Forum > Zelfbouw Speakers

D&B Max12

(72 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
16-2-2009 22:31
Ik heb 2 12"en en 4 15"en gebouwd met als basis de max.
Ik sta 23 februari in Etten-leur, voor A&M-Audio, met op het podium de 15".
Als je ze wil horen, kom even langs, je woon in de buurt, rond 11 uur (als je de 12" wil horen kan ik ze wel meenemen), laat even weten....
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
18-2-2009 17:44

ivo2 schreef:

Ik heb 2 12"en en 4 15"en gebouwd met als basis de max.
Ik sta 23 februari in Etten-leur, voor A&M-Audio, met op het podium de 15".
Als je ze wil horen, kom even langs, je woon in de buurt, rond 11 uur (als je de 12" wil horen kan ik ze wel meenemen), laat even weten....
Ja leuk, en hoe klinken ze , wij hebben hier in onze streek een P.A. firma die er 12 heeft , dan wel de echte DB MAX 15.
Volgens mij dan daar niks tegenop , dit zijn echt supermonitoren wink ;)
Zelfbouwen , vergeet het maar , er staat namelijk niks op de luidspreker ( achterkant laugh :D )
Laat staan de filtering , geen kip weet wat ze daar gebruiken , behalve bij D&B
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
18-2-2009 18:59

sis schreef:

ivo2 schreef:

Ik heb 2 12"en en 4 15"en gebouwd met als basis de max.
Ik sta 23 februari in Etten-leur, voor A&M-Audio, met op het podium de 15".
Als je ze wil horen, kom even langs, je woon in de buurt, rond 11 uur (als je de 12" wil horen kan ik ze wel meenemen), laat even weten....
Ja leuk, en hoe klinken ze , wij hebben hier in onze streek een P.A. firma die er 12 heeft , dan wel de echte DB MAX 15.
Volgens mij dan daar niks tegenop , dit zijn echt supermonitoren wink ;)
Zelfbouwen , vergeet het maar , er staat namelijk niks op de luidspreker ( achterkant laugh :D )
Laat staan de filtering , geen kip weet wat ze daar gebruiken , behalve bij D&B
sis
Ik gebruik regelmatig de 15" versie van de Max, samen met zijn broetje van KMT en kan klankmatig weinig verschil opmerken. Pas wanneer je gaat meten merk je dat de originele max een stuk vlakker is wat fase betreft. Daardoor gaat het origineel iets harder voordat feedback roet in het eten gooit. Overigens waren beide wel passief aangestuurd. Wat het verschil is met een D6/D12 tegenover een kopie is mij nog niet bekend.
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
18-2-2009 23:27

jadjong schreef:

Ik gebruik regelmatig de 15" versie van de Max, samen met zijn broetje van KMT en kan klankmatig weinig verschil opmerken. Pas wanneer je gaat meten merk je dat de originele max een stuk vlakker is wat fase betreft. Daardoor gaat het origineel iets harder voordat feedback roet in het eten gooit. Overigens waren beide wel passief aangestuurd. Wat het verschil is met een D6/D12 tegenover een kopie is mij nog niet bekend.
Dat bedoel ik DUS .
Als die MAX 12 of 15 eens goed worden aan de tand gevoelt , weet je ook enz..... zei ik al.
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
19-2-2009 12:11

sis schreef:

jadjong schreef:

Ik gebruik regelmatig de 15" versie van de Max, samen met zijn broetje van KMT en kan klankmatig weinig verschil opmerken. Pas wanneer je gaat meten merk je dat de originele max een stuk vlakker is wat fase betreft. Daardoor gaat het origineel iets harder voordat feedback roet in het eten gooit. Overigens waren beide wel passief aangestuurd. Wat het verschil is met een D6/D12 tegenover een kopie is mij nog niet bekend.
Dat bedoel ik DUS .
Als die MAX 12 of 15 eens goed worden aan de tand gevoelt , weet je ook enz..... zei ik al.
sis
Bij mij in de buurt zit een P.A.-firma die ook de max-12 heeft. Niettegenstaande ze een aantal D12-amps hebben gebruiken ze op de monitors toch voornamelijk QSC...
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
20-2-2009 11:10
Als ik je vertel dat er op een biertje in de kroeg gemiddeld ook zo'n 175% winst zit, ga je dan ook maar gewoon lekker thuis zitten? Overal wordt winst gemaakt, soms een hoog percentage (als het om kleine aantallen of lage stuk-prijzen gaat), soms een laag percentage (als het om grote bedragen en aantallen gaat of als er veel concurrentie is).

