Forum > PC related Forum

cat5 10/100 over XLR

(46 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
MitchelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2003
Laatste: 22-7-2010
Berichten: 186
11-5-2009 14:16
Hallo,

Ik zit al een tijdje met de vraag hoe cat5 10/100 nou over XLR kan.
Dit ivm aansturing digitale versterkers.
En om daar nou een losse cat 5 kabel steeds voor neer te leggen is een beetje jammer zegmaar.
Met xlr kan ik het gewoon in de multi prikken.

Ik heb het ook al een keer gezien.
Maar heb geen flauw idee van wie dat nou was.

Als iemand het weet help me uit de brand razz :p

ik had al wel dit diagramgevonden.
Maar die werkte niet.
Alvast bedankt.

MVG Mitchel
Waar een wil is, is een weg.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-5-2009 14:18
Linkje gaat ook helemaal niet over ethernet. Cat5 = kabeltype, je bent ook niet op zoek naar Cat5 over XLR maar je bent op zoek naar ethernet over XLR.

En da's simpelweg een "no-go". Wel kun je 5-pins XLR gebruiken als connector op een CAT5-kabel voor ethernet-gebruik, maar daar zie ik geen nut in aangezien de Ethercon prima road-proof is.
Light Image
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
11-5-2009 14:33
Hallo Mitchel,

de site die je aanwijst is bedoeld om microfoonsignaal over utp te laten lopen.

Wat jij wil (netwerk over microfoonkabel) zal niet lukken, althans, niet zonder gekke converters ofzo, je hebt immers sowieso te weinig draadjes. Ethernet is 2 voudig differentieel, microfoonkabel enkelvoudig plus afscherming.
Wat je wel zou-kunnen-proberen-zonder-garantie-dat-het-werkt is een converter gebruiken van utp naar thin ethernet (oude BNC kabel netwerk) en het thin ethernet signaal over je microfoonkabel laten lopen.

Misschien kun je beter een zwifi doos in je versterkerrack knopen? Anders zul je toch een ethernetkabel (liefst met neutrik ethercon) ertussen moeten knopen ben ik bang. Maas electro levert deze bijvoorbeeld, extra stevige zwarte utp met neutrik stekkers.
Niet goed, wel hard!
MitchelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2003
Laatste: 22-7-2010
Berichten: 186
11-5-2009 14:40
hmm ja ik hou niet zo van extra kabels leggen zegmaar wink ;)
dit vond ik ook nog
dat lijkt er meer op heb alleen nog geen tijd gehad om deze te proberen.
Waar een wil is, is een weg.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-5-2009 14:45
Wat maakt 1 lijntje CAT5 naast je multi naar stage uit?

Zou - zeker voor zo'n mission-critical functie gewoon niet gaan klooien met halfbakken oplossingen. Fatsoenlijk draadloos access point vanaf 50 euro, of CAT5'je leggen naast de multi.

Eventueel maak je 2 CAT5-lijntjes (geluid + spare) netjes aan je multi vast (zijn prima oplossingen voor tegenwoordig) zodat je 'm altijd erbij hebt liggen.
Light Image
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
11-5-2009 14:46
Okay, dat zou je wel kunnen proberen. Je hebt dan inderdaad 2 kabels nodig.

Ik denk wel dat je wat pakketjes verliest bij lange afstanden, maar wellicht is het best werkbaar. Probeer het gewoon eens uit.

Wat zeker wel werkt, is serieel in de vorm van RS485 (zelfde hardware als dmx) over xlr kabel. Als je gewoon serieel (RS232) op je apparatuur hebt, kun je dit eenvoudig omzetten naar RS485.
RS232 zou wel kunnen, maar wordt problematisch als je kabels langer dan 10m worden.

Edit:
Jeroen, ik denk niet dat dit mission critical is. Eerder wat finetuning van versterker/processor settings vanuit je FOH positie. Meer luiheid (op en neer lopen) tijdens soundchecks, dan iets wat je echt live gaat doen lijkt me.
Niet goed, wel hard!
MitchelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2003
Laatste: 22-7-2010
Berichten: 186
11-5-2009 14:49
Op een hele chique klus zie je elke extra kabel liggen.
Zo min mogelijk bekabeling vind ik dan ook netter.
Maar is ook kwestie van smaak happy :)

Als het niet via xlr lukt dan is het jammer en zal ik eens kijken naar een draadloos punt.
En anders gewoon een lijntje leggen sad :(

Edit:
Idd. het is puur voor de fine tuning.
Anders blijf ik heen en weer lopen naar me laptop.
Waar een wil is, is een weg.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
11-5-2009 15:28
Ethernet laten lopen over een lijntje (nuja, 2 lijntjes)) van een audio-multi is gewoon vragen om problemen. Als het al werkt, dan zal je toch met gigantisch veel packetloss zitten.
Wifi is een mogelijkheid als het nekl maar is voor het gemak. Als er bv een zendamateur in de buurt zit die eventjes op de 2.4GHz gaat uitzenden, heb je ook gedaan met spelen.
Ik zou gewoon een extra kabeltje leggen. Als de klus zo sjiek is dat elke kabel er een teveel is, dan zal er wel een oplossing zijn om die kabels aan het oog te onttrekken.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
11-5-2009 15:34
Tipje:

Als je voor Wifi gaat, neem een fatsoenlijk accesspointje (bijvoorbeeld Linksys WRT-54L, kun je ook nog extra vermogen geven met alternatieve firmware). Bovendien kun je hier ook de antennes van af nemen en deze bijvoorbeeld met een kort kabeltje op een patchplaat zetten.

Wifi is voor mij altijd als-het-werkt-heb-je-geluk. Garantie op een stabiele verbinding heb je nooit. Een beetje lekkende magnetron is trouwens al 100x erger dan een beetje zendamateur.
Niet goed, wel hard!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
11-5-2009 16:54
Tijdje in de pc wereld gewerkt, maar wat jullie hier boven zeggen kan ik alleen maar bevestigen. Altijd als er een magnetron tussen zender en ontvanger staat zijn er problemen, ook als hij uit staat. Lekkende magnetrons zijn helemaal een ramp! En we kwamen ook vaak de combinatie krachtstroom/geen WiFi tegen, maar ik heb nooit kunnen bewijzen dat de krachtstroomaansluitingen hiervan de oorzaak waren...
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)