Forum > Licht

Zelfbouwproject:: laser

(65 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
8-6-2009 21:37
Op zich kan je toch prima bodemplaat in 8mm doen en zijplaten/bovenplaat dunner? Kwestie van zijplaten tegen de onderplaat aan schroeven en constructie-profielen in de hoeken gebruiken zodat de bovenplaat erop kan wink ;)
Light Image
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
8-6-2009 22:06
Wat is het voordeel van de dikkere bodemplaat?(ik gok makkelijkere bevestiging van interne apparatuur)

3mm was in principe meer dan voldoende geweest, nu is hij idd aardig gepantserd sneaky :V
Focus on the customer and the rest will follow.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
8-6-2009 22:08
Koeling van alle componenten die er direct opgeschroefd zijn?

- Lasermodule (belangrijk!)
- Galvo's (iets minder belangrijk maar vaak toch wat koeling extra nodig ondanks het stevige alu mount-block)
- Galvo-Drivers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- (Net-voedingen, afhankelijk van type/montage)
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-6-2009 22:20

Marc Ebbers schreef:

3mm was in principe meer dan voldoende geweest, nu is hij idd aardig gepantserd sneaky :V
In dat geval zijn er o.a. duitse laser webites met leesvoer genoeg.

Men kiest juist voor een dikke bodemplaat om vervorming tegen te gaan.
Zoals JeroenVDV al aangeeft:
Koeling van alle componenten die er direct opgeschroefd zijn
Als je dan een meerkleuren laser bouwt met een te dunne bodemplaat zie je vanzelf de projecties minder worden.

Martin.
kvm entertainment
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
9-6-2009 10:46
De dikke bodemplaat geeft inderdaad veel koeling. En zoals Jeroen ook al zegt worden vooral de scanneramps ENORM warm!
Bij een eerste test van de laser had ik de geforceerde koeling nog niet aangesloten, en toen werd de bodemplaat 'onder' de scanneramps nog vrij warm. Na aansluiten van de koeling is dit niet meer het geval.

Het is misschien een minder slimme keuze wat betreft gewicht, maar dat neem ik er graag bij als door het gebruik van zo'n dikke platen de behuizing ook een stuk steviger is...

Nog voor de geïnteresseerden: het totale project heeft ongeveer 1550 euro gekost. Wegens stopzetting van alle activiteiten op gebied van licht en geluid (ga me meer richten op het draaien zelf) ga ik de laser ook te koop aanbieden als alles afgewerkt is. Ben benieuwd wat zo'n toestel nog kan opbrengen, anders ga ik de laser in onderdelen verkopen...

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-6-2009 10:48

KVM schreef:

Men kiest juist voor een dikke bodemplaat om vervorming tegen te gaan.
Da's de 2e reden inderdaad - iets minder van belang bij een 1-kleuren projector indien de bron dichtbij de scanners geplaatst is zonder verdere optiek.
Light Image
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
9-6-2009 11:01

Xplod schreef:

De dikke bodemplaat geeft inderdaad veel koeling. En zoals Jeroen ook al zegt worden vooral de scanneramps ENORM warm!
Bij een eerste test van de laser had ik de geforceerde koeling nog niet aangesloten, en toen werd de bodemplaat 'onder' de scanneramps nog vrij warm. Na aansluiten van de koeling is dit niet meer het geval.

Het is misschien een minder slimme keuze wat betreft gewicht, maar dat neem ik er graag bij als door het gebruik van zo'n dikke platen de behuizing ook een stuk steviger is...

Nog voor de geïnteresseerden: het totale project heeft ongeveer 1550 euro gekost. Wegens stopzetting van alle activiteiten op gebied van licht en geluid (ga me meer richten op het draaien zelf) ga ik de laser ook te koop aanbieden als alles afgewerkt is. Ben benieuwd wat zo'n toestel nog kan opbrengen, anders ga ik de laser in onderdelen verkopen...

Mvg
Zonde, zoveel werk om er vervolgens niet eens zelf van te kunnen genieten.
Die prijs krijg je er denk ik nooit meer voor...
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
9-6-2009 22:17
Koeling is inderdaad wel belangrijk.

Ik was misschien alleen voor een dikke bodemplaat gegaan...
Maar das natuurlijk ieder voor zich
Focus on the customer and the rest will follow.
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
10-6-2009 19:40
1 x bewerkt. Laatst door Xplod op 10-6-2009 20:05

speakerfreak schreef:

Zonde, zoveel werk om er vervolgens niet eens zelf van te kunnen genieten.
Die prijs krijg je er denk ik nooit meer voor...
Is inderdaad zonde, want de laser presteert echt enorm goed, blijf me verbazen... happy :)
Maarja, het was een leuk project, ook al heeft het me wat gekost. Anders was het waarschijnlijk een volledig jaar PLC's programmeren als eindwerk, en dan interesseert een laser mij toch net iets meer... sneaky :V

Ik hoop voor de laser 'tweedehands' nog rond de 1000-1200 terug te krijgen, aangezien het geld zal moeten gaan dienen voor een nieuw Denon-setje... happy :)

Ik heb ook nog een actiefoto online gezet, en achter een tijdje zal ik eens een filmpje maken.

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
10-6-2009 19:48
Vast leuk zo'n zelfgemaakte laser!
Wel vindt ik dat de afwerking wel een stuk beter had gekunt.

Op foto 5,6 en 7 zitten onder het display een aantal gaatjes (ik denk voor indicatie ledjes) die toch wel wat netter hadden gekunt.

Edit: De actiefoto is natuurlijk wel weer heel mooi!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)