Forum > Licht

Cyclone

(168 reacties. Pagina 5 van 17)
Moderator(s): Dré
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
16-7-2003 13:06
Als je je schuif beweegt, draait het kleurenwiel dan netjes mee, of snapt hij van positie naar positie?
In het eerste geval klopt denk ik je preset niet voor rood, kan je hem rechtstreeks via de schuif wel goed krijgen? Dan zou ik de preset aanpassen.
In het tweede geval wordt het vreemder.
Hoe is het met de rest van de kleuren?
Zijn die wel goed?
Anders toch even Dré (zachtjes) porren...
-- Let's do it my way and get it right the first time --
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
16-7-2003 13:23
Dan zal ie wel snappen he.
Kleurenwiel zal geen 'controle' punten hebben en een stukje overlap hebben door onnauwkeurigheid.
Zou dat dan niet de lage prijs veroorzaken?
LJ WOUTERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2003
Laatste: 10-6-2007
Berichten: 112
16-7-2003 13:28
neej hij springt in 1 keer van kleur naar kleur en kleurenwiel draait niet mee, kan ik hier wat aan doen (heb nie bij new-line gekocht, maar 2e hands) dus omruilen ken ook niet
toch???
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
16-7-2003 13:40
Wij controleren de Cyclone's (en ook andere scans overigens) altijd even om te kijken of het kleurenwiel en het gobowiel op de juiste plaats zitten. Als dat niet zo is dan stellen we dat "even" bij.

Als je scan bij een of meerder kleuren niet netjes op z'n positie staat dan zou ik ermee teruggaan naar de winkel. Als je hem 2e hands gekocht hebt dan vraag ik me af waarom je hem van tevoren niet getest hebt.

Is het afstellen door de "leek" te doen? Beter van niet MAAR als je een BEETJE technisch bent dan zie je zelf wel hoe het werkt zodra je de kap van het apparaat haalt. Het komt neer op een combinatie van de juiste positie vinden door het wiel iets te verdraaien op de stappenmotor (dus loshalen, bijdraaien en weer vastzetten) IN COMBINATIE met het afstelpunt ("home" punt) van het wiel in kwestie. Hetzelfde geldt voor het gobowiel.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LJ WOUTERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2003
Laatste: 10-6-2007
Berichten: 112
16-7-2003 14:06
ok, dat wil ik wel eens gaan proberen maar hoe moet dat dan precies, want ik zie 2 motertjes en ik kan niet zo goed zien welke nou van het kleuren en van het gobo wiel is. Er is nix met het gobowiel aan de hand die zit goed. Maaar als ik dan weet welk motertje het is wat moet ik dan losdraaien?
toch???
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
16-7-2003 14:24

LJ WOUTER schreef:

ok, dat wil ik wel eens gaan proberen maar hoe moet dat dan precies, want ik zie 2 motertjes en ik kan niet zo goed zien welke nou van het kleuren en van het gobo wiel is. Er is nix met het gobowiel aan de hand die zit goed. Maaar als ik dan weet welk motertje het is wat moet ik dan losdraaien?
Kijk, da's dus een voorbeeld van iemand die iets wil doen dat te hoog voor hem gegrepen is!

Als je al niet eens het technisch inzicht hebt om te bepalen welke motor het is (bijvoorbeeld door hem zonder lamp en met de klep open even te laten werken!!!) dan kun je beter helemaal niet aan dit soort dingen beginnen; net zoals ik de eerste tijd geen open hart operaties uit ga voeren...

Daarom zei ik ook EEN BEETJE TECHNEUT! Ben je dat niet (en blijkbaar ben je dat niet) ga dan niet lopen klooien maar breng dat ding weg ter reparatie. Je zult niet de eerste zijn die zichzelf behoorlijk overschat en daarna huilend naast een defect apparaat staat danwel zichzelf electocuteert tijdens z'n "reparatie actie".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
16-7-2003 14:31
is heel makkelijk. ik heb et jou al uitgelgd op msn, ik post et wel ff.

hoe verplaats ik een nulpunt?? (uitgaand van de cyclone)
maak de scan open alsof je er in lampje inzet. je ziet dan links en rechts een clipje zitten, en op de wielen een uitsteeksel. hij zoekt zijn nulpunt door daartegen te draaien. eenmaal een nulpunt gevonden, gaat hij uit van dat punt. hij weet precies hoever hij moet draaien voor de volgende kleur of gobo. dus die stukjes draait verder, waardoor je het probleem blijft houden met halve kleuren en gobo's. (als het goed is, is de ruimte van overgang van de ene naar de andere iedere keer even groot. dus als de 'nieuwe kleur' 3 kwart inneemt en de 'oude' een kwart inneemt, kan je slipt ie NIET dan is het nulpunt niet in orde. verschillen de overlappingen steeds, dan is er wat anders(kom ik zo op terug) dus je nulpunt staat niet goed en die zoekt hij via die clip. die zit vastgeschroeft met 2 schroefjes. draai die los. nu kan ie verschuiven. zet het betreffende wiel op de juiste plaats(netjes voor het 'oog' waar het licht doorheen gaat. op het wiel zit een uitsteeksel, en zet daar de clip tegenaan. houd de clip dan wel OP het wiel gedrukt. staat ie goed, dan schroef je hem vast, en klaar. hij ziet nu een ander nulpunt, en als die goed staat is je probleem opgelost. let WEL op dat je de clip heel goed vast schroeft, anders blijf je bezig.

over de ongelijke overlappingen: hij slipt dan ergens. het kleurenwiel werkt met een riem dus daar heb je de meeste kans mee. zorg dat ie totaal niet vet is. zet hem dan terug. en doe dan hetzelfde als hierboven, en dan moet het goed komen.
wink ;)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
16-7-2003 14:37
1 x bewerkt. Laatst door Martijn op 16-7-2003 14:39

Dré schreef:

LJ WOUTER schreef:

Maaar als ik dan weet welk motertje het is wat moet ik dan losdraaien?
Kijk, da's dus een voorbeeld van iemand die iets wil doen dat te hoog voor hem gegrepen is!

Als je al niet eens het technisch inzicht hebt om te bepalen welke motor het is (bijvoorbeeld door hem zonder lamp en met de klep open even te laten werken!!!)
welnee, niet aanzetten, dan heb je juist kans dat er iets fout gaat. gewoon met de vinger aan een wiel draaien. bij de cylone heeft et kleurenwiel een tandwiel die draait als je er met je vinger tegenaan draait. en OP het tandwiel ligt een zwart strookje. dan kan je wel nagaan dat dat een riem is. en die riem is er niet voor niks. en nee, niet voor vertraging want het gobowiel zit er direct op. dus de motor ligt op een afstandje. de onderste is dus voor de kleur.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
16-7-2003 14:38
EN let erop dat je met het "home" punt NIET altijd de juiste positie in kunt stellen aangezien het om een STAPPENmotor gaat die dus een voorkeur heeft voor een bepaalde STAPstand. Dit betekent dus dat je soms ook even het wiel (of de poelie) los moet halen, klein slagje draaien, weer vastzetten en dan opnieuw het home punt in moet stellen.

(Is overigens wel een beetje afhankelijk van de gebruikte stappenmotoren).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LJ WOUTERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2003
Laatste: 10-6-2007
Berichten: 112
16-7-2003 15:04
dat snap ik allemaal wel, maar ik kan alleen het schroefje niet vinden van het kleurenwiel om los te draaien
toch???

Terug naar forum Reageer (zonder quote)