Het is wat mij betreft simpel: als jij iets kan of weet, wat een ander niet kan of weet, dan vraag je hier geld (=winst) voor. Dus op het moment dat je een luidspreker in een kastje duwt en je hebt hierover nagedacht (en uitgebreid getest natuurlijk), dan mag je daar prima wat geld aan verdienen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
22-2-2009 01:49
Toch heb ik wel es mijn bedenkingen over de hoeveelheid research die er aan de ontwikkeling van sommige systemen is besteed
Als je kijkt hoeveel freewareprogramma,s er te vinden zijn waarmee,mits juist gebruikt, in relatief korte tijd een systeem kan worden ontworpen wat soms zeer goed kan concurreren met soms zeer dure systemen.Dan worden winstmarges van soms 200 tot 300 procent een beetje overdreven lijkt me.Tenzij je er vanuit gaat heel weinig ervan te verkopen,dan moet men soms wel de prijs flink omhoogschroeven om de investering weer terug te verdienen.
Ik durf te wedden dat er hier op het forum zelfbouwsystemen zijn ontworpen en gebouwd die in, naar verhouding,no time zijn ontworpen met louter freewarepogramma,s met de echt goede componenten die slects een fractie kosten in verhouding tot hun dure ''merkbroertjes''.Zeker in het ''betere'' segment is er voor de zelfbouwer/ontwerper een hoop geld te besparen,zeker als ik soms zie hoe verbluffend simpel sommige systemen zijn gemaakt/ontworpen.Dwz zonder zeer ingewikkelde electronische ''truuks'' om het systeem te laten klinken danwel ''recht'' te trekken
Als ik veel geld ga uitgeven voor een goed product,dan moet het niet zo zijn dat een ''leek''(lees;zelfbouwer) vrij simpel een ''kopie'' van dit product kan maken die de kwaliteit ervan dicht kan benaderen voor een fractie van de prijs,en tijd kwa ontwikkeling.En dat bijv met louter freewareprogramma,s en vrij verkrijgbare componenten.Dan bekruipt mij het gevoel dat de ''merkfabrikant'' je een ''poot'' uit wil trekken
Als bijv een ''merksub'' dubbel 18 inch frontloaded 3000 euro moet kosten terwijl je voor tussen de 1000 a 1500 euri er zelf een kunt LATEN maken met echt serieuze speakers erin.... en die dan ook met de ''dure'' sub goed kan concureren.En ook nog met freewareprogramma,s....... tja,of ben ik nou gek ofzo
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
22-2-2009 12:09

simple40002000 schreef:

Als bijv een ''merksub'' dubbel 18 inch frontloaded 3000 euro moet kosten terwijl je voor tussen de 1000 a 1500 euri er zelf een kunt LATEN maken met echt serieuze speakers erin.... en die dan ook met de ''dure'' sub goed kan concureren.En ook nog met freewareprogramma,s....... tja,of ben ik nou gek ofzo
Heb je een voorbeeld van een zelfbouwsub die kan concureren met een serieuze merksub ? Vermogen, SPL, afwerking, processing ?
Met serieuze merken bedoel ik bvb : EAW, NEXO, ADAMSON, MEYERSOUND, L'ACOUSTICS, RCF, D&B AUDIOTECHNIC, KV2 AUDIO, FUNCTION-ONE, TURBOSOUND, KS-AUDIO, RENKUZ HEINZ, ELECTROVOICE, EM-ACOUSTICS, MARTIN-AUDIO, JBL, FOHHN .
Ik ben er vast nog wel enkele vergeten .
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
22-2-2009 12:42

sis schreef:

Heb je een voorbeeld van een zelfbouwsub die kan concureren met een serieuze merksub ? Vermogen, SPL, afwerking, processing ?
Vergeet ook niet het aspect service en ondersteuning van fabrikant, importeur en dealer (en de zekerheid dat die service er over een paar jaar ook nog is). En het bredere aanbod van producten van hetzelfde merk. En de vaak betere mogelijkheden tot bijhuren. Het gaat lang niet alleen om het kastje zelf.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
22-2-2009 14:40

René Eppink schreef:

sis schreef:

Heb je een voorbeeld van een zelfbouwsub die kan concureren met een serieuze merksub ? Vermogen, SPL, afwerking, processing ?
Vergeet ook niet het aspect service en ondersteuning van fabrikant, importeur en dealer (en de zekerheid dat die service er over een paar jaar ook nog is). En het bredere aanbod van producten van hetzelfde merk. En de vaak betere mogelijkheden tot bijhuren. Het gaat lang niet alleen om het kastje zelf.
Wat je nog vergeet, maar zeker niet onbelangrijk is, is dat OEM fabrikanten vaak speaker units naar hun eigen specificaties laten maken die je niet in het standaard assortiment tegenkomt. Veelal presteren deze speaker units optimaal in hun eigen luidspreker behuizingen. Mede om die reden zul je zelfs als doorgewinterde hobbyist met de speaker units die overal te koop worden aangeboden nooit in staat zijn om een goede kopie van het originaal te bouwen die dezelfde prestaties neerzet.

Wat wel kan is uiteraard m.b.v. simulatie programma's eigen subwoofers bouwen, en als je ook nog beschikt over meetsofteware en technische kennis kun je ook nog leuke topkasten bouwen.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)