "Zie je wel dat het kan"
laat die moraalridders maar lullen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
13-9-2011 14:33
hier in de omgeving is het:

1,5meter : wit
2,5meter : blauw
5,0meter : geel
10,0meter : rood
20,0meter : groen
DjtMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2005
Laatste: 2-1-2019
Berichten: 76
13-9-2011 18:04
Zo, ik heb ook maar een keuze gemaakt voor kleurcodering.
5 mtr - blauw
10 mtr - rood
15 mtr - wit
20 mtr - geel
25 mtr - groen
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
13-9-2011 18:07

PvG schreef:

Ik denk niet dat ik het antwoord op de volgende vraag in een lesboek installatietechniek ga vinden:
Ronny B beweert hierboven dat er wetten zijn die afdwingen dat wij (djs, verhuurders, pa-boeren, ...) op locatie een bepaalde kabeldikte moeten gebruiken. Mijn vraag: welke wet is dat dan? Want zover ik weet is die er niet...
wellicht is de uitdrukking wettelijk niet goed gekozen van mij.
We hebben het hier echter over bepaalde verloopjes die "verboden" zouden zijn.
De informatie die word gebruikt/ gelezen voor de rede dat dit niet zou mogen komt uit de elektra "wetgeving"
bijvoorbeeld nen1010.
Hieruit mag ik denk ik opmaken dat we deze aanhouden. wat de rede hier dan ook van is.
sitaat PvG:
a) Een wet van toepassing is die dat eist (bijv. bouwbesluit), of
b) Dit in een zakelijke overeenkomst wordt geeist.

in deze zelfde wetgeving/bepalingen staat ook in dat je bij bepaalde waardes ampere+ lengens ook minimale kabel dikt moet gebruiken. Om reden van spanningsverlies en kortsluistromen.

Vind he daarom ook vreemd dat er de ene regel uit het boek wel word toegepasst
en andere regels uit hetzelfde boek ineens niet meer.

Dat er dus een echte wet is die ons afdwingt het te doen, naar alle waarschijnlijkheid niet.
Heb het voor mezelf nog niet meegemaakt. (ben ik niet zo groot daarin)
Maar zoals hierboven al gezegd, er word al aangeven dat we regels hanteren.
Maar als je zelf alles heel wilt houden en geen cleam aan je broek wil hebben, zou ik wel aanraden aan iedereen deze te hanteren.
Misschien trek ik het gedeelte van mijn baas wel te ver door in het licht en geluid.
Daar moet namelijk alles altijd aan de o.a. nen1010 voldoen. een gewoonte voor mij dus.

met tom eens:
Van elektra zeg ik:
als je moet vragen hoe het moet, blijf er dan liever maar van af.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)