Forum > Newbie Forum

hoe maak je nou een mix?

(54 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
Trance_master17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2003
Laatste: 23-5-2005
Berichten: 14
15-8-2003 22:18
nee dat had ik al verwacht maar vroeg het me gewoon af

thnx voor de info

mzzl!!
music is a passion
DJ Dave-QStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-4-2003
Laatste: 13-11-2006
Berichten: 75
16-8-2003 05:13

trance_master17 schreef:

1)bij het door elkaar mixen van de platen lopen vaak de mid en high door elkaar heen wat geen gehoor is.
Hoe lossen jullie dit meestal op?
draaien jullie ze tegen elkaar weg? en doen jullie dat met de fader nog dicht of open?
hebben jullie hier ook nog ideeen of tips voor.
2) en waar is die quartz loch op je draaitafel nou eigenlijk percies voor.
3) nog een vraag als je een 45 t plaat met een 33,1/3 plaat mixt is er dan ook nog een standaard hoeveelheid/grootte waar je je pitch van tevoren al mee in kan stellen of is dit helemaal niet het geval.
1) dan doe je toch echt iets fout hoor happy :)
je moet pas gaan mixen zodra plaat 1 aan de outro begint. dan hoor je geen melodie
meer, meestal alleen een basskick met wat percussie erdoorheen. op dat moment gooi
je plaat 2 erin (op een goed moment uiteraard, DENK aan de fases). die uiteraard
begint met de intro, die, je raadt het al, ook bestaat uit een basskick en wat percussie.
je draait de lage tonen van plaat 2 helemaal weg, zodat je geen dubbele basskicks
krijgt, en op een goed moment (FASES!) wissel je gewoon de basskicks om. je draait
dus de lage tonen van plaat 1 uit en tegenlijkertijd die van plaat 2 open.
(uiteraard is dit een hele standaard uitleg. het werkt lang niet altijd zo.)

2) de quartz lock dient om de platter van je draaitafel PRECIES op 33(,3333 etc), 45,
of 78 toeren te laten draaien. dit gebruik je bijvoorbeeld als je een plaat precies
zo wilt afspelen zoals ie bedoeld is. dus op precies de goede snelheid. voor een DJ
is het eigenlijk nutteloos. ikzelf gebruik het alleen als ik plaatjes wil omzetten
naar mp3 op mijn computer. dan wil ik het uiteraard wel zo omzetten dat het klinkt
zoals het hoort en niet sneller of langzamer.

3) helemaal niet het geval. een 140 BPM plaatje op 45 toeren heeft precies hetzelfde
tempo als een 140 BPM plaatje op 33.1/3 toeren.
Music is the answer! GEAR: 2x Gemini PT-2400 + Concorde Pro's, Dateq XTC, Pioneer HDJ-1000
SquilexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-9-2003
Laatste: 25-10-2012
Berichten: 19
23-9-2003 20:08
Nou... Als een DJ net begint met mixen is het toch wel zo handig als hij leert tot 16 te tellen. En dat dit na jaren ervaring geheel vanzelf gaat spreekt natuurlijk voor zich.

Maar toch... Tel eerst maar wel even. Doen mensen ook als ze leren dansen (zelfs de ballroom winnaars zijn ooit op die manier begonnen ;-)
Ja Dré, ben ik helemaal met je eens! Ik zit namelijk zelf op stijldansen waarvan ballroom een onderdeel is. In het begin moet je steeds tellen, om in de maat te blijven. Maar dit na een aantal maanden oefenen, gebruik je het nauwelijks meer. Om te starten met een dans tel je natuurlijk wel. Dat is ook wel zo fijn voor je danspartner, anders is het teentjes-trappen wink ;)! Voordat ik op dansen zat had ik wel een beetje moeite met mixen. Nu is het een stuk makkelijker, omdat ik nu 'ritme' gewent ben.
Don't Copy Music
CanardStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2003
Laatste: 1-1-2008
Berichten: 21
24-9-2003 09:02
Laatst heb ik m'n vriendin laten mixen (met BPM studio) en die heeft niet echt muzikaal gevoel... ze kan gewoon niet op de maat van de muziek tot 4 tellen. Na wat oefenen ging het beter.
Omdat ze weinig muzikaal gevoel heeft gaat ze nadenken wanneer ze 1,2,3,4 moet tellen en dat gaat mis... toen ze op een gegeven moment niet meer nadacht, ging het wel goed happy :) (dus op gevoel) maar ze verloor al snel het ritme daarna...

