Forum > Geluid

DAP RB-15 (enkel 15'', 2000W max., 130dB SPL)

(47 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
23-1-2009 20:19
Bedoel eigenlijk meer dat het niet bij een rental company is geweest happy :)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-1-2009 14:03

BSmeets schreef:

Hallo medeforummers,

Onder het rondkijken naar een nieuwe geluidsset is mijn oog gevallen op de DAP RB-15.

Op het moment ben ik in het bezit van het volgende setje; 2x JBL JRX-115 + Phonix MAX 2500.
Nu ik een aantal setjes heb gehoord uit het hogere segment, besef ik pas hoe schel/agressief mijn eigen setje klinkt. Vandaar dat ben aan het rondkijken naar een alternatief.

Nu is mijn vraag; wie heeft er ervaring met deze luidspreker in full-range gebruik? levert hij genoeg laag?
En ga ik er op vooruit t.o.v. mijn JRX-setje?

Alvast bedankt!
Je zult bij de RB-15 het pijnlijke mid-hoog en hoog gaan missen wink ;)
Ribbons tweeters, van welk merk dan ook, klinken gewoonweg veel aangenamer in het gehoor bij alle soorten muziek, zelfs als je extreem hard gaat draaien of als je 2x het versterkervermogen in de box stopt.

Wat ik gehoord heb is dat de 15 inch speaker in de RB-15 een lange slag speaker is met een hoge X-max. Dit geeft wellicht een betere basweergave. Ik heb ze echter niet full range horen spelen, maar in combinatie met de LT-218B. De geluidsweergave had enorm veel weg van een hele goede hifi set. Redelijke drukvol en loepzuiver.

Mijn algemene ervarig is dat uit geen enkele full range PA-speaker, van welk merk dan ook, een bevredigende basweergave uitkomt. Je bent dan aangewezen op subwoofers.

Wil je compact blijven en een redelijk drukvol geluid hebben, dan denk ik eerdere aan de DAP Soundmate 1 MKII of HK Lucas series. Ook LD-systems heeft een leuk en betaalbaar assortiment, maar de kwaliteit vind ik iets minder.

TCMC
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
24-1-2009 18:00

TCMC schreef:

Mijn algemene ervarig is dat uit geen enkele full range PA-speaker, van welk merk dan ook, een bevredigende basweergave uitkomt. Je bent dan aangewezen op subwoofers.

TCMC
En dat is nu net het probleem, hij kan geen subwoofer(s) vervoeren , staat er letterlijk .
Ga dan maar eens een kast zoeken die dat wel kan , laat staan ( sub ) en laat staan vervoer.
Enfin , ik denk dat hij moet kijken naar een setje ( actief ) subje , 2 topjes .
HK-audio heeft het al bewezen dat het kan , op dit moment de marktleider op dit gebied .
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
24-1-2009 18:10
Een beetje afdingen op een D-lite 1000 set zou ook nog kunnen ( 3000,- advies )
Of 2e hands natuurlijk..
If it ain't Dutch it ain't much...
BSmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2008
Laatste: 10-3-2013
Berichten: 56
25-1-2009 10:40
Van Ivo (Iven luidsprekers) heb ik een aantrekkelijk aanbod gekregen, hij kon veel verschillende toppen maken voor het budget van € 600,-

Ik heb een keer een straatmuzikant horen spelen over een DAP Soundmate 1 (of Soundsmate Easy, weet ik niet meer precies). Ik stond toen echt te kijken wat voor een strak laag uit die kleine basskast kwam. Dit hoorde je hoorde je 100m verder nog steeds duidelijk.
Alleen het mid/hoog van dit setje vond ik een stuk minder; erg zwakjes, maar van kortbij was dit wel nog prima.

Maar aangezien de HK Lucas performer het 2 (of 3) dubbele kost denk ik dat dit ook wel goed komt.
Op de site van HK staat een soort van test, hiermee kun je kijken welke lucas set voor jou geschikt is. De Performer zou een publiek van 100 personen nog makkelijk kunnen spelen (op hoog volume).
Dan denk ik dat ik toch maar eens moet gaan luisteren.

