Forum > Geluid

Versterker in/uit schakelen dmv stroom erafhalen?

(48 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
26-3-2008 22:45

Kiebus schreef:

Hahaha, damn, dat was ff niet de bedoeling, slechte vraagstelling razz :p
Ik zal de vraag beter formuleren; bestaan er schakelaars (evt dubbelpolig) die _eerst_ de fase onderbreken en daarna de 0? (Ongeacht de richting van de stekker in het stopcontact).
Geen idee. Maar wat zou daarvan volgens jou de toegevoegde waarde zijn? Door zowel de nul alsook door de fase loopt immers stroom op het moment van afschakelen. Ik heb wel eens gebrainstormd over het op de nuldoorgang aan en afschakelen van een trafo dmv een triac of igbt (maar aangezien een trafo niet altijd gelijk belast wordt is hij niet altijd op elk moment resistief met als gevolg dat stroom en spanning niet altijd (zeg maar gerust vrijwel nooit) gelijk op gaan).

Overigens is er NOG een reden om een apparaat niet met een stekker uit en aan te doen (en vreemd dat er nog geen vonkentrekkers opgesprongen zijn om dat te roepen): Een stekker is daar NIET voor ontworpen. Zeker bij vollast zal de vlamboog dusdanig zijn dat na verloop van tijd de contacten degraderen. Een schakelaar is niet voor de kat z'n viool opgebouwd uit lagen materiaal/metalen. Bij een stekker gaat het om een lage overgangsweerstand, bij een schakelaar gelden andere eisen.

Dus als je de versterker extern aan en uit wilt doen (nadat je gecontroleerd hebt dat de netschakelaar van het apparaat precies hetzelfde doet!!!) dan kun je dat het beste via een schakelbaar stopcontact doen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
26-3-2008 23:16
Dus als je de versterker extern aan en uit wilt doen (nadat je gecontroleerd hebt dat de netschakelaar van het apparaat precies hetzelfde doet!!!) dan kun je dat het beste via een schakelbaar stopcontact doen.
en zo gaat dat hier ook altijd, na de potmeters op 0 te hebben gezet.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
27-3-2008 13:16
Ik mag ook aannemen dat niemand een versterker tijdens vollast uitschakelt door de stekker uit het stopcontact te trekken...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
27-3-2008 13:29

Victor schreef:

Ik mag ook aannemen dat niemand een versterker tijdens vollast uitschakelt door de stekker uit het stopcontact te trekken...
Dat weet je natuurlijk nooit, als iedereen zomaar aan je versterker kan, kan de versterker ook gewoon gedurende vollast uitgetrokken worden. Juist hetzelfde verhaal in de verhuur daar worden die dingen toch ook zo dikwijls misbruikt.

mvg.
Pieter
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
27-3-2008 16:52

Victor schreef:

Ik mag ook aannemen dat niemand een versterker tijdens vollast uitschakelt door de stekker uit het stopcontact te trekken...
Zie je nu over het hoofd dat IK schreef AAN en UIT terwijl jij het alleen over uitdoen hebt?

Hoe fanatiek denk jij dat sommige versterkers aan gaan? Lang niet elke versterker heeft keurig een inschakelvertraging of stroombegrenzing. Zeker de goedkopere versterkers (en chips, die worden vaak juist toegepast op de locaties zoals omschreven door de OP) doen het allemaal niet zo netjes aan de duurdere profi versterkers...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
28-3-2008 02:22
Sorry..

Ik lees me hier net binnen,
maar wat ik lees is het verschil tussen het aan/uit schakelen van versterker(racks).
En de eventuele gevolgen daarvan.

Helaas (als ik het niet verkeerd heb) zijn jullie de low budget klasse aan het vergelijken met High Pro zooi.

Natuurlijk kunnen de ampracks van Ampco zonder probleem uit de voedingen worden getrokken.
Elk rack heeft een soort UPS (mag er niet over uitwijden).

[edit] Dré je hebt gelijk, het lukt nooit om als mens binnen een paar miliseconden een verbinding te verbreken.

Natuurlijk gaat de low budget zooi stuk als je het te vaak doet.