Ik denk dat als je weinig muzikaal gevoel hebt, het heel moeilijk wordt om te dj'en maar het is niet onmogelijk... veel en veel oefenen...
MorpheusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 29-5-2005
Berichten: 31
25-9-2003 17:25
je moet pas gaan mixen zodra plaat 1 aan de outro begint. dan hoor je geen melodie
meer, meestal alleen een basskick met wat percussie erdoorheen. op dat moment gooi
je plaat 2 erin (op een goed moment uiteraard, DENK aan de fases). die uiteraard
begint met de intro, die, je raadt het al, ook bestaat uit een basskick en wat percussie.
[...]
(uiteraard is dit een hele standaard uitleg. het werkt lang niet altijd zo.)
[...]
Inderdaad want als je later echt een beetje goed kunt beatmixen wordt het juist een uitdaging om de melodie van de vorige plaat door het begin van de volgende plaat heen te mixen.
Dit kan natuurlijk lang niet met alle platen (bijvoorbeeld doordat de toonsoorten van de platen verschillend zijn) en dan moet je dus gewoon wachten tot de 'kale' outro.
Maar als het wel lukt kan het je mix een stuk proffessioneler laten klinken en het geeft ook je set als geheel meer tempo (meer muziek, minder saaie stukjes)
Dj thaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 25-9-2011
Berichten: 81
26-9-2003 08:24
Ik had zelf ook nog ff een vraagje
als ik een beetje aan het mixen(met cd spelers we hebben zelf een cdj100s)
ben dan heb je dat sommigen nummer als bij de 10 sec al ongeveer stoppen en sommigen pas bij de 2 a seconden, of is dat gewoon zovaak alle cd's afluisteren of oefenen dat je het ongeveer weet? of hebben jullie hier een handig truckje voor?
tjah wat zal ik hier typen ;-)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-9-2003 10:24

DJ Dave-Q schreef:

je moet pas gaan mixen zodra plaat 1 aan de outro begint. dan hoor je geen melodie
meer, meestal alleen een basskick met wat percussie erdoorheen.
Om te beginnen is dat inderdaad een optie. Maar na verloop van tijd is het toch wel zaak dat je verstand krijgt van muziek (en toonaarden) zodat je van te voren al weet of iets "clasht" of niet. Als je altijd maar intro's met outro's blijft mixen dan ben je toch wel een HEEL erg saaie DJ.

Zelf hou ik van climax na climax, climax flip-flop en climax over climax (vooral in de piek van je set is een climax over een climax echt PRACHTIG).

DURF ook te experimenteren (THUIS natuurlijk). Alleen via experimenteren kom je achter hele leuke dingen (zodat je je wat kunt onderscheiden van de A - B - A - B mix DJ's). Doe eens gek, doe een bass flip-flop of laat het laag bij een overgang eens fasen etc. etc. Gewoon lekker PIELEN dus!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
26-9-2003 11:23
als ik een beetje aan het mixen(met cd spelers we hebben zelf een cdj100s)
ben dan heb je dat sommigen nummer als bij de 10 sec al ongeveer stoppen en sommigen pas bij de 2 a seconden, of is dat gewoon zovaak alle cd's afluisteren of oefenen dat je het ongeveer weet? of hebben jullie hier een handig truckje voor?
Dat heet nou ervaring.
Is het je nooit opgevallen dat een beetje goeie radio-dj ook altijd exact zijn verhaal af heeft als het intro van een plaat klaar is en de ster van het plaatje begint te zingen?
En als je niet precies weet hoe en wanneer een plaatje afloopt, dan gewoon even goed het einde voorbeluisteren en naar de timer kijken voordat je de plaat live opzet. Lang leve de pfl en je koptelefoon!
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
30-9-2003 23:07
Voor degene die behoefte hebben aan een dj cursus (beatmixen). Surf eens langs bij www.djschool.nl

heb afgelopen weekend daar de cursus gevolgd en ben er best over te spreken hoor.
Heb je tenminste de "droge" beginseltjes gehad.

En waag het niet om daar je dj gear te kopen. (daar is new-line tenslotte voor) wink ;)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
IrwanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 3-10-2003
Berichten: 2
2-10-2003 16:50
moeilijker gezegd dan gedaan dat mixen, ik ben nu zelf een half jaar bezig met platen mixen. het is gewoon een gevoelskwestie. essentieel is wel dat je goed kan beatmatchen. ik neem aan, uit je vraagstelling dat je dat al onder de knie hebt. het is belangrijk dat je de plaat die je ingooit op de juiste tel los laat. dus bv. de 1ste beat van de plaat die je inmixed loslaten op het punt dat er een 1ste tel is in je lopende plaat ( je weet wel vierkwartsmaten ). als dat eenmaal is gelukt begint het spel met je eq. ik houd persoonlijk van soepele lange mixen, het is aan jou wat jij lekker vindt. ik haal altijd de bas langzaam weg van de plaat die loopt en stop er de bas van de 2e plaat bij terwijl ik de hoge en middentonen op half heb staan. als de nieuwe beat erin ligt ga ik puur op me gevoel verder. hoog/midden erbij/eraf. het is aan jou. leer je platen goed kennen zodat je weet waar je lekker kan inmixen. het makkelijkste is de nieuwe plaat erin te mixen bij het einde van plaat 1. naarmate dat lukt kan je proberen platen in te mixen tijdens een break enz. enz.
het is veel oefenen en veel op je bek gaan maar mij lukt het ook dus dat zegt een hoop. wink ;) laat me ff weten hoe het ervoor staat met oefenen je kan me altijd mailen. ik ben ook geen top dj maar na een half jaar heb ik het al redelijk door en heb ik al op een aantal feessies gedraaid met de techniek die ik hierboven beschrijf. dus het moet kunnen lukken1!!!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)