Forum > PC related Forum

cat5 10/100 over XLR

(46 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
20-5-2009 14:22
Lijkt mij nog steeds een betere keuze dan met tropische verlopen te prutsen.

Als de enige reden voor het klungelen met dit soort verlopen is omdat iemand te lam is om een extra kabel te trekken is het handig om je eerst af te vragen of je de investing wel wil maken naar een apparaat waarbij je eigenlijk een extra kabel moet trekken, maar daar te beroerd voor is. Dan kun je je namelijk een hoop tijd, geld en ellende besparen als je op voorhand al weet dat je die extra kabel toch niet wil trekken. Koop dan geen digitaal en blijf analoog werken.

Ow dit is geen persoonlijke aanval op de topic starter, maar een opmerking in het algemeen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
20-5-2009 19:50
Kabels vastmaken aan andere kabels is inderdaad ruk. Al was het alleen maar omdat nu juist de multi vaak een van de smerigste dingen in je kit is (tenzij je altijd in schone zalen werkt OF altijd de mogelijkheid hebt dat ding door de lucht te hangen). Extra (losse) touwtjes zijn extra dingen om over te struikelen (dus hoppa, weer een rol gaffa er tegenaan). Dat geldt zeker voor zo'n ongewillig stukje UTP kabel.

En dat alles om een sloom signaaltje uit te lezen vanaf je processor en/of versterkers (waarbij, als de verbinding wegvalt, er NIETS fout gaat behalve dat je dan niets meer op afstand kunt uitlezen of veranderen).

Vroegah deden we dat gewoon met RS-485. Dat werkte nog over een tuinslang ;-)

Tip: 230V moet je toch al naar FOH aanleggen (liefst vanaf het podium voor het geval niet al je Pin-1 fouten zijn verholpen). Pak zo'n 230V+DMX combikabel en klaar ben je. Dan weet je ZEKER dat je een 110 Ohm touwtje hebt (helemaal vrij van je audio). Zo'n kabel heeft ook nog enige substantie (in tegenstelling tot zo'n ruk stuk UTP kabel) en kan dus eenvoudiger zonder al te veel struikelgevaar met een milde hoeveelheid gaffa vastgezet worden.

En ja: 2 draads Ethernet verbinding MAG (het staat gewoon in de Ethernet spec). Uiteraard is het half duplex (en beperkt tot 10Mb) maar voor slome toepassingen is dat ZAT.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
20-5-2009 19:55
Er bestaan ook 230V / Ethernet combikabels. Neem dan die, zit je altijd goed. Kan nooit veel duurder zijn combi 230 / audio/dmx. Maar volgens mij had ik dat eerder ook al aangehaald.

Wanneer gaan we Speakon naar hotpatch en shuko naar speakon verlopen maken omdat dat makkelijker bekabelen is via de multi voor die delay speakertjes die met wat lampen in de truss hangen? laugh :D
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
20-5-2009 20:03

CyberDance schreef:

Er bestaan ook 230V / Ethernet combikabels. Neem dan die, zit je altijd goed. Kan nooit veel duurder zijn combi 230 / audio/dmx. Maar volgens mij had ik dat eerder ook al aangehaald.
Ethernet over power (HomePlug) ook goed? Dan kun je gewoon een standaard kabelhaspeltje pakken (zolang de tranmitter en receiver maar op dezelfde fase komen te zitten). Die dingen worden ook steeds goedkoper (zeker gezien het feit dat de OP de traagste variant kan gebruiken (dus "dirt cheap")).

Bij afstanden > 20 meter zou dat zo maar in één keer goedkoper kunnen zijn dan DMX + Power (laat staan CAT5 + Power wat volgens mij echt nog wel een poepie duurder is dan DMX + Power).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
20-5-2009 20:09

CyberDance schreef:

Wanneer gaan we Speakon naar hotpatch en shuko naar speakon verlopen maken omdat dat makkelijker bekabelen is via de multi voor die delay speakertjes die met wat lampen in de truss hangen? laugh :D
RrrreutelRrreutelReutel.... laugh :D
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
20-5-2009 22:51

CyberDance schreef:

Wanneer gaan we Speakon naar hotpatch en shuko naar speakon verlopen maken omdat dat makkelijker bekabelen is via de multi voor die delay speakertjes die met wat lampen in de truss hangen? laugh :D
Ik zie wel eens bedrijven die verloopjes van HAN-16 naar speakon (symetisch) gebruiken voor de aansluiting van hun banaantjes. Opzich is er iets voor te zeggen want voor de lange lengtes kun je je gewone 16*2,5^2 lichtmulti's gebruiken ipv de gangbare 8/4-polige speaker kabels. Ben je dus veel flexibeler.

Het enige nadeel is natuurlijk dat je wel goed op moet letten wat je doet, je kabel verkeerd omleggen en je maakt tijdens het aansluiten zo kortsluiting in je versterkerrack, en je geluid wordt zo eentonig (letterlijk!) als je het aansluit op het verkeerde rack.
RrrreutelRrreutelReutel.... laugh :D
Nee daar heb je geen last van bij deze stromen.
Maar dat is MIJN mening...
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
21-5-2009 00:09

DeMennooos schreef:

Lijkt mij nog steeds een betere keuze dan met tropische verlopen te prutsen.

Als de enige reden voor het klungelen met dit soort verlopen is omdat iemand te lam is om een extra kabel te trekken is het handig om je eerst af te vragen of je de investing wel wil maken naar een apparaat waarbij je eigenlijk een extra kabel moet trekken, maar daar te beroerd voor is.
Eigenlijk elk bedrijf waar ik voor werk heeft een FOH-multi die bestaat uit meerdere kabels, doormiddel van krimpkous zijn samengesteld. Als je al de kans wilt nemen met een exotisch verloopje, ben je in mijn ogen te lui voor deze wereld.

Als je de aller duurste haspel RJ45 pakt, heb je die in 40 sec. opgerold, pak je losse UTP, ben je ongeveer 2 min. bezig voor dezelfde 50 meter.

Mij is altijd geleerd om de kabels en verlopen te gebruiken, waar ze voor zijn. Als resultaat gebruik ik altijd de juiste verlopen, ook al heet zo'n verloop een NSP/Mediaserver/versterker/dimmer. Bij het ontwerpen van een systeem zijn ze uitgegaan van een vernieuwend medium.
Het is dan ook niet erg logisch om te proberen de data-stroom, door primitivere bus te sturen. Zonder problemen te verwachten.

Ik moet Menno gelijk geven.
En ik vind, dat je niet in de entertainmentwereld thuis hoort, als je te beroerd bent om een data lijntje te leggen!

Zou je het nu over besparing van mains-bekabeling hebben, dan volg ik je.
Kom op zeg we hebben het over een data kabel, waarschijnlijk niet langer dan 100m.

Natuurlijk gaat het werken, zolang je zorgt dat je alles 1 op 1 aansluit en nette soldeeringen maakt. Dat wil nog niet zeggen dat ik m'n show op die manier, door zou laten gaan.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)