Maar wat denk je wat een Ampco rack kost of die van (ik roep maar wat) DAP.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
28-3-2008 09:48

Douwe schreef:

Natuurlijk kunnen de ampracks van Ampco zonder probleem uit de voedingen worden getrokken.
Elk rack heeft een soort UPS (mag er niet over uitwijden).
De ampracks een ups? Volgens mij vergis je je, want er zit naast wat bedrading en de amps helemaal niks in die rackjes, zeker geen ups. Er zijn wat digitale tafels die (terecht) een ups'je erbij hebben (zoals de Digico's), maar de amp racks niet.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 9491
28-3-2008 09:53
We maken het allemaal wel eens mee dat de stroom wegvalt,
we maken het allemaal wel eens mee dat er dan iemand de stroom weer gelijk aanzet, zonder dat je de kans gehad hebt om je versterkers even uit te zetten met de schakelaar.
Ik heb het tot nu toe nog nooit mee gemaakt dat er een versterker de geest gaf.
En ik heb toch wel van alles gezien en gehad in de loop van de jaren.
Wat ik wel heb gezien, is dat door de enorme stroomtrek van alle versterkers tegelijk, dat die zekering gelijk weer afviel.

Of je nu kan stellen dat dat nooit zal gebeuren, daar zeg ik nee op.

In de praktijk testen of de stelling waar of onwaar is, (dat het zonder problemen kan)
zal niemand snel doen,
Het kost je immers een flinke reparatie als je pech hebt.
En waar stop je met testen?
Na 10 keer aan uit zetten , 100, 1000?

Maw, dit blijft typisch zo'n geval van pech en geluk hebben.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
28-3-2008 10:06
Samenvattend:

1. Er zijn een aantal versterkers waarbij de aan/uit schakelaar wel wat verder gaat dan een dom ja/nee ding (bijvoorbeeld een aantal Carvers maar er zullen er zeker meer zijn (een goede hint in die richting is het feit dat sommige beulen van versterkers een mietje van een schakelaartje hebben die absoluut totaal NIET de inschakelstroom van de versterker aankan)). In die gevallen is het niet aan te raden versterkers extern aan en af te schakelen (aangezien je niet weet wat er gebeurt). De vergelijking met brownouts e.d. is onzinnig. Als iets een fout overleeft betekent dat niet automatisch dat het die fout altijd aankan! Bij versterkers waarbij de aan/uit schakelaar gewoon de 230V spanning afschakelt is er, schakeltechnisch, vrijwel nooit een verschil met extern aan en afschakelen (wederom nadruk op vrijwel nooit).

2. Extern aan en afschakelen kan z'n eigen problemen met zich meebrengen. Transformatoren kunnen een vreemd gedrag aan hun primaire kant laten zien als de spanning ineens wegvalt (denk bobine effect in een auto...). Dit kan een puls op de 230V verbinding tussen de apparaten onderling geven (mits er meerdere apparaten tegelijk extern afgeschakeld worden die onderling via de 230V aansluiting zijn verbonden). Mogelijk zal niet elk apparaat (met name de kleinere apparaten zoals cross-overs, limiters e.d.) even leuk reageren op deze mogelijke puls.

3. Extern afschakelen dient te gebeuren met een schakelaar en niet met met de stekker. Een stekker is niet ontworpen om daarvoor gebruikt te worden (een schakelaar wel). Uitzondering daarop is wellicht de CEE16 en CEE32 stekker (die geen voorziening hebben om ontlast aan en afgekoppeld te worden; iets dat bij 63A en hoger WEL het geval is). Vandaar ook dat een CEE16 stekker zoveel steviger is uitgevoerd dan een normale netstekker (die weer NIET ontworpen is om een last aan of af te schakelen).

4. Bij versterkers die 230V aan en afschakelen zie je vaak bluscondensatoren over de schakelaar staan. Overweeg om als hobbybob hetzelfde toe te passen bij de externe schakelaar (als je het netjes wilt doen en de levensduur van de schakelaar niet al te laag wilt laten worden).

5. (meest belangrijk): Zonder gedegen vooronderzoek kun je niet zwart/wit stellen of het wel of niet kan bij elk product, puur gebaseerd op ervaringen die je hebt met ANDERE producten.

Correcties?
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)