Enig nadeel vind ik de kleine topjes die bij dit systeem zitten, dit vind ik zeer amateuristisch uitzien; zo'n klein kastje van nog geen 40 cm op een statief 2m de lucht in laugh :D. Maar misschien dat het mogelijk is om deze te vliegen in onder de truss?
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
25-1-2009 13:46
Het loont zeker ook de moeite om de D-Lite's in je luisterronde op te nemen, zoals Daniel hierboven ook aangaf. Prima setje voor jouw doeleinden! De D1000 set werd voorgesteld op een fiets, dus een nieuwe auto zal je er al niet voor moeten kopen ;) De klank is heel open en gewogen, en qua volume kan je met die dingen echt heel wat bereiken. Wat dat betreft sta je toch wel even te kijken als je ze voor het eerst hoort. Een bijkomend voordeel is ook dat je naar de toekomst toe perfect kan uitbreiden, zowel in top als in sub, zonder bijkomende amps te moeten aanschaffen. Het enige minpuntje is dat je opgegeven budget de aankoop niet toelaat, al vind ik het de moeite om er even voor door te sparen. Tweedehands kan je af en toe, mits een beetje tijd en geluk, een setje vinden dat binnen je budget past.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
BSmeetsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2008
Laatste: 10-3-2013
Berichten: 56
15-2-2009 17:56
Ik ben vandaag eens een uurtje gaan luisteren. De JBL MRX-serie klinkt niet veel beter dan de JRX.
Na lang twijfelen ben ik gegaan voor een DAP Sounmate Active 2 (MK2).

Alleen wordt het nog even spannend wanneer ik alles volgende week ophaal of de set wel in de auto past laugh :D Die subs zijn toch wel erg groot. Maar het geluid was geweldig voor die prijs!

Bedankt voor jullie hulp bij mijn keuze, door jullie ben ik serieus gaan kijken naar een actief setje mét sub(s) happy :)
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
15-2-2009 19:28

dj joe schreef:

Verschil Electro-Voice ZX-4 / ZX-5
De ZX serie bevat diverse speakers, waarbij de ZX-4 en ZX-5 speakers vrij dicht bij elkaar liggen. De ZX-4 bevat een 15" mid/laag speaker met een 1" driver, waarbij de verhouding laag/mid/hoog uitstekend te noemen is. De ZX-5 bevat dezelfde mid/laag speaker, maar een aanzienlijk grotere hoge tonen driver. Hierdoor kan de ZX-5 ietwat meer volume geven in het hoog, en is bij uitstek geschikt als grotere set in combinatie met een extra basskast.
De ZX-4 is een geheel andere kast dan de ZX-5. Ik heb ze destijds naast elkaar gehoord en de ZX-5 klinkt stakker en stukken beter in het hoog. Ook logisch gezien de betere hoog-driver. De 15" is een DVX3150. Deze is ook terug te vinden in de EV Phoenix serie topkasten. Hoog-driver is de ND2. Prima kast om te gebruiken icm met wat ondersteuning in het laag. Eventueel voor nood wel als full-range te gebruiken maar ideaal is anders.

De ZX-4 is een stuk geschikter als full-range kast. De laag-driver is een EVS15SF. De hoogdriver een DH3. Hoewel in de specs staat dat deze theoretisch minder laag zou gaan, is het tegendeel waar. Dit is ook de reden waarom wij destijds van de ZX-5 afgeweken zijn en voor de ZX-4 gekozen hebben.

Er zijn natuurlijk nog tal van andere opties, maar de ZX-4 kasten zijn leuke allround kasten waarmee je gerust een bruiloftje van 100-150 man kunt doen. Als je actief wilt, zijn inderdaad de RCF Art kastjes ook leuk.
bovenstaande stukje is zo gekopieerd uit een ''andere'' webshop, weten jullie direct het verschil, de zx-5 heeft dus een zwaardere hf driver happy :)!
Zo blijkt weer dat je niet altijd alles klakkeloos kunt kopieeren wink ;)